2015-06-15, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
Ju fetare grädde desto lenare smak. Omvänd kan man säga att grädde är en smakdödare, eftersom den tar udden av enskilda smaker. Å andra sidan är det just av den anledningen man använder sig av grädde, när skarpa smaker ska mildras.

Däremot tar grädde inte bort surheten i smaken, även om grädde kan upplevas som aningen söt, speciellt när fetthalten är hög.

Det man kan göra åt den sura smaken i receptet i trådstarten är att addera ketchup eller socker. Vintertid tycker jag att det är helt ok att använda krossade tomater på burk, men så här års när det finns riktigt goda tomater i handeln föredrar jag alla gånger färska tomater.

Jag hade i ketchup och försökte balansera det på det viset (dock väldigt lite) , men det blev inge vidare ^^ , vart surt o sött samtidigt typ. Ska nog undvika krossade tomater helt o hållet nästa gång.

Förresten Tomatsås som någon nämnde tidigare i tråden , Det är inte surt som krossade tomater va?
Senast redigerad av Smeagoul 2015-06-15 kl. 18:30.
Citera
2015-06-15, 18:56
Medlem
Använd krossade tomater av bästa sort. Detta är den produkt man ska snåla på sist. Balansera med socker. Använd bongs fond istället för knorr om du inte orkar koka egen. Jag hade använt kycklingfond.

Alternativt stek korv och lök fyll på med grädde och ketchup.
Citera
2015-06-15, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeagoul
Jag hade i ketchup och försökte balansera det på det viset (dock väldigt lite) , men det blev inge vidare ^^ , vart surt o sött samtidigt typ. Ska nog undvika krossade tomater helt o hållet nästa gång.

Förresten Tomatsås som någon nämnde tidigare i tråden , Det är inte surt som krossade tomater va?

Vid något tillfälle använde jag mig av krossad tomat på burk. Jag lät stå den och puttra för att koka bort lite vätska. Fråga mig inte varför, men efter typ en halvtimme liknade färgen gamla spyor och smaken var inte så mycket bättre.
Citera
2015-06-16, 03:22
Medlem
Retmas avatar
Citat:
Jaha då kanske det beror på det då ! Har alltid haft för mig att jag har använt krossade tomater förut men jag kanske minns helt fel

Det komiska är att jag har blivit lika sur varje gång det smakat surt när jag gjort stroganoff , och så har det blivit säkert senaste 3-4 månaderna och jag gör stroganoff kanske 1-2 ggr per månad , Tänk om det är krossade tomaterna hahaha.. pinsamt
känner mig som en idiot, sorry, tänkte inte på att du gjort den på exakt samma vis nu som förr.
Jag kan tänka mig att som du säger, något är surt/dåligt.
eller att du förut låtit de krossade tomaterna reducera mer och koka bort lite syrlighet, innan du hade i grädden, samt haft i mer socker.

Kanske har du haft en högre fettprocent i grädden tidigare?
och ett annat märke?
Citera
2015-06-16, 08:45
Medlem
skippers avatar
Konserverade tomater är ganska syrliga, kör man de en timme i tryckkokaren tycker jag att de får en rundare ngt sötare smak. Som med alla kolhydrater förvisso. En smula socker är aldrig fel heller.

För att få ut det bästa ur en tomat skall man alltid ha en skväll vitt vin i.

Off-topic:

En riktigt snabbmatshöjdare är en burk campbells tomatsoppa och en burk crème fraîche med svartpepper och salt.

Häll i soppan och lika mycket vatten i en kastrull och börja koka upp.

Stava upp din falukorv (här kan man använda den där mandolingrejen med miljoner olika blad som man köpte på clas olsson utan att veta vad man skall ha den till)

Hacka gul lök. (Nu vet du vad du kan ha mandolingrejen till, funkar på lök med, om än lite grovt)

Bryn korv och lök i stekpannan.

Blanda ner i tomatsoppan, vänd i lite syrad grädde och peppra på.

Nästan lika snabblagat som fisk.
Senast redigerad av skipper 2015-06-16 kl. 08:47.
Citera
2015-06-16, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retma
känner mig som en idiot, sorry, tänkte inte på att du gjort den på exakt samma vis nu som förr.
Jag kan tänka mig att som du säger, något är surt/dåligt.
eller att du förut låtit de krossade tomaterna reducera mer och koka bort lite syrlighet, innan du hade i grädden, samt haft i mer socker.

Kanske har du haft en högre fettprocent i grädden tidigare?
och ett annat märke?

Haha om det är någon som är idioten så är det jag ^^ Jag har för mig att jag alltid har tillagat den lika förr som nu men jag kan ju minnas helt fel.

Kanske är nån liten skitsak som du säger typ som att jag har kokat krossade tomaterna längre förut eller inte ens haft dom i innan , eller att jag använde vanlig grädde istället för matlagningsgrädde , Typ nån sån simpel sak Går nästan på automatik så ja tror väl mer att jag har lagat lika förr som nu än att veta egentligen :P

Och det som är ännu konstigare är att nu när jag åt matlåda till lunch med stroganoffen från igår så smakar den inte lika surt idag , fattar ingenting nu haha
Senast redigerad av Smeagoul 2015-06-16 kl. 12:57.
Citera
2015-06-16, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickeJohansson
Använd krossade tomater av bästa sort. Detta är den produkt man ska snåla på sist. Balansera med socker. Använd bongs fond istället för knorr om du inte orkar koka egen. Jag hade använt kycklingfond.

Alternativt stek korv och lök fyll på med grädde och ketchup.

ah okey , Tack för tipset Ska pröva bongs fond nästa gång hehe.

eller vänta , är knorr fond du chef inge bra tycker du? Jag som alltid har använt den och alltid tyckt den varit så bra
Senast redigerad av Smeagoul 2015-06-16 kl. 13:02.
Citera
2015-06-16, 15:41
Medlem
Citat:
ah okey , Tack för tipset Ska pröva bongs fond nästa gång hehe.

eller vänta , är knorr fond du chef inge bra tycker du? Jag som alltid har använt den och alltid tyckt den varit så bra

Knorr står inte så högt i kurs hos mig överlag. När jag använt vissa av deras produkter har jag fått en sur smak, detta är dock från restaurangutbudet. Har inte provat fond du chef.

Bong är nog den bästa nödlösningen om man inte har möjlighet att koka själv och man måste ha det tillgängligt i alla butiker.

Utan att ha provat så vågar jag genom att läsa på innehållsförteckningen rekommendera http://www.scanorganics.com/produkter.

Men bäst är att koka fonden själv och frysa den. Lite meckigt men sjukt mycket bättre.
Vill man göra ett test så prova på 2 kycklingskrov. Efter det så sparar man alla rester i frysen för fondkok.
Citera
2015-06-16, 17:39
Medlem
Retmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeJohansson
Knorr står inte så högt i kurs hos mig överlag. När jag använt vissa av deras produkter har jag fått en sur smak, detta är dock från restaurangutbudet. Har inte provat fond du chef.

Bong är nog den bästa nödlösningen om man inte har möjlighet att koka själv och man måste ha det tillgängligt i alla butiker.

Utan att ha provat så vågar jag genom att läsa på innehållsförteckningen rekommendera http://www.scanorganics.com/produkter.

Men bäst är att koka fonden själv och frysa den. Lite meckigt men sjukt mycket bättre.
Vill man göra ett test så prova på 2 kycklingskrov. Efter det så sparar man alla rester i frysen för fondkok.
förutsatt att man vill ha kycklingbuljong.
Citera
2015-06-16, 20:15
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
En stroganoff utan senap?

Men jag misstänker också krossade tomaterna, något skräpmärke?
Testa med bara tomatpuré.

Jag vill definitivt ha senap i en stroganoff, dijon brukar jag använda. Har inte krossade tomater i, jag vill inte ha det för tomatigt utan tomatpuré räcker. En slurk rödvin är också trevligt.
Citera
2015-06-16, 20:52
Medlem
christerys avatar
Senap i en stroganoff? mja... det låter inte rätt på nåt sätt.

För att bli av med syran kör på med ketchup, är hur mycket socker som helst i den. Och dom tillsätter socker av en anledning dessutom.
Citera
2015-06-16, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery

Senap i en stroganoff? mja... det låter inte rätt på nåt sätt.

Dijonsenap funkar faktiskt bra i många maträtter. Ger en ton liknande torrt vitvin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in