Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-15, 13:08
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Hur gammal är bondens son? (Var befann sonen sig -92?) Vad arbetar denne som? etc etc.

Om det inte finns några mystiska sammanträffanden där så kan vi nog släppa sonen.

Jag tror inte heller sonen är skyldig till detta. Vet inte hur gammal han är (äldre än bondens fru?). Han kan dock haft relevans för händelseförloppet som sådant likväl som Lisas pappa (eller dennes tjänsteställning).
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Frågar återigen någon kunnig:

OM det är såhär att hon blivit våldtagen så måste ju DNA kommit fram nu?
Och om det är så att hon skulle vara styckad så borde det ju också enkelt kunna knytas till MGM?

Det låter mer och mer som att hon nästan varit vid liv där en längre tid och att polisen inte hann rädda henne, och därför blev de så ledsna?

Håller någon annan med mig?
Jag håller inte med dig.

Kroppen har nyligen börjat undersökas ordentligt. Vissa resultat kommer de fram till ganska snabbt medan andra resultat dröjer. Det är fullt normalt.
Lika normalt är det att pressen inte kontinuerligt uppdateras om detaljerna.

Ibland släpps viss information i förtid och ibland inte.
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Jag tänker på ett par grejer som polisen sagt (innan de misstänkta häktades).
(Fritt ur minnet - rätta mig gärna om jag har fel)
- Att de väntar på att GM ska begå misstag
- Sedan, vid ett annat tillfälle, sa de om jag minns rätt, att de planerade att gå igenom alla hus i området.

Kan strategin ha varit att skrämma upp GM till att börja flytta kroppen?
Då området genomsökts noga utomhus utan resultat kanske de misstänkte att kroppen förvarades inomhus?

De vill ju inte bara hitta kroppen. De vill att GM ska avslöja sig och inte minst få bevis som binder GM till BO. Inte bara misstankar.

Man får väl också anta att strategin ändrades om man vid en viss tidpunkt gett upp hoppet om att hitta flickan levande. Antar att om man forfarande har hopp om att hon är i livet vill man inte skrämma GM till att göra något drastiskt.

Ang. Facebook. Förutom att det är i MT:s och deras familjers intresse att stänga ner FB så kanske polisen vill hindra att det sprids en massa bilder på de misstänkta. Bilder och info om dem som kommer ut till allmänheten kan ju förstöra värdet av vittnesmål som bevis. Det blir också svårare att sålla ut äkta vittnen med (foto) konfrontation etc. om Vittnen kan se bilder på Internet.

Tänk på det också ni som ev har insiderinfo. Även om vi vill ha info i tråden är det ändå viktigaste att inte förstöra utredningen/bevisen.
Min fetning; de nu MG läser och pratar mycket mycket begränsad Svenska så det vore om polisen hade "skrämt upp dem" via tolk och det är väl knappast troligt
2015-06-15, 13:10
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
/.../

Jag vill passa på att understryka hur imponerad jag är av alla uthängningar som har förekommit i denna tråd på ganska ogrundade motiveringar. Alldeles särskilt imponerande är de postare som har valt att inte maska namnen överhuvudtaget.

JV, speedwayföraren, kollegorna, diverse polacker och litauer...
Alla till synes helt oskyldiga. Men deras namn ska minsann släpas i smutsen.

Imponerande.
Än värre är nästan de som försvarat uthängningarna för uthängandets skull (oavsett rimlighet i misstanke eller inte). Såg nån sån kommentar häromdagen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Bobbys mamma blev ju svårt misshandlad och skuren i ansiktet av en medfånge. Glömt vem just nu, men någon annan minns säkert. Eddie, styvfadern, satt väl i princip isolerad under hela straffet för hans säkerhets skull.

har för mej att den incedenten med henne berodde på en annan konflikt med en intern..har för mej att eddie satt på avdelning i perioder
Medlem
Skaraborg2s avatar
När blev BO mördad?

Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
jag tror hon dog direkt.

nån som vet om hur lisa dog

Det är mycket möjligt men än så länge vet ingen när LH blev mördad. Bara att det var under tiden 7 - 12 juni.

Vi får alla hoppas att det framkommer så exakt som det är möjligt när hon avled.

Vilket vidrigt scenario om hon hölls fången i ett flertal dagar först. Vilket rent helvete hon måste ha genomgått i händerna på dessa ev. mördare som nu är anhållna.
Medlem
Bajsolle1s avatar
Fina bilder på Ryssarna här http://avpixlat.info/2015/06/15/detta-ar-de-anhallna-for-mordet-pa-lisa-holm/
2015-06-15, 13:11
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Varför tycker så många att det är konstigt att det dröjde så "länge" innan Lisa hittades, med tanke på att hon fanns så nära?

Personligen tycker jag tvärt om att det gick ovanligt snabbt att hitta henne och att det inte alls var speciellt nära. Att det känns nära är ju för att det är på landet. Tänk lika många hundra meters avstånd mellan platsen för försvinnandet och platsen för upptäckt av kropp, mitt inne i en stad och påstå att det är nära ...

När jag var barn inträffade ett mord på en flicka i samma område som jag bodde. Jag tror hon var kring 10 år gammal.

Flickan "försvann" på typ eftermiddagen och anmäldes försvunnen hos polisen senare på kvällen. Polisen drog igång en intensiv sökning av flickan och man letade i hela området, knackade dörr osv. Flickans familj, inklusive hennes tonåriga storebror, var med och hjälpte till i sökandet som pågick i flera dagar.

Vad polisen missat och inte visste då, var att flickan hela tiden legat placerad under en säng hemma i lägenheten. Strypt av sin tonårsbror med ett hundkoppel eller liknande. Det tog 3-4 dagar innan polisen hittade flickan.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allakantralla
Det ingen skrivit om än är, att om de som är anhållna skulle våldtagit L borde väl DNA analys varit utförd nu och 1. Avfärdat de som våldtäktsmän om inte sperma matchar DNA 2. Om det är någon annans. Varför talas inte detta om? 3. Om det inte finns sperma alls kan de inte nämna det då och hur svårt kan det vara att hitta någon form av DNA på L? Som antingen styrker eller avfärdar de anhållna som inblandade.
Nej, det är för tidigt. DNA-analyser i sig tar "bara" timmar eller dagar (beroende på spår och teknik som ska användas) men det är mycket arbete runtomkring och NFC, etc, har givetvis en kö (som de kan stuva runt i för prioritering dock).

Citat:
Ursprungligen postat av amiiiraz
Antingen är du själv en jävla snut som älskar bullar eller känner någon som jobbar inom yrket. Annars skulle du aldrig reagerat så hårt och skyddat dem med hela din sorgliga själ! Jag håller fast vid mitt ord. Lata grisar är vad de är och inget annat! Såna som lägger mer tid på att jaga tretton åringar som kör runt på en moppe och tar det som världens seriösaste brott. Ser man några polacker som inte bryr sig ett skit om vad som händer (ja det kommer från en säker källa) när alla andra i området letar och gör sitt bästa för att hjälpa till så borde man tänka till lite. GM männen satt utanför och tittade oroligt på polisen och alla andra och man kunde se deras underliga beteende men dumma snuten väljer att blunda för sånt för så jävla utbildad som polis är man inte i Sverige! Trångsynt, precis som du.
Citera korrekt tack. Vad har du för belägg? Nej, jag är inte snut. Nej, jag håller inte polisen om ryggen, jag framför gärna kritik mot dem, men här finns det alltså inga sakskäl att framföra den typ av kritik som du företräder, då den helt bygger på oförstånd kring arbetet. Du har nog inte följd med i händelserna. Det finns liksom ingen naturlag som säger hur lång tid ett polisärende tar...

Din föreställning kring sökning, husrannsakan, o.dyl bygger som sagt på okunskap och oförstånd. Din kritik är larv.
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Sant, vem som helst har kunnat klampa in i ladan. Dock sannolikt till gränsen ett faktum att de som uppges ha jobbat i ladan faktiskt har varit i ladan. Fyndet kombinerat med intresset för bröderna i stort borde kunna vara en konkret grund för att söka i deras bostad tycker jag, polisen sökte en levande Lisa och då är tiden en viktig faktor.

Nu lade man resurser och tid på att söka spår som ledde till bröderna innan man beredde sig tillträde till deras bostad.

Om det är rätt eller fel vet jag inte, men fruktansvärt tragiskt om ett tidigare sök i bostaden visar sig hade räddat livet på flickan.
Ja, såhär i efterhand känns det ju väldigt rimligt. Men det är ju så lätt att vara efterklok. Plus att de (polisen alltså) ju kan känna på sig hur mycket som helst, men de måste ju ha något att gå på för att få tillstånd att söka igenom en privatbostad. En hittad handske på deras arbetsplats (där vem som helst kan gå in) kanske inte smäller så högt.

Och vad är det egentligen som säger att det troligaste var att hon skulle hittas inomhus? Som jag skrev för en stund sedan är det ju inte alls ovanligt att försvunna som hittas mördade hittas utomhus.
2015-06-15, 13:12
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Håller med dig till 100%, om polisen gjorde sitt jobb kanske Lisa skulle vara i liv nu. Det är ju förfan en by med kanske 20-30 hus sammanlagt, dom kunde bara genomsökt ALLT, det är förfan inte stockholms innerstad.
De kanske inte hade tillräckligt med kött på benen.
Du ska nog vara glad för att vi inte lever i en polisstat.
2015-06-15, 13:12
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Med största säkerhet. Har svårt att tänka mig att man lyckas bevisa planerat uppsåt. Det hela kommer presenteras som rån som gått överstyr, impulsiva handlingar etc. etc.

Jag har aldrig varit så rädd för brottsrubriceringen "vållande till annans död" som nu.

Det ska tilläggas att såväl mord som dråp kräver uppsåt (dråp har inte samma innebörd i svensk rätt som t.ex. amerikansk rätt då dråp där är ett uttryck för oavsiktligt dödande), skillnaden mellan mord och dråp är vidare följande.

3 kap. 1 § brottsbalken
Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller, om omständigheterna är försvårande, på livstid

3 kap. 2 § brottsbalken
Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år.

Som ni kan se är inget av brotten ett s.k. "oaktsamhetsbrott" utan det krävs uppsåt (sen finns det vidare tre typer av uppsåt där likgiltighetsuppsåt är det vanligaste).

När det däremot gäller vållande till annans död krävs inte uppsåt

3 kap. 7 § brottsbalken.
Den som av oaktsamhet orsakar annans död, döms för vållande till annans död till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter.
Är brottet grovt, döms till fängelse i lägst ett och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas
1. om gärningen har innefattat ett medvetet risktagande av allvarligt slag, eller
2. om gärningsmannen, när det krävts särskild uppmärksamhet eller skicklighet, har varit påverkad av alkohol eller något annat medel eller annars gjort sig skyldig till en försummelse av allvarligt slag

Som sagt, jag är livrädd för att uppsåt inte kommer att kunna styrkas (grundar inte detta på något alls utan mer en rädsla för det) och då blir det vållande till annans död som gäller, med ett inte alltför långt fängelsstraff som följd....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in