2011-08-09, 12:46
Medlem
jag har lyckats med det omöjliga (korkade) nämligen att tanka bensin i en dieselbil.
Och inte nog med de så körde jag ungefär 10 km efteråt också. så nu startar inte bilen alls.
jag har försökt med att slanga ut all bensin men misslyckats eftersom bilen är helt ny (golf 6 2011)
så tror jag kanske inte att de möjligt och slanga ?? så någon som vet vad jag ska och borde göra.
Citera
2011-08-09, 12:48
Medlem
Sebzors avatar
Ring din Golfhandlare och berätta hur det ligger till, och fråga dem om hur du ska gå tillväga
Citera
2011-08-09, 12:51
Medlem
de har jag gjort och dom kommer också att slanga ut allt men de kostar en del.
men finns inte så många alternativ så får nog lämnda in den
Citera
2011-08-09, 12:51
Medlem
JohnMiltons avatar
Låt verkstan fixa det. Är du för snål: lossa utgångsslangen på bränslefiltret och vrid om nyckeln så soppapumpen går igång, så det sprutar ut. Men det är ingen 100%ig lösning.
Citera
2011-08-09, 12:53
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korelito10
de har jag gjort och dom kommer också att slanga ut allt men de kostar en del.
men finns inte så många alternativ så får nog lämnda in den

Klart det kostar endel. Men better safe than sorry. Du vill nog inte försöka själv och riskera att du pajjar bilen?
Citera
2011-08-09, 13:08
Medlem
Risk för att motorn har tagit skada nu. Har man tankat fel bränsle så ska man inte köra en meter efter det, utan måste ringa bärgare som tar med bilen till verkstad där de kan slanga ur bilen och rengöra tanken.
Citera
2011-08-09, 13:57
Medlem
Avva66s avatar
I värsta fall så skär dieselpumpen eftersom den inte får
smörjning av bensinen.

Var tanken tom innan du tankade eller?
Citera
2011-08-09, 15:13
Medlem
Kaptenstjärts avatar
En så pass ny bil gör du bäst i att lämna i på verkstad. Har du tur går skadan på försäkringen och du slipper betala de 20-50 tusen det kommer kosta.

Märkesverkstaden kommer med all sannolikhet vilja byta spridare, pump, bränslefilter och eventuellt också bränsleledningar.
Citera
2011-08-09, 17:15
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
En så pass ny bil gör du bäst i att lämna i på verkstad. Har du tur går skadan på försäkringen och du slipper betala de 20-50 tusen det kommer kosta.

Märkesverkstaden kommer med all sannolikhet vilja byta spridare, pump, bränslefilter och eventuellt också bränsleledningar.

Det är fullständigt onödigt eftersom vinterdiesel innehåller en viss procent fotogen/bensin just för att man skall slippa problem med avlagringar etc. Bilen tar inte skada av att det finns bensin i tanken. De flesta moderna motorer har dessutom knacksensorer som stänger av motorn om den knackar så mycket att den inte fungerar längre..

Vad man behöver göra är att tömma tanken, det gör inget om det är några liter bensin kvar, bara man fyller med diesel.

Är bränslepumpen av cirkulationstyp (med återledning) så är det bara att låta pumpen spola runt efter man fyllt med diesel så att ev kvarvarande bensin blandas med dieseln (att det är några procent bensin i dieseln gör inget).

Bränslefiltret behöver man inte byta på en ny bil, men på en äldre bil kan bensinen lösa så mycket skit att filtret sätts igen.
Citera
2011-08-09, 17:47
Medlem
Cassandraas avatar
En vän köpte en ny Touareg 2011, hom åkte 500 m för att tanka den, tankade bensin, åkte en bit och den dog. Snacka om att bilförsäljaren blev förvånad när bilen kom tillbaka med några km på mätaren helt trasig. Det var inte mycket som var helt. Tror dock hon slapp betala allt då det blev goodwill från VW...Försäkringsbolaget gav dock inget!
Citera
2011-08-09, 17:58
Medlem
ViTolis avatar
Det du behöver göra är att slanga ur bensin samt byta dieselfiltret. Därefter tanka i 10L diesel och låta han gå på tomgång en 10min.
Citera
2011-08-09, 18:02
Medlem
club01s avatar
Vi brukar inte göra annat än att suga ur tanken i dessa lägen. Sedan tankar man i en skvätt disel och tvångs kör pumpen i tanken genom ett vanligt bilbatteri samtidigt somman tar bort returen från bränslefilteret och slangar i den sista bensinen i en dunk tills det kommer ren disel igen.
Oftast brukar kunden bara tanka sedan komma på att man tankar fel utan att köra något och då händer det ju inget. Har man dock kört så finns det ju vissa risker för skador främst på pumpen. Eftersom detta är en sådan ny bil så är det common rail disel i med en extra känslig diselpump och spridare. Det är dock väldigt ovanligt med följdskador så oroa dig inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in