Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-15, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sdoko
Som svar på vad LH:s fars position är inom försvarsmakten så verkar det, efter lite Googlande, som att han är mekaniker.

Verkar för övrigt konstigt att de bara är skäligen misstänka, de borde ju rimligtvis vid det här laget ha hittat massor med spår och eventuella föremål(vagnen t ex) som kan kopplas till mordet, speciellt med tanke på att de hittat kroppen. Om de blir frisläppta imorgon så tror jag inte att det är de de som utfört det, eller så har de dolt det jävligt bra.
Det är väl inte det minsta konstigt? Betänk hur lång tid det tar att analysera alla säkrade spår. Det är också först _efter_ analysen man verkligen kan veta vilket spår som är utav värde, så man kan inte helt trivialt prioritera vissa spår (förutom i viss mån förstås). Fingeravtryck, misstänkta andra avtryck, misstänkta kroppsvätskor, föreslagna mordvapen, etc, etc. Sånt tar tid. Vissa saker måste också vänta på att andra saker ska bli klara och allt eftersök är nog inte klart. Exempelvis, om man hittar skoavtryck så vet man att man behöver leta efter skor. Dylika skor kanske nödvändigtvis inte hittats än, eller vice versa, man har lovande skor och letar efter avtryck. DNA och annat tar tid och hamnar i kö, även om det kan prioriteras upp. Mordvapen är beroende av dödsorsak vilket är beroende av en rättspatologisk undersökning, osv.

Somliga av bevisen finns redan, annat kommer snart. Ytterligare saker kan få vänta i veckor. Så, kort sagt, i nuläget är det helt rimligt att man inte har tillräckligt för att häkta någon på sannolika skäl.
2015-06-15, 03:22
Medlem
AREA-51s avatar
Enligt Expressen hade dessa personer postat mycket från Kinnekulle, Blomberg.
Hittar dock inte en endaste bild därifrån i deras profiler, foton.

EDIT: fel av mig, det finns flera bilder från Blomberg säteri
Senast redigerad av AREA-51 2015-06-15 kl. 03:28.
2015-06-15, 03:22
Medlem
Nu vet jag inte vart satelitbilden någon ritat upp är och i vilken av alla tusentals sidor.

men om polisen går ladan där herren bor och där dom även bodde med kvinnan. Frågar om dom vet något och dom verkar väldigt avvisande och skumma räcker det då inte för att dom ska bli misstänkta och kunna tas in på förhör.

Trött på alla pappersknuttar som sitter här och säger
"Nej det går inte dom måste ha bevis som pekar mot just det huset för att dom ska kunna gå in"

Bevis nog om någon inte vill öppna sin lada medans alla andra i området gjort det?

Vem här skulle inte låta polisen gå igenom eran lada eller garage i några minuter om ni fick veta att en liten flicka är försvunnen. Har man en stor jävla knark odling får man väl strunta i det och vara lite jäkla medmänsklig? Tror polisen är för fega för att ens fråga om lov att genomsöka en lada utan något större bevis eftersom dom är rädda att dom ska begå ett paragraf fel och bli avstängda
2015-06-15, 03:23
Bannlyst
Citat:

Verkar för övrigt konstigt att de bara är skäligen misstänka, de borde ju rimligtvis vid det här laget ha hittat massor med spår och eventuella föremål(vagnen t ex) som kan kopplas till mordet, speciellt med tanke på att de hittat kroppen. Om de blir frisläppta imorgon så tror jag inte att det är de de som utfört det, eller så har de dolt det jävligt bra.

Ren gissning, på att frågan är 'vem har gjort vad' som är trassligt att lista ut om ingen snackar.

Det skulle kunna sätta ett rejält krokben för åklagare kan jag tro.
2015-06-15, 03:24
Medlem
Man bör vara lite försiktig innan personer hängs ut som presumtiva mördare. De nu frihetsberövade har visat ett konstigt intresse för vilka fynd MPS har gjort och då tilldragit sig polisens intresse.
Sedan är det någon eller några som har placerat ut föremål på redan avsökta områden. Vilka dessa kan vara är inte offentligt ännu, men vissa personer har inte fattat att ska de ut på dylika uppdrag ska mobilen lämnas hemma.
2015-06-15, 03:24
Medlem

Absolut, kom på det just efter jag postat, klart analyser tar tid.
2015-06-15, 03:26
Medlem
Citat:

Absolut, kom på det just efter jag postat, klart analyser tar tid.

Ja det är inte som på CSI där dom får fram DNA analys på 5 minuter
2015-06-15, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AREA-51
Enligt Expressen hade dessa personer postat mycket från Kinnekulle, Blomberg.
Hittar dock inte en endaste bild därifrån i deras profiler, foton.

Detta är ett stenkast från huset de greps i

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=603742013068414&set=a.2101405357618 99.41593.100002978627239&type=3&permPage=1
2015-06-15, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CartoonVHS
Så du tycker det är fullt förståerligt? nej det är väl sant man kan ju inte bara stövla in hos folk när en liten flicka blivit försvunnen det vore väl hemskt.

Om polisen knackar på min dörr och frågar om dom kan prata med mig någon minut angående ett försvinnande så får dom gärna genomsöka allt jag har?!?!?? varför ska polisen behöva en husransakan för att få bli inbjudna det erbjuder man väl sig själv dom att göra för god vilja skull

Värdelöst att polisen inte genomsökt lador och annat som varit bebodda enligt mig iallafall. Då kanske hon skulle vara vid liv nu men det är väl också en kritisk tanke enligt dig
Men du yrar ju som om du har facit. Snälla, försök inse att du inte har en susning om hur väl olika bebodda platserna har undersökts? Men om du undersöker bebodda platser på inbjudan, vilka resurser tror du att du har? De letade efter Lisa, inte blodstänk under en diskbänk, ett nyklorinat badrum, ett mordvapen, osv, osv. Således kan man inte undersöka varenda skrymsle i varenda bostad med varenda metod (sökhund, spermahund, blodhund, topsningar, fingeravtryckstejp, luminol [eller dess modernare variant jag aldrig minns namnet på, star- någonting], UV-ljus och avrunda med ett litet korsförhör) utan måste leta snabbt och brett på fältet och använda andra metoder (t.ex. inre spaning eller hederligt s.k. p-o-l-i-s-a-r-b-e-t-e) för att göra riktade insatser.

Och sluta försöka snoppa av förnuft med att jag inte skulle vilja ha henne hittad. Bara en som ingenting vet kan tro att detta är trivialt. Återigen, ingenting i nuläget antyder att polisen skulle legat på latsidan eller prioriterat dåligt. Tvärt om. Väldigt intressant att rubriceringen om människorov kom så gott som omedelbart. Och, precis som jag sa, visst kommer det dyka upp kritik framdeles. För det gör det så gott som alltid. Men då kanske kritiken har lite substans i sig, till skillnad från rent oförstånd.
2015-06-15, 03:32
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatasnigel
Blev förvånad när jag fick se bilderna. Ser inte alls ut som jag hade tänkt mig. Men men, som sagt kan skenet bedra.

Funderade precis på vad som kan tyda på att båda bröderna har gjort sig skyldiga till mord. Vad kan ha funnits som kan tyda på detta? Beskedet om att de anhållits för mord kom cirkus fem timmar efter att de greps. I och med att de tydligen inte har erkänt nu betvivlar jag starkt att polisens antagande är grundat på verbala erkännanden.

Kan det faktiskt vara så att det enbart finns en gärningsman men att man i dagsläget inte kan veta vem av dem? Tror mycket på det. Tillåts jag spåna litet vill jag mena att AB är den jag misstänker mest av de tu, främst pga. att han ser ut att vara hämtad rakt från den sista färden. Brodern har även sin fruga i bostaden medan AB's fruga bor i Litauen vilket talar för min tes.
De ser ju inte så urbota blåsta ut, att de alla 3, kanske 2, sammantaget inte skulle kunna komma på något bättre angående de utspridda bevisen och lägga lisa i maskinhallen? Det gör att jag tror att endast en gjort själva gärningen.
Kanske t.o.m någon bekant till dessa?
2015-06-15, 03:33
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneDoe
https://www.facebook.com/aivaras.bilevicius
https://www.facebook.com/nerijus.bilevicius.7
https://www.facebook.com/irinka.skripeliova

Inte ser de ut som några mördare - om nu mördare ser ut på ett speciellt sätt.
Tack för länkarna.
2015-06-15, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Man bör vara lite försiktig innan personer hängs ut som presumtiva mördare. De nu frihetsberövade har visat ett konstigt intresse för vilka fynd MPS har gjort och då tilldragit sig polisens intresse.
Sedan är det någon eller några som har placerat ut föremål på redan avsökta områden. Vilka dessa kan vara är inte offentligt ännu, men vissa personer har inte fattat att ska de ut på dylika uppdrag ska mobilen lämnas hemma.

Är det ens fastställt att det har placerats ut i efterhand?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in