Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-15, 13:12
Medlem
tobyges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pobeda1945
Tror inte att litaunierna är ensamna om detta. Varför skulle någon med flit lägga ut ett Hans o Greta spår till sig själva ?
Nej det behövs nog grävas djupare i detta.

Rent hypotetiskt så skulle ju en GM medvetet har lagt ut ett föremål/spår för att leda till de tre nu misstänkta...
2015-06-15, 13:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Med största säkerhet. Har svårt att tänka mig att man lyckas bevisa planerat uppsåt. Det hela kommer presenteras som rån som gått överstyr, impulsiva handlingar etc. etc.
Knappast, har hon blivit våldtagen så blir det till 98 % sannolikhet bedömt som mord.
Har hon värjt sig och sedan blivit nedklubbad kan du ha rätt men då borde det ha funnits blodspår i ladan.
2015-06-15, 13:14
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Troligen inte. Sidan är en bluff. Visst kan hon vara styckad (inte troligt, dock) men det vet den sidan inte ett dugg om. Släpp den.

Jag tror inte att det har bekräftats. Om mitt minne stämmer var handsken ett fynd som Lisas föräldrar trodde kunde tillhöra henne men för säkerhets skull skickades den på analys. Det vill säga att antagligen var handsken väldigt lik hennes eller helt lik, men finns inga personliga märkningar på den kan ju inte föräldrarna vara mer säkra än så.

.................................................. .

Jag vill passa på att understryka hur imponerad jag är av alla uthängningar som har förekommit i denna tråd på ganska ogrundade motiveringar. Alldeles särskilt imponerande är de postare som har valt att inte maska namnen överhuvudtaget.

JV, speedwayföraren, kollegorna, diverse polacker och litauer...
Alla till synes helt oskyldiga. Men deras namn ska minsann släpas i smutsen.

Imponerande.

Sidan kan vara en bluff eller spekulation. För några år sedan dök det upp någon styckad ung kvinna vid sydöstra englands kust men jag har för mig de kom fram till att hon var från Lettland. Jag vet inte hur det gick med det där men det rapporterades då med utgångspunkt att det skulle vara ett trafficking offer eller offer för egen eller närståendes utpressning
2015-06-15, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Husrannsakan

Om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa, får husrannsakan företas i hus, rum eller slutet förvaringsställe för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller annars för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredning om brottet.

I en lokal som är tillgänglig för allmänheten får för ändamål som avses ovan husrannsakan ske också i annat fall.

Förordnande om husrannsakan meddelas av undersökningsledaren, åklagaren eller rätten. Förordnande om husrannsakan för delgivning ska alltid meddelas av rätten. Kan i annat fall husrannsakan antas bli av stor omfattning eller medföra synnerlig olägenhet för den hos vilken åtgärden företas, bör, om det inte är fara i dröjsmål, åtgärden inte vidtas utan rättens förordnande.

En polisman får företa husrannsakan utan förordnande om det är fara i dröjsmål.

Detta var ett litet axplock av hur reglerna om husrannsakan är uppbyggda men dessa är förenade med en hel del undantag och det skulle nog ta upp för mycket plats att här redogöra för dessa men hoppas det ovanstående var till någon hjälp i alla fall, i övrigt hänvisar jag till 28 kap. rättegångsbalken (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19420740.htm).
Tyvärr kommer ju ditt inlägg inte läsas eller förstås av de som bygger sina luftslott på missförstånd kring just husrannsakan...

Men vi får väl hoppas att jönspellen amiiiraz läser ditt inlägg.
2015-06-15, 13:15
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle1
Fina bilder på Ryssarna här http://avpixlat.info/2015/06/15/detta-ar-de-anhallna-for-mordet-pa-lisa-holm/

Jo man ser ju helt klart att det är ryssar! Stackars Lisa att komma i kontakt med dessa utan någon annan som kunde hjälpa till
2015-06-15, 13:15
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Min fetning; de nu MG läser och pratar mycket mycket begränsad Svenska så det vore om polisen hade "skrämt upp dem" via tolk och det är väl knappast troligt
Har också tänkt på språkfrågan men de kanske förstår en del? Man kan ha en del passiva kunskaper men ändå behöva tolk för kunna föra en dialog. Hade de inte varit där och jobbat flera perioder, typ säsongsarberare?

Dessutom, polisens strategi utgår väl från vad man känner till vid tillfället - inte GM:S/MT:s verkliga språkkunskaper.

Men visst, det är bara lösa spekulationer från mig.
2015-06-15, 13:16
Medlem
Citat:
Jag har aldrig varit så rädd för brottsrubriceringen "vållande till annans död" som nu.

Det ska tilläggas att såväl mord som dråp kräver uppsåt (dråp har inte samma innebörd i svensk rätt som t.ex. amerikansk rätt då dråp där är ett uttryck för oavsiktligt dödande), skillnaden mellan mord och dråp är vidare följande.

3 kap. 1 § brottsbalken
Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller, om omständigheterna är försvårande, på livstid

3 kap. 2 § brottsbalken
Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år.

Som ni kan se är inget av brotten ett s.k. "oaktsamhetsbrott" utan det krävs uppsåt (sen finns det vidare tre typer av uppsåt där likgiltighetsuppsåt är det vanligaste).

När det däremot gäller vållande till annans död krävs inte uppsåt

3 kap. 7 § brottsbalken.
Den som av oaktsamhet orsakar annans död, döms för vållande till annans död till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter.
Är brottet grovt, döms till fängelse i lägst ett och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas
1. om gärningen har innefattat ett medvetet risktagande av allvarligt slag, eller
2. om gärningsmannen, när det krävts särskild uppmärksamhet eller skicklighet, har varit påverkad av alkohol eller något annat medel eller annars gjort sig skyldig till en försummelse av allvarligt slag

Som sagt, jag är livrädd för att uppsåt inte kommer att kunna styrkas (grundar inte detta på något alls utan mer en rädsla för det) och då blir det vållande till annans död som gäller, med ett inte alltför långt fängelsstraff som följd....

snarare grovt vållande isåfall ..vid vållande så måste man ha varit totalt utan omdömme....även brott på griftefriden finns det risk för
2015-06-15, 13:16
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det är mycket möjligt men än så länge vet ingen när LH blev mördad. Bara att det var under tiden 7 - 12 juni.

Vi får alla hoppas att det framkommer så exakt som det är möjligt när hon avled.

Vilket vidrigt scenario om hon hölls fången i ett flertal dagar först. Vilket rent helvete hon måste ha genomgått i händerna på dessa ev. mördare som nu är anhållna.

jag hoppas hon dog direkt och inte fick lida.
2015-06-15, 13:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag har aldrig varit så rädd för brottsrubriceringen "vållande till annans död" som nu.

Det ska tilläggas att såväl mord som dråp kräver uppsåt (dråp har inte samma innebörd i svensk rätt som t.ex. amerikansk rätt då dråp där är ett uttryck för oavsiktligt dödande), skillnaden mellan mord och dråp är vidare följande.

3 kap. 1 § brottsbalken
Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller, om omständigheterna är försvårande, på livstid

3 kap. 2 § brottsbalken
Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år.

Som ni kan se är inget av brotten ett s.k. "oaktsamhetsbrott" utan det krävs uppsåt (sen finns det vidare tre typer av uppsåt där likgiltighetsuppsåt är det vanligaste).

När det däremot gäller vållande till annans död krävs inte uppsåt

3 kap. 7 § brottsbalken.
Den som av oaktsamhet orsakar annans död, döms för vållande till annans död till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter.
Är brottet grovt, döms till fängelse i lägst ett och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas
1. om gärningen har innefattat ett medvetet risktagande av allvarligt slag, eller
2. om gärningsmannen, när det krävts särskild uppmärksamhet eller skicklighet, har varit påverkad av alkohol eller något annat medel eller annars gjort sig skyldig till en försummelse av allvarligt slag

Som sagt, jag är livrädd för att uppsåt inte kommer att kunna styrkas (grundar inte detta på något alls utan mer en rädsla för det) och då blir det vållande till annans död som gäller, med ett inte alltför långt fängelsstraff som följd....
Hur ska hon ha dött? Är det strypning så uppsåt, är det inslagen skalle så uppsåt.
Jag tror knappast de slingrar sig undan.
2015-06-15, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobyge
Rent hypotetiskt så skulle ju en GM medvetet har lagt ut ett föremål/spår för att leda till de tre nu misstänkta...

Ja, rent hypotetiskt. Men: varför hittades kroppen direkt efter att dessa tre hämtats in för förhör? Slump? Otrolig sådan i så fall. Jag tror mer på att någon av de inhämtade bröt ihop och berättade vad denne visste. Sen om det var hela sanningen som berättades är en annan sak. Det får utredningen visa.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Håller med dig till 100%, om polisen gjorde sitt jobb kanske Lisa skulle vara i liv nu. Det är ju förfan en by med kanske 20-30 hus sammanlagt, dom kunde bara genomsökt ALLT, det är förfan inte stockholms innerstad.
Man har nog genomsökt allt. Och man fann ju Lisa. Så vad bråkar du om? Jo, du bråkar bara om saker du inte begriper. Till sin hjälp hade man dessutom ett tusental personer från MPS som genomsökte marken och även ödebyggnader.

Ingenting tyder på att Lisa levde speciellt länge. Tvärt om förefaller det ju som hon dog rätt tidigt, vilket är rimligt eftersom en levande person är lättare att hitta än en död. Ingenting tyder på att polisen gjort ett dåligt jobb.

Det vore så förbannat klädsamt om de som påstår att polisen eller MPS gjort ett dåligt jobb att konkretisera lite och berätta varifrån den insynen och insikten kommer. Men det kan nu ju inte, eftersom er "kritik" bara bygger på okunskap om det faktiska fallet såväl som det generella fallet.

Edit: Hur fort skulle polisen ha behövt hitta Lisa för att du skulle säga att "polisen har gjort sitt jobb till 100%"?
Senast redigerad av DjILY 2015-06-15 kl. 13:26.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandsfan
snarare grovt vållande isåfall ..vid vållande så måste man ha varit totalt utan omdömme....även brott på griftefriden finns det risk för

Absolut grovt, men då kommer vi antagligen hamna på ett straff omkring 2-3 år (jag vet att straffskalan säger upp till 6 år men det är extremt sällsynt att längre fängelsestraff än hälften av straffskalan döms ut), vilket som sagt inte känns särskilt långvarigt....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in