Citat:
Ursprungligen postat av
zergrush
Med största säkerhet. Har svårt att tänka mig att man lyckas bevisa planerat uppsåt. Det hela kommer presenteras som rån som gått överstyr, impulsiva handlingar etc. etc.
Jag har aldrig varit så rädd för brottsrubriceringen "vållande till annans död" som nu.
Det ska tilläggas att såväl mord som dråp kräver uppsåt (dråp har inte samma innebörd i svensk rätt som t.ex. amerikansk rätt då dråp där är ett uttryck för oavsiktligt dödande), skillnaden mellan mord och dråp är vidare följande.
3 kap. 1 § brottsbalken
Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller, om omständigheterna är försvårande, på livstid
3 kap. 2 § brottsbalken
Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år.
Som ni kan se är inget av brotten ett s.k. "oaktsamhetsbrott" utan det krävs uppsåt (sen finns det vidare tre typer av uppsåt där likgiltighetsuppsåt är det vanligaste).
När det däremot gäller vållande till annans död krävs inte uppsåt
3 kap. 7 § brottsbalken.
Den som av oaktsamhet orsakar annans död, döms för vållande till annans död till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter.
Är brottet grovt, döms till fängelse i lägst ett och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas
1. om gärningen har innefattat ett medvetet risktagande av allvarligt slag, eller
2. om gärningsmannen, när det krävts särskild uppmärksamhet eller skicklighet, har varit påverkad av alkohol eller något annat medel eller annars gjort sig skyldig till en försummelse av allvarligt slag
Som sagt, jag är livrädd för att uppsåt inte kommer att kunna styrkas (grundar inte detta på något alls utan mer en rädsla för det) och då blir det vållande till annans död som gäller, med ett inte alltför långt fängelsstraff som följd....