Idag skjutsade jag en kompis till flygplatsen. Självklart så hade min kära vän tagit fel på tiden för flyget så det blev väldigt stressigt. Eftersom bränslet i bilen höll på ta slut så stannade jag efter vägen för att tanka. Jag fyllde på tanken och tänkte inte på mer än det och brummade iväg i 120. Kompisen hann med flyget och jag körde hem.
När jag sen skulle starta bilen senare på eftermiddagen för att köra till jobbet så lät den väldigt annorlunda. Det lät som att tomgången var högre än normalt så jag stängde av bilen och funderade på vad som kunde vara fel. Det tog inte länge innan jag förstod att jag hade tankat bensin i min dieselbil

.
Nu till mitt dilemma. Jag har helförsäkring med allrisk, vilket betyder att jag kan ringa en bärgare som kör den till en verkstad för sanering. Om det nu skulle ha blivit något fel på motorn i bilen pga denna feltankning så täcker ju självklart inte försäkring detta. Därför undrar jag om det är mer värt att försöka tömma bilen själv och tanka i diesel för att sedan hoppas på att det löser sig. Jag har nämligen en maskinförsäkring som täcker motorfel. Om jag har tömt bilen själv och dolt alla "bevis" så kan man ju ändå hoppas på att maskinförsäkringen tar kostnaden för ett motorfel. Tänkte kolla om det finns någon snäll själ här på flashback som har koll på om det är möjligt att försäkringsbolaget/verkstaden inte märker att det är pga feltankning motorn blivit skadad? självklart med förutsättning att jag ser till att på ett bra sätt tömma systemet på bensin innan.
Tips av personer som varit i min sits tidigare tas gärna emot