Citat:
Ursprungligen postat av
wikOsfi
Det jag inte förstår är varför man inte sökt igenom alla bebodda hus inom en viss radie från Cafét från början? Man letade igenom ödehus, men då känns det ju mer som om man faktiskt letar efter ett gömt lik. Det viktigaste från start när Lisa försvann borde väl ha varit att 1. säkra sig om att hon inte hålls gömd (levande) i ett hus i närheten 2. Att söka igenom skog och mark så hon inte råkat ut för en olycka och ligger skadad någonstans. Punkt ett borde varit polisens prio 1 och punkt 2 gjorde missing people bra med sin mansstyrka på 800 individer.
Och ja det borde varit högst normalt att börja med människor som fanns och jobbade om och kring Lisas arbetsplats.. Som tex dessa två bröder..
Enligt media (Tv4) så topsades ju de misstänkta bröderna för DNA tidigt i utredningen så jag vet inte vad du baserar ditt uttalande på. Man har ju dessutom talat med dem tidigare (samt deras arbetsgivare) i samband med att handsken återfanns i byggnaden mitt emot kaféet.
Gällande eftersök vid försvinnanden så är det statistiskt ovanligt att den försvunna återfinns i privata/låsta utrymmen i direkt anslutning till platsen där de försvann (helt enkelt för att det för en obehörig krävs åverkan för att komma in). Polisen kan enligt Svensk lag inte klampa runt hur som helst och vända upp och ner på folks bostäder om det inte finns några tydliga misstankar eller tecken på tex inbrott eller dylikt. Däremot körde man ju väldigt tidigt dörrknackning överallt i området och pratade med alla människor man kunde hitta. Svårt att begära mer.
Det är jävligt enkelt att sitta med facit i hand när BO lika gärna kunde blivit bortförd hundratals kilometer med tex bil på bara ett par timmar.