2015-06-01, 04:54
Medlem
mattheuss avatar
Gammal tråd men..

Det som händer är att bränslepump får sämre smörjning och att motorn kommer gå lite råare vid belastning.
Upp till 10% är inga problem. Man kan hälla i lite dieselbooster.

Mängder utöver detta kan det bli problem.
Har man otur kan spridarna sättas igen av partiklar från pumpen och då kan det bli dyrt. Bilen startar inte går väldigt dåligt och låter illa.

För i värden hade man en viss andel bensin i de gamla förkammardieslarna vintertid.
Citera
2015-06-03, 08:13
Medlem
RaketDoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lentaja
Att blanda dem samma är det inga problem med, de löser sig mycket bra med varandra.

Om du tänker efter så framställs båda från början genom destillation av råolja, som är en mix av bensin, diesel, gasol, fotogen, lacknafta, tyngre eldningsoljor m.m. Alla sådana oljor och liknande ämnen är mer eller mindre opolära, och löser sig lätt i varandra efter "lika löser lika"-tumregeln.

Gasol? Propan heter de. Man tillsätter ett doftämne till Propan för att de ska bli gasol.
Citera
2015-06-15, 21:08
Medlem
Tankat bensin i en dieselbil

Idag skjutsade jag en kompis till flygplatsen. Självklart så hade min kära vän tagit fel på tiden för flyget så det blev väldigt stressigt. Eftersom bränslet i bilen höll på ta slut så stannade jag efter vägen för att tanka. Jag fyllde på tanken och tänkte inte på mer än det och brummade iväg i 120. Kompisen hann med flyget och jag körde hem.

När jag sen skulle starta bilen senare på eftermiddagen för att köra till jobbet så lät den väldigt annorlunda. Det lät som att tomgången var högre än normalt så jag stängde av bilen och funderade på vad som kunde vara fel. Det tog inte länge innan jag förstod att jag hade tankat bensin i min dieselbil .

Nu till mitt dilemma. Jag har helförsäkring med allrisk, vilket betyder att jag kan ringa en bärgare som kör den till en verkstad för sanering. Om det nu skulle ha blivit något fel på motorn i bilen pga denna feltankning så täcker ju självklart inte försäkring detta. Därför undrar jag om det är mer värt att försöka tömma bilen själv och tanka i diesel för att sedan hoppas på att det löser sig. Jag har nämligen en maskinförsäkring som täcker motorfel. Om jag har tömt bilen själv och dolt alla "bevis" så kan man ju ändå hoppas på att maskinförsäkringen tar kostnaden för ett motorfel. Tänkte kolla om det finns någon snäll själ här på flashback som har koll på om det är möjligt att försäkringsbolaget/verkstaden inte märker att det är pga feltankning motorn blivit skadad? självklart med förutsättning att jag ser till att på ett bra sätt tömma systemet på bensin innan.

Tips av personer som varit i min sits tidigare tas gärna emot
Citera
2015-06-15, 21:17
Medlem
idiamindadas avatar
Tankade du fullt med bensin i en nästan tom tank? Isf kan tyvärr dieselpumpen tagit skada.. En dyr grej. Börja att få tanken sanerad och ta det därifrån. God speed. Har du helförsäkring är det inte omöjligt att försäkringsbolaget tar det, fet självrisk bara.

Edit. Det är rätt lätt att tömma tanken - koppla loss matarslangen och vrid på tändningsnyckeln, då går transferpumpen ett tag. Vrid igen. Och igen. Placera lämpligt kärl på lämpligt ställe.
Senast redigerad av idiamindada 2015-06-15 kl. 21:20.
Citera
2015-06-15, 21:19
Medlem
smurflers avatar
Ja, bilen måste dräneras. Men det är inte bara tanken utan även bränsleledningar och liknande. Har du visserligen redan kört en längre sträcka är det kanske skit samma...

Risken föreligger att något skär (exempelvis högtryckspumpen) då diesel har mycket bättre smörjegenskaper än bensin och komponenter kan vara beroende av detta med mycket liten felmarginal. Sedan finns det andra komponenter som måste bytas om du matat bensin genom dem (som exempelvis spridarna).
Citera
2015-06-15, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Tankade du fullt med bensin i en nästan tom tank? Isf kan tyvärr dieselpumpen tagit skada.. En dyr grej. Börja att få tanken sanerad och ta det därifrån. God speed. Har du helförsäkring är det inte omöjligt att försäkringsbolaget tar det, fet självrisk bara.

Edit. Det är rätt lätt att tömma tanken - koppla loss matarslangen och vrid på tändningsnyckeln, då går transferpumpen ett tag. Vrid igen. Och igen. Placera lämpligt kärl på lämpligt ställe.

Tack för ditt svar. Bensinlampan började precis lysa innan jag tankade bilen. Tippar på att det kanske var 10 liter kvar då (?). Jag tankade som tur var bara 6-7 liter bensin (då jag var stressad). Tanken var alltså inte helt tom när jag gjorde detta ödesdigra misstag. jag körde ca 2-3 mil innan jag var hemma. Jag märkte konstigt nog inget annorlunda på väg hem, utan det var när jag startade bilen flera timmar senare som jag förstod att något inte stod rätt till.
Citera
2015-06-15, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
Ja, bilen måste dräneras. Men det är inte bara tanken utan även bränsleledningar och liknande. Har du visserligen redan kört en längre sträcka är det kanske skit samma...

Risken föreligger att något skär (exempelvis högtryckspumpen) då diesel har mycket bättre smörjegenskaper än bensin och komponenter kan vara beroende av detta med mycket liten felmarginal. Sedan finns det andra komponenter som måste bytas om du matat bensin genom dem (som exempelvis spridarna).

Jo jag har tyvärr misstänkt det själv Känns som att det lutar att jag lämnar in den på en verkstad i alla fall och hoppas på att räkningen inte blir allt för stor även om nu något har tagit skada pga detta..
Citera
2015-06-15, 21:41
Medlem
Jag trodde du hade toppfyllt en tom tank! Men du har alltså bara fyllt 6-7 liter? Snudd på att det bara är att åka och tanka fullt med diesel i så fall. Men försök som någon annan sa, att tömma tanken på på den diesel/bensinblandning som finns där nu och tanka diesel sen. Du kommer märka ifall något annat pajat (vilket jag inte tror med tanke på den korta körsträckan och relativt låga bensininblandningen)
Citera
2015-06-15, 21:41
Medlem
smurflers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jooontee
Jo jag har tyvärr misstänkt det själv Känns som att det lutar att jag lämnar in den på en verkstad i alla fall och hoppas på att räkningen inte blir allt för stor även om nu något har tagit skada pga detta..
Ser nu att jag missat ett "kan" i det sista jag skrev. Det finns komponenter som KAN behöva bytas ut. Beror helt på vilket fabrikat det gäller!
Citera
2015-06-16, 08:05
Medlem
Har du maskinskada på försäkringen så gäller den för feltankning kan vara värt att titta upp det på en verkstad om det är en ny bil då det kan bli problem senare och då gäller inte försäkringen
Citera
2015-06-16, 09:19
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada

Dieselpumpen tar inte skada när det är såpass kallt som i Sverige. Den är konstruerad för att tåla dieselns viskositet i varma länder och bensinens viskositet när det är 10-15 grader skiljer sig inte så mycket från varm diesel.

Så chansen är stor att pumpen klarat sig. Hur motorn klarat sig i övrigt beror på vad det är för typ, men en tumregeln är att motorn kan klara sig utan skador om bensinhalten inte överstiger 50%. Dieselmotorer är konstruerade för att fungera normalt med upp till 15% bensinhalt i dielsen vilket ungefär motsvarar den högsta halten tillsatser som tillförs dieseln i länder med sträng kyla och motorn måste fungera även om samma bränsle värms upp i ett varmt land.

Det som skadas vid för mycket bensin är framförallt filtret som kan bli igensatt om bensinen löser upp avlagringar. Men så mycket avlagringar har man mest i gamla bilar som tankas med fuldiesel blandat med smörjolja mm (normalt har de lite bensin i också för att lösa smörjoljan).
Citera
2015-06-16, 09:20
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jooontee
Tack för ditt svar. Bensinlampan började precis lysa innan jag tankade bilen. Tippar på att det kanske var 10 liter kvar då (?). Jag tankade som tur var bara 6-7 liter bensin (då jag var stressad). Tanken var alltså inte helt tom när jag gjorde detta ödesdigra misstag. jag körde ca 2-3 mil innan jag var hemma. Jag märkte konstigt nog inget annorlunda på väg hem, utan det var när jag startade bilen flera timmar senare som jag förstod att något inte stod rätt till.

Troligtvis ingen fara. Fyll fullt med diesel så hamnar bensinhalten inom godkända nivåer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in