• 1
  • 2
2015-06-15, 16:44
Medlem
Förut när jag gjorde korvstroganoff så vart det väldigt gott , Men nu på sistone när jag tillagat det så smakar det alltid surt och jag kan inte komma på varför.

Ingredienser jag har i :

Falukorv 550g
Krossade tomater 1 burk
Tomatpure ca tesked (endast lite för att smaksätta med)
Lök 1 st
Matlagningsgrädde Efter behag
Mjölk/Vatten om det blir för tjockt
salt/vitpeppar Efter behag
Fond du chef Beef (1-2st)

Enda jag kan tro själv att det beror på är tomatpuren , men jag har knappt i något så det borde inte vara det? Kan inte heller minnas att jag har ändrat mitt sätt att tillaga korvstroganoff, Kan det vara korven som ger sur smak även fast den inte har gått ut i datum?

Någon som upplevt samma sak?
Citera
2015-06-15, 16:47
Medlem
Retmas avatar
En burk krossade tomater är ganska surt, lagar stroganoff helt utan det, använder endast tomatpuré eller ketchup + en massa grädde, buljong, svartpeppar, smör och färsk persilja
Citera
2015-06-15, 16:49
Medlem
TheHollyhockGods avatar
Låter som en normal Stroganoff, kanske matlagningsgrädden är gammal?
Citera
2015-06-15, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retma
En burk krossade tomater är ganska surt, lagar stroganoff helt utan det, använder endast tomatpuré eller ketchup + en massa grädde, buljong, svartpeppar, smör och färsk persilja

Jaha då kanske det beror på det då ! Har alltid haft för mig att jag har använt krossade tomater förut men jag kanske minns helt fel

Det komiska är att jag har blivit lika sur varje gång det smakat surt när jag gjort stroganoff , och så har det blivit säkert senaste 3-4 månaderna och jag gör stroganoff kanske 1-2 ggr per månad , Tänk om det är krossade tomaterna hahaha.. pinsamt
Citera
2015-06-15, 16:54
Medlem
En stroganoff utan senap?

Men jag misstänker också krossade tomaterna, något skräpmärke?
Testa med bara tomatpuré.
Citera
2015-06-15, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHollyhockGod
Låter som en normal Stroganoff, kanske matlagningsgrädden är gammal?

Den går inte ut förän i juli så det borde inte vara det de beror på.

En tanke slog mig nu att jag kanske använde vanlig grädde förut och matlagningsgrädde nu , kan det bero på det? dvs att matlagningsgrädden ger surare smak än vanlig grädde.
Citera
2015-06-15, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
En stroganoff utan senap?

Men jag misstänker också krossade tomaterna, något skräpmärke?
Testa med bara tomatpuré.

Haha senap har jag aldrig haft i , ska man ha det?

Märket på krossade tomaterna är : Favorit , dvs budgetmärke.. trodde inte att det spela någon roll direkt.
Citera
2015-06-15, 17:20
Medlem
uers avatar
har aldrig hört talas om att man ska ha i krossade tomater i en korvgryta,inte undra på att den blir sur
Citera
2015-06-15, 17:27
Medlem
Foxxyboxs avatar
Jag har då gjort ett par gånger på krossade tomater gör rätten väldigt fräsh.

Men i detta fall är det som sagt det enda som kan göra rätten sur däremot är de krossade tomaterna i burk jag köper ganska söta och inte sura alls.

Dock är 2st fond du chef för 1 liter fond.

Den lila mängden tomatpuré låter helt normalt.

ett litet recept jag uppfann. brukade laga förr när jag hade tråkigt:
1st Jägarfalukorv.
1st burk Garants tomatsås vitlök (eller finare märke) eller så gör man en helt egen.
1st Hönsbuljongtärning.
Gul lök efter behag.
1st Matlagningsgrädde
Chilisås tills du är nöjd(personligt.)
1 paket bacontärningar.
peppar ev. salt tänk på buljong är ganska salt.

Denna går hem hos alla jag bjudit denna på under årens lopp.
Senast redigerad av Foxxybox 2015-06-15 kl. 17:32.
Citera
2015-06-15, 17:36
Medlem
SadEyess avatar
Annars är en gnutta socker alltid brukligt då man använder tomatprodukter. Det tar bort eller balanserar det sura. Annars såg receptet bra ut och ganska likt mitt egna. En liten sked fransk senap är ett måste i alla Stroganoff. Oavsett om det är korv eller kött dito.
Citera
2015-06-15, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foxxybox
Jag har då gjort ett par gånger på krossade tomater gör rätten väldigt fräsh.

Men i detta fall är det som sagt det enda som kan göra rätten sur däremot är de krossade tomaterna i burk jag köper ganska söta och inte sura alls.

Dock är 2st fond du chef för 1 liter fond.

Den lila mängden tomatpuré låter helt normalt.

ett litet recept jag uppfann. brukade laga förr när jag hade tråkigt:
1st Jägarfalukorv.
1st burk Garants tomatsås vitlök (eller finare märke) eller så gör man en helt egen.
1st Hönsbuljongtärning.
Gul lök efter behag.
1st Matlagningsgrädde
Chilisås tills du är nöjd(personligt.)
1 paket bacontärningar.
peppar ev. salt tänk på buljong är ganska salt.

Denna går hem hos alla jag bjudit denna på under årens lopp.

Det där lät gott ! det ska ja pröva någon gång Dock tror jag att jag skippar chilisåsen , Vi är inte så mycket för stark mat här ^^ Bacon är ju även det salt så man bör nog inte tillsätta nå salt.

Nästa gång jag tillagar stroganoff så ska ja undvika krossade tomater helt , och sen återkomma till den här tråden och se om det löste sig

OT : Av nån anledning så vart ja sugen på kasslergryta när du skrev det där , Sablarns vad gott det är !
Citera
2015-06-15, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeagoul

En tanke slog mig nu att jag kanske använde vanlig grädde förut och matlagningsgrädde nu , kan det bero på det? dvs att matlagningsgrädden ger surare smak än vanlig grädde.

Ju fetare grädde desto lenare smak. Omvänd kan man säga att grädde är en smakdödare, eftersom den tar udden av enskilda smaker. Å andra sidan är det just av den anledningen man använder sig av grädde, när skarpa smaker ska mildras.

Däremot tar grädde inte bort surheten i smaken, även om grädde kan upplevas som aningen söt, speciellt när fetthalten är hög.

Det man kan göra åt den sura smaken i receptet i trådstarten är att addera ketchup eller socker. Vintertid tycker jag att det är helt ok att använda krossade tomater på burk, men så här års när det finns riktigt goda tomater i handeln föredrar jag alla gånger färska tomater.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in