Citat:
Ursprungligen postat av
YTUY
Ett exempel på iranska överraskningar:
http://www.abovetopsecret.com/forum/thread222791/pg1
Vem har skrivit att systemen är revolutionerande? Väst och Israel känner inte till allt Iran har, man visar inte upp allt. Det är ett rimligt antagande och iranska generaler säger det.
Fast överraskningarna var inte att de här sakerna var nya på något sätt, utan att Israel inte hade förväntat sig att Hizbollah skulle fått så stort stöd av Iran med avancerade prylar.
Det faktumet att ditt citat snackar om sofistikerade försvarssystem i form av fiberoptiska kablar som är immuna mot störsändningar säger snarare mer om källan än om nånting annat.
Att trådbunden kommunikation, vare sig det handlar om gammal klassisk telefonkabel eller fiberoptik, är immun mot avlyssning och störsändning såvida man inte har fysisk tillgång till kabeln är välkänt.
Och fiberoptik är bättre än gamla telefonkablar men knappast så mycket att det gör någon skillnad i de här sammanhangen.
C-802 är heller ingenting nytt, utan det som var nytt var att Hizbollah hade dem.
Israels problem var inte att Hizbollah hade nya moderna vapen i sig, utan att de antagit att Hizbollah inte skulle utvecklas och att Irans stöd skulle öka. Ett klassiskt fel, så som någon gör två gånger kommer denne också att göra tre gånger. Israel antog att Hizbollah skulle göra som de alltid gjort med samma saker som de alltid haft, därför gjorde de som de alltid gjort och som alltid har fungerat.
USA har inte tidigare stridit mot Iran, så de har inte problemet med att man kör med samma som man gjorde förra veckan.
Citat:
Ursprungligen postat av
YTUY
Du erkände ju precis att det är möjligt att Iran har hemliga varianter av sina vapensystem. Och jag har gett exempel på sådana i andra arméer. Du är inkonsekvent.
Jag har försökt hitta en artikel där det stod nåt i stil med att Israel hade beräknat att det skulle ta 2 månader att ta al-qusair i Syrien och att Hezbollah gjorde det på 3 veckor, mycket tack vare iranska elkrigsbilar som aldrig visats tidigare som satte ISISraels kommunikation helt ur spel.
Nu är elkrig det enda kända exempel jag känner till med Iran, men att Iran har andra hemliga system är rimligt att anta. System som t.ex. är effektiva vid asymmetrisk krigföring och dessa är antagligen mycket effektiva system. Ingen aning om vad.
Jag ser framför mig luriga iranier i Iran som tränar med hemliga system och bara väntar på att döda amerikaner och sionister om de skulle attackera oss
Fast Israel och USA kör proxykrig nu genom ISIS
Fast du blandar ihop varianter med ett helt nya system.
Att öva med ett helt nytt system märks, att däremot öva med ett gammalt system som har en ny verkansdel märks däremot inte.
Särskilt inte om man ändå övar med robotar som inte har någon aktiv verkansdel överhuvudtaget....
Sedan har du samma problem som IR-gossarna i att du inte förstår vad assymetrisk krigsföring handlar om.
Om Iran lägger mycket vikt vid system för assymetrisk krigsföring så innebär det att de räknar med att USA kommer att spöa skiten ur deras konventionella styrkor och att amerikanska soldater kommer marschera på gatorna i Teheran.
Dock rätt smart av dem, då assymetrisk krigsföring är det som gett USA störst problem i både Irak och Afghanistan.
Fast USA och Israel kör inte proxykrig genom ISIS, de gjorde det ursprungligen och stödde ISIS och liknande för att föra proxykrig mot Syrien, men precis som med deras stöd till Bin Laden och till Hamas så kommer det tillbaka och biter dem i arslet eftersom de inte förstått att muslimer må slåss mot varandra men de hatar ändå väst lika mycket för det.