Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-15, 13:02
Medlem
TigerKids avatar
Jag tänker på ett par grejer som polisen sagt (innan de misstänkta häktades).
(Fritt ur minnet - rätta mig gärna om jag har fel)
- Att de väntar på att GM ska begå misstag
- Sedan, vid ett annat tillfälle, sa de om jag minns rätt, att de planerade att gå igenom alla hus i området.

Kan strategin ha varit att skrämma upp GM till att börja flytta kroppen? Då området genomsökts noga utomhus utan resultat kanske de misstänkte att kroppen förvarades inomhus?

De vill ju inte bara hitta kroppen. De vill att GM ska avslöja sig och inte minst få bevis som binder GM till BO. Inte bara misstankar.

Man får väl också anta att strategin ändrades om man vid en viss tidpunkt gett upp hoppet om att hitta flickan levande. Antar att om man forfarande har hopp om att hon är i livet vill man inte skrämma GM till att göra något drastiskt.

Ang. Facebook.
Förutom att det är i MT:s och deras familjers intresse att stänga ner FB så kanske polisen vill hindra att det sprids en massa bilder på de misstänkta. Bilder och info om dem som kommer ut till allmänheten kan ju förstöra värdet av vittnesmål som bevis. Det blir också svårare att sålla ut äkta vittnen med (foto) konfrontation etc. om vittnen kan se bilder på Internet.
(Om kontakten mellan polis och Facebook i USA fungerar smidigt numera). Eller så fixar kanske advokaten det m h a lösen från MT.

Tänk på det också ni som ev har (sekretessbelagd) insiderinfo. Även om vi vill ha info i tråden är det ändå viktigare att inte förstöra utredningen/bevisen.
Senast redigerad av TigerKid 2015-06-15 kl. 13:08.
2015-06-15, 13:03
Medlem
Tingsnotariens avatar
Husrannsakan

Om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa, får husrannsakan företas i hus, rum eller slutet förvaringsställe för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller annars för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredning om brottet.

I en lokal som är tillgänglig för allmänheten får för ändamål som avses ovan husrannsakan ske också i annat fall.

Förordnande om husrannsakan meddelas av undersökningsledaren, åklagaren eller rätten. Förordnande om husrannsakan för delgivning ska alltid meddelas av rätten. Kan i annat fall husrannsakan antas bli av stor omfattning eller medföra synnerlig olägenhet för den hos vilken åtgärden företas, bör, om det inte är fara i dröjsmål, åtgärden inte vidtas utan rättens förordnande.

En polisman får företa husrannsakan utan förordnande om det är fara i dröjsmål.

Detta var ett litet axplock av hur reglerna om husrannsakan är uppbyggda men dessa är förenade med en hel del undantag och det skulle nog ta upp för mycket plats att här redogöra för dessa men hoppas det ovanstående var till någon hjälp i alla fall, i övrigt hänvisar jag till 28 kap. rättegångsbalken (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19420740.htm).
2015-06-15, 13:03
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d3lux
Inte läst tråden sen igår, så undrar detta: Sett flera stycken som delat en engelsk sida där det står att Lisa vart styckad och våldtagen, men att svensk media mörkar detta.

Finns det nån som helst sanning i detta??????
De spekulationerna publicerades som en nyhet på en utländsk, främlingsfientlig blogg INNAN kroppen av Lisa hade hittats och identifierats. Detta säger väl en del om hur tillförlitliga uppgifterna är.
2015-06-15, 13:04
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Kan det vara att den av bröderna som av Interpol är känd för människohandel försöker starta nytt liv men hans gamla kumpaner inte låter honom? (Eller att han inte vill göra något kriminellt...de handlingar som ingår i människohandel är väl inte kriminaliserat överallt).
Litauerna beskrivs ju som skötsamma av grannar och andra på orten.
Har du källa på att en att bröderna är efterlyst av interpol?
2015-06-15, 13:04
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag kan inte de där lagarna exakt, men det är ju hursom inte tillåtet för polisen att klampa in i hus och söka genom dem utan att ha någon som helst misstanke om att det är i just det huset hon befinner sig.

Handsken i ladan är onekligen kittlande, inklusive hur den hittades, men ladan var ju öppen. Den var inte tillbommad. Vem som helst utan minsta anknytning till ladan kunde ju ha hanterat handsken där.

Slottsägaren arn* j*nsson har i media sagt att polisen får söka fritt i hans mark/byggnader. Antar att han äger säteriet där kroppen verkar hittats... Den där byggboden hade jag kollat på direkten.
Men jag tror kroppen kan ha flyttat. Först förvarad i bostaden (garderob?) sedan flyttad till byggboden/stallet och försökt göra sig av med den där.
2015-06-15, 13:05
Medlem
Frågar återigen någon kunnig:

OM det är såhär att hon blivit våldtagen så måste ju DNA kommit fram nu?
Och om det är så att hon skulle vara styckad så borde det ju också enkelt kunna knytas till MGM?

Det låter mer och mer som att hon nästan varit vid liv där en längre tid och att polisen inte hann rädda henne, och därför blev de så ledsna?

Håller någon annan med mig?
2015-06-15, 13:06
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Inte läst tråden sen igår, så undrar detta: Sett flera stycken som delat en engelsk sida där det står att Lisa vart styckad och våldtagen, men att svensk media mörkar detta.

Troligen inte. Sidan är en bluff. Visst kan hon vara styckad (inte troligt, dock) men det vet den sidan inte ett dugg om. Släpp den.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
En detaljfråga angående handsken. Har det överhuvudtaget bekräftats att handsken tillhörde Lisa? Är inte det bara en trådsanning/mediasanning som bygger på pappans svar som var ungefär "Jo, Lisa hade en sådan handske". Men är det verkligen säkerställt att den tillhörde henne? Många damhandskar ser ju väldigt lika ut och den kan teoretiskt ha tillhört vem som helst.
Jag tror inte att det har bekräftats. Om mitt minne stämmer var handsken ett fynd som Lisas föräldrar trodde kunde tillhöra henne men för säkerhets skull skickades den på analys. Det vill säga att antagligen var handsken väldigt lik hennes eller helt lik, men finns inga personliga märkningar på den kan ju inte föräldrarna vara mer säkra än så.

.................................................. .

Jag vill passa på att understryka hur imponerad jag är av alla uthängningar som har förekommit i denna tråd på ganska ogrundade motiveringar. Alldeles särskilt imponerande är de postare som har valt att inte maska namnen överhuvudtaget.

JV, speedwayföraren, kollegorna, diverse polacker och litauer...
Alla till synes helt oskyldiga. Men deras namn ska minsann släpas i smutsen.

Imponerande.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pobeda1945
Tror inte att litaunierna är ensamna om detta. Varför skulle någon med flit lägga ut ett Hans o Greta spår till sig själva ?
Nej det behövs nog grävas djupare i detta.

Polisen kommer med all säkerhet gräva så djupt de kan. De verkar (med rätta) inte snåla på resurserna i detta fall. Men att dessa tre (åtminstone någon av dem) har något att göra med flickans död, eller vetskap om vem som är skyldig, är väl troligt. Detta eftersom kroppen återfanns mycket kort tid efter att de blev inhämtade för förhör. Det var sent på kvällen och dagens sök var i princip avslutade p g a mörkrets inträde. Då plötsligt hittades kroppen. Jag har svårt att se annan förklaring till detta än att någon av de som hämtats in bröt ihop och angav var kroppen fanns. Och varför skulle de misstänkta skydda "godsägaren", hans son eller annan? Blir de fällda riskerar de livstid och deras, samt deras familjers liv, blir för alltid påverkade/ förstörda.
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandsfan
tror till och med att detta kan ändras till dråp om det skett hastigt utan planering
Med största säkerhet. Har svårt att tänka mig att man lyckas bevisa planerat uppsåt. Det hela kommer presenteras som rån som gått överstyr, impulsiva handlingar etc. etc.
2015-06-15, 13:07
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:

En liten snabbkoll i tråden, och du hade sett vad man anser om den sidan: Trams och fejk!
Bättre att du hade kollat det i stället för att riskera att sparka liv i ett rykte.
2015-06-15, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amiiiraz
Jag kan fortfarande inte förstå hur polisen kunde vara i närheten av huset som Lisa Holm säkerligen befann sig i minsta två dagar innan hon mördades. Hur kan de vara så sega med allt och finna svar på vilka GM är efter FEM dygn! Jag förstår att man måste skaffa husrannsakan och det borde man göra redan dag 1!! Gå igenom alla jävla hus som ligger i närheten!
Blir så trött på polisen! De kan vara så engagerade och duktiga när det gäller småsaker men egentligen är de helt jävla rubbade i huvudet och fika hela dagarna långa är deras starka sida. Det var inte ens polisen som gjorde jobbet när det gäller Lisa Holm, men ändå så lyckas de bli hyllade!!!

Håller med dig till 100%, om polisen gjorde sitt jobb kanske Lisa skulle vara i liv nu. Det är ju förfan en by med kanske 20-30 hus sammanlagt, dom kunde bara genomsökt ALLT, det är förfan inte stockholms innerstad.
2015-06-15, 13:08
Medlem
rambostinas avatar
Besked om Lisa-mordet dröjer

Det dröjer tre till fyra veckor innan
ett besked om den exakta dödsorsaken
i fallet Lisa Holm. Det säger Tommy
Nyman, polistalesman, till SVT Väst.

Under tiden fortsätter polisens arbete
med att säkra bevis och spår efter de
misstänkta gärningsmännen. I dag
spärrades ännu ett område av på Kinne-