Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Är det så att BO levde i ett par dygn efter försvinnandet så måste det bli åtal för tjänstefel för ett antal snutar. Det är närmsta grannarna vi pratar om och deras dörr borde varit insparkad tio minuter efter larmet gick om det fanns minsta misstanke mot de, tex att de inte går med på att snuten GRUNDLIGT får undersöka deras bostad. Hur fan kunde det ta så här lång tid? GM hinner ju städa undan efter sig också på så lång tid. Här verkar ju snutens inkompetens och lathet gå utanför alla tidigare gränser. Skulle inte förvåna mig det minsta om det visar sig att det var MPS som hittade BO också, på en plats som snuten redan letat igenom. Hoppas verkligen att BO var död snabbt efter försvinnandet för alla inblandades skull.

Man kan väl för fan inte springa och sparka in dörrar för att en människa anmäls försvunnen??? Statistiskt sett är det ju ovanligt att en människa utsätts för brott då hen anmälts försvunnen. För jävla synd att inte du var spaningsledare, då hade väl Lisa funnits vid liv och GM gripna direkt.

Ställ din höga kompetens till förfogande till polisen!
2015-06-16, 09:56
Medlem
Vädermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Den "stora sökningen" pågick inte nattetid.
Jag antar att det fanns polisnärvaro dygnet runt.
2015-06-16, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Den "stora sökningen" pågick inte nattetid.

Men poliser vaktade de avstängda områdena. Du tror väl inte på allvar att alla poliser gick hem och sov och området var tömt på myndighetspersonal på nätterna??

Man vaktar ju området just på grund av den anlednignen att ingen ska kunna gå in och förstöra bevis.

Herregud.
2015-06-16, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffisen
Du tror man går ut i media om att kroppen är hittad men man ljuger? Lägg av!

Nä det tror jag inte va lite ironisk men tydligen framgick inte det med önskvärd tydlighet. ledsen för det ska försöka vara tydligare nästa gång.
2015-06-16, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Är det så att BO levde i ett par dygn efter försvinnandet så måste det bli åtal för tjänstefel för ett antal snutar. Det är närmsta grannarna vi pratar om och deras dörr borde varit insparkad tio minuter efter larmet gick om det fanns minsta misstanke mot de, tex att de inte går med på att snuten GRUNDLIGT får undersöka deras bostad.
Nej, det borde den inte alls. Skärp dig. Vad skulle det finnas för "minsta misstanke" [som dessutom antas kunna ge minst två års fängelse]? "Ja, vi bjöd Lisa på en kopp kaffe så hon blev fördröjd och mobilen var ju död"?

Koprolalia, är vad det är. Som påtalats flera gånger: Möjligen har polisen gjort misstag. Möjligen kommer kritik att resas. Det gör det förresten alltid. Men i nuläget har du inte ett vitten till skugga av indicium för belägg för att polisen skulle ha gjort något senkommet, långsamt, ineffektivt eller felaktigt.

Att du resonerar så komplett fel inses av att du konditionerar det med "Om BO vore vid liv i några dagar". Du blandar a priori med a posteriori, ad hoc med post hoc.

Polisens arbete påverkas INTE - allt annat lika [serie av fynd, etc] - av hur länge Lisa var vid liv. Denna kunskapsbit är något som fastställs efteråt. Kort sagt. Dina påståenden bygger inte på logik.
Medlem
MoveToTheBeats avatar
TT:

"I säkerhetssalen där förhandlingarna hålls finns plats för 30 personer, men man kommer också att öppna en närliggande sal för fler åhörare, som kan följa vad som händer via storbildsskärm. Dock kommer förhandlignarna vara bakom lyckta dörrar. De delar som är offentliga är inledningen samt avslutet av förhandlingarna.

Skaraborgs tingsrätt anser att det finns en hotbild mot de misstänkta, och därför har man en säkerhetskontroll på de som vill besöka häktningsförhandlingarna i eftermiddag."
Medlem
ThordOlavssons avatar
Tydligen saknas bindande tekniska bevis...

Citat:
Åklagaren säger till Aftonbladet att är "en sammanvägning av uppgifter" som gör att han höjt misstankegraden till sannolika skäl.

– Vi har inte fått några bindande tekniska bevis, och alla tre nekar till brott, säger han
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article20973673.ab
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Ingen som påstått att man MÅSTE tycka på ett visst sätt. Vem har skrivit det?

Kritik mot polis är tillåtet och nödvändigt när det är befogat. Vissa tycks tro att det bara är att klampa in och hämta misstänkta mördare/kidnappare etc och när det tar tid blir kritiken onyanserad.

Nej, ingen har påstått det, det är jag som påstår att alla inte måste. Kritik är tillåtet precis när som helst, i vilket läge som helst, och av vem som helst, det är inte du som avgör när det är befogat eller nödvändigt för andra att kritisera.

Jag har till exempel riktat kritik mot att polisen tappade föremål på marken som yrde iväg i vinden när de lastade om en container, jag har absolut inte ett dåligt samvete för att jag gjorde det. Och nu tar jag mig friheten att kritisera polisens presstaleskvinna som inte sa mer än i princip jag kan inte kommentera det, jag tänker inte kommentera det, jag svarar inte på det. Ibland undrar jag om polisen gör så därför att man gör det enkelt för sig. Om polisen tänker till lite så kan man förmodligen berätta mer än man gör men det är enklast att inte säga någonting. Jag har för mig att auktoriteter på området också har kritiserat polisen för sitt sätt att informera, ett sätt som föder spekulation helt i onödan.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gman2012
Men poliser vaktade de avstängda områdena. Du tror väl inte på allvar att alla poliser gick hem och sov och området var tömt på myndighetspersonal på nätterna??

Man vaktar ju området just på grund av den anlednignen att ingen ska kunna gå in och förstöra bevis.

Herregud.
Hon hittades INTE i de områden som varit avstängda tidigare. Den ladan/boden och området kring den stängdes av efter fynd på fredagen.
2015-06-16, 09:59
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Väderman
Jag antar att det fanns polisnärvaro dygnet runt.

Citat:
Ursprungligen postat av gman2012

Herregud.
Det var inte "den stora sökningen". Och polisen kunde inte vara överallt nattetid.
Medlem
Nu har GW uttalat sig.

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/800998-leif-gw-persson-om-lisa-holm
Medlem
RadioDDR1s avatar
Jag fattar bara inte varför bröderna var ute och sprang på fyndplatserna. Detta blev ju deras fall. Någon som har en bra förklaring till detta beteende?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in