2015-06-14, 20:02
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Har ingen aning om vem som renoverat, men det var folk där på torsdagen på byggställning vid gaveln.

Skrev fel om höjningen. 900 000 kr plus i nya annonsen. Från 2,7 milj. till 3,6 milj.
Eftersom platsen är avspärrad kan nog renoveringen kopplas till de anhållna.
2015-06-14, 20:02
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Mantas Mažeitavičius är väl SD-politikern Hanna Wighs man/sambo? Har för mig att han hette så.
Stämmer. Och dom bor i Falköping.
2015-06-14, 20:03
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Jag säger inte att det inte kan röra sig om styckning för det vet jag inget om. Men dina bevis är inget annat än "confirmation bias". Du tror det rör sig om styckning och tolkar det du ser som stöd för din tro.
Det finns inget konkret alls för att det skulle röra sig om styckning. Inte heller talar något emot det. Det är alltså lösa spekulationer och således menlöst.
Det är väldigt vanligt att deltagare i den här typen av krimtrådar är starkt benägna till att tolka alla uppgifter i så smaskigt sensationaliserande riktning som möjligt. Styckning är ett paradexempel på den riktningen. Att offret skulle ha hållits fången före mordet är ett annat.
Senast redigerad av Hamilkar 2015-06-14 kl. 20:23.
2015-06-14, 20:03
Medlem
Stina-Linas avatar
>Polisen släpper inga uppgifter förrän tidigast tisdag hörde jag på nyheterna. Det är förfärligt mycket spekulationer på tråden hemskt tycker jag närt så lite vets. Anledningen till sparsamheten när det gällen uppgifter är ju att skydda polisutredningen och hindra undanröjande av bevis eller att eventuella spår kontamineras. Det måste man ju både förstå och respektera

När det gäller minnesgudstjänsten är det ju en möjlighet att samlas för att minnas finnas för varandra och ge stöd. Självklart sunt tycker jag
2015-06-14, 20:04
Medlem
En sak som jag inte förstår mig på. Hur kommer det sig att butiksägaren har sagt att tjejerna hade städat färdigt och var i princip klara när hon ringde till dom för att bocka av hur läget såg ut.. Sades de inte att den anhållna kvinnan jobbade som städare i caféet? Vad har hon för roll om personalen redan hade städat? Jag förstår inte. Eftersom i samtliga privata företag vare sig om det är en strippklubb eller ett café så städar personalen själva.

Den anhållna kvinnan borde nämligen ha befunnit sig i caféet samma dag som Lisa?. Om kvinnan var ledig så verkar hon ha haft tillgång till nycklarna till caféet. Så om det skulle handla om ett personrån som gick snett så är ni ute och äter glass. GM kunde enkelt ta sig in i en gammal jävla byggnad där larmet är halvtrasigt och kameror verkade inte ens vilja titta på dig om du kom in.

Kan det vara möjligt att kvinnan som ''jobbade'' som städare i caféet fick sparken eller dylikt eftersom de anställde Lisa nyligen och då behövde dom inte längre en kvinnan som städare? Butiksägaren kanske inte var nöjd med kvinnans arbetsinsats?

Edit: Eller så jobbar Lisa enbart på helger och då kunde kvinnan vara ledig eftersom personalen kunde städa caféet helt själva. Däremot om Lisa jobbar mer än bara helger, eftersom det var ett sommarjobb så antar jag detta, så förstår jag inte riktigt dom bekräftade uppgifterna om att kvinnan som är anhållen jobbade som städare i caféet.
Senast redigerad av BinZaaR 2015-06-14 kl. 20:10.
2015-06-14, 20:05
Medlem
Stina-Linas avatar
Polisen släpper inga uppgifter förrän tidigast tisdag hörde jag på nyheterna. Det är förfärligt mycket spekulationer på tråden hemskt tycker jag när så lite vets.

Anledningen till sparsamheten när det gällen uppgifter är ju att skydda polisutredningen och hindra undanröjande av bevis eller att eventuella spår kontamineras. Det måste man ju både förstå och respektera

När det gäller minnesgudstjänsten är det ju en möjlighet att samlas för att minnas finnas för varandra och ge stöd. Självklart sunt tycker jag
2015-06-14, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Snälla, anhöriga identifierade kroppen nästan direkt efter upptäckten..

Hon identifierades inte på brottsplatsen utan på sjukhus
2015-06-14, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Mantas Mažeitavičius är väl SD-politikern Hanna Wighs man/sambo? Har för mig att han hette så.

Verkar stämma!

Någon kanske kan skriva till han på Facebook och fråga hur han vet allt de där, samt om han vet något mer..
2015-06-14, 20:08
Medlem
Beatriceaurores avatar
Polisen pratade om att man gjort ett "fynd" i terrängen, som varit avgörande och som fått dem att frihetsberöva de två gästarbetarna. Vad var det för "fynd", vet någon?
Polischefen i presskonferensen sa också att de två omhändertagna agerat på ett sådant sätt att man misstänkte dem. "På ett sätt som vanligt folk kanske inte skulle reagera inför, men som för den som sysslar med brottslighet genast slår an en ton" (ungefär).
Vad var det för fynd, och vad var det i männens beteende som var underligt?
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag vet hur språket fungerar och vad det har för struktur, och kan översätta långsamt med lexikon och grammatik till hands. Den första meningen du frågar om har jag översatt "manuellt" här: (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart). Den sista meningen har jag och NoggerChoc, som verkar kunna litauiska ordentligt, diskuterat här: (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart).

Återstår denna: Svarstoma, jog nusikaltėliai merginos galėjo laukti priestate greta kavinės., som Google översätter till Frågan är att brottslingar flickor kunde vänta annex intill cafeterian. Den får jag till Man tror att förövarna väntade på flickan i en annexbyggnad invid kaféet. Det finns ju bara en flicka, och dessutom är subjektspositionen upptagen av nusikaltėliai, förövarna, så merginos måste vara genitiv av flicka här, och inte betyda flickor i nominativ, vilket Google uppenbarligen tror.

Du tolkar rätt. Priestatas är mindre anspråksfullt än annex och kan syfta på vilket uthus, skjul eller lada som helst. Laukti 'vänta' har objekt i genitiv.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
När åtal väcks. Innan dess råder förundersökningssekretess.
Hur lång tid det tar beror på en hel massa faktorer men du kan räkna med flera månader.
Inte nödvändigtvis. Det här fallet kommer vara högprioriterat och snabbas på så mycket det är möjligt. De har ett lik, misstänkta, eventuellt ett erkännande och har finkammat området i en veckas tid. SKL kommer med all säkerhet att prioritera det som kommer ifrån Kinnekulle de närmaste veckorna. Det här kan alltså gå fortare än man tror, men jag tror nog som du, att det dröjer en månad eller två i alla fall.
2015-06-14, 20:09
Medlem
Wildsomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mer.info.007
Trodde det var en polack som heter Janur;z ;s som bor i ett rött hus inte så långt ifrån caféet

För fan, häng inte ut folk som kanske visar sig vara helt oskyldiga. Håll namn för er själva såvida ni inte har mycket goda grunder. Pissar på de som hängde ut journalister och dylikt igår.

Jag är 99% säker på att jag snokat upp en av de anhållnas Facebook, men den sitter jag på tills jag vet med säkerhet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in