Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-14, 19:52
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Tack!

Ja du det kan stämma, men jag blir lite fundersam till hur många litauer det kan bo i en liten by?

"Sverige bosatt litauiska Mantas Mažeitavičius" Detta tolkar jag i alla fall som att en litauiska som är bosatt i Blomberg, eller åtminstone fikade på caféet ofta, är den som påstår att kvinnan jobbade som städerska?

Är det så att det anställs många från Litauen i dessa trakter nu inför sommaren? Är kryllar det exempelvis av polacker nu när det ska läggas ny asfalt på många ställen.

Det är väl inte helt ologiskt att folk från samma land söker sig till varandra.
2015-06-14, 19:52
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Tack!

Ja du det kan stämma, men jag blir lite fundersam till hur många litauer det kan bo i en liten by?

"Sverige bosatt litauiska Mantas Mažeitavičius" Detta tolkar jag i alla fall som att en litauiska som är bosatt i Blomberg, eller åtminstone fikade på caféet ofta, är den som påstår att kvinnan jobbade som städerska?

Är det så att det anställs många från Litauen i dessa trakter nu inför sommaren? Är kryllar det exempelvis av polacker nu när det ska läggas ny asfalt på många ställen.

Mantas Mažeitavičius är väl SD-politikern Hanna Wighs man/sambo? Har för mig att han hette så.
2015-06-14, 19:54
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Vem sänder?

Sändes på SVT

Citat:
Ursprungligen postat av javeliner
Vart kollar du på det någonstans?

Sändes på SVT, finns repris på SVT Play

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Och för en stund sedan började alltså en minnesgudstjänst för Lisa.

http://www.svtplay.se/video/3005580/rapport/rapport-rapport-572?start=auto

Tack!

https://www.facebook.com/video.php?v=389489437914758&set=o.797314103699577& type=2&theater
2015-06-14, 19:54
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Tack!

Finns även litauer på granngården.
2015-06-14, 19:56
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Så ser det inte ut nu.
http://archive-se.com/page/4623231/2014-09-25/http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-blomberg-gotene-kommun-blombergs-egendom-10-6570075

Huset är sista huset före grusvägen där fynd har gjorts och stått tomt sedan förra sommaren.

I maj månad skulle de ha 2 700 000 kronor för huset, en månad senare 900 000 kronor mer.
Är det de anhållna MGM som renoverat möjligen?
2015-06-14, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag vet hur språket fungerar och vad det har för struktur, och kan översätta långsamt med lexikon och grammatik till hands. Den första meningen du frågar om har jag översatt "manuellt" här: (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart). Den sista meningen har jag och NoggerChoc, som verkar kunna litauiska ordentligt, diskuterat här: (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart).

Återstår denna: Svarstoma, jog nusikaltėliai merginos galėjo laukti priestate greta kavinės., som Google översätter till Frågan är att brottslingar flickor kunde vänta annex intill cafeterian. Den får jag till Man tror att förövarna väntade på flickan i en annexbyggnad invid kaféet. Det finns ju bara en flicka, och dessutom är subjektspositionen upptagen av nusikaltėliai, förövarna, så merginos måste vara genitiv av flicka här, och inte betyda flickor i nominativ, vilket Google uppenbarligen tror.

Tackar.

"Man tror att förövarna väntade..." låter ju som om det var planerat.

Ja, jag vet. Det blir oerhört spekulativt att titta på och försöka analysera artiklar som kan vara hur dåligt underbyggda som helst.

Å andra sidan florerar ju mängder av teorier om styckning och annat som är helt tagna ur luften, så jag skäms inte alltför mycket...
Senast redigerad av fringis 2015-06-14 kl. 20:00.
2015-06-14, 19:58
Medlem
På bilden där GM tagits av polisen ska tydligen deras granne synas också så då är det INTE den anhållna och misstänkta kvinnan och därför inte blurrad
Medlem
Citat:
Tack!

Ja, det kan man undra.

Någon skrev att denne Mantas är en "känd" litau och alltså inte granne (antar jag). I såna fall undrar man förstås varifrån han får sin uppgifter. Går snacket bland svensk-litauer nu..?
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
I maj månad skulle de ha 2 700 000 kronor för huset, en månad senare 1 200 000 kronor mer.
Är det de anhållna MGM som renoverat möjligen?

Har ingen aning om vem som renoverat, men det var folk där på torsdagen på byggställning vid gaveln.
2015-06-14, 20:00
Medlem
Jag tycker många här inne fokuserar alldeles för mycket på vad som skrivs i media, inte minst utrikes medier som oftast är rena spekulationer. Om man istället lyssnar på det lilla som faktiskt polisen säger så tycker jag man kan komma rätt nära sanningen.

- Polisen samarbetar med litauisk polis = En eller flera är ej svenska.
- De anhållna har varit i kontakt med MP och detta lett till gripandet.
- Kropp hittat inom sökområdet.

Nu rena spekulationer från mig.

Tror mycket av "lustigheterna" i detta fallet grundar sig i att litauerna inte riktigt inser hur stort och ovanligt ett sådan här fall är i Sverige. Tror ej det finns liknande MP i Litauen. Även smset innan avfärd får igång insats tidigt.

Dagarna går och kroppen kan ej flyttas så enkelt som de kanske trodde från början. Sökgrupperna kommer allt närmare. I detta skede tar de misstänkta kontakt med MP och försöker leda dom på villovägar. Kan vara att de lämnar över något fysiskt till MP eller verkar nervösa. (troligen otroligt svårt att vara "normal" i sådan situation).

Efter detta går det fort Polisen griper in för iväg de tre. Troligen i detta skede så kan de säkerligen koppla dessa tre till det ställe Lisa hittas. Att hitta kroppen bör vara tämligen enkel för en hund eller till och med en människa.

Motiv lämnar jag fritt då Polisen ännu inte uttalar sig.
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simulant
Jo, Denisas Potapovas, 35 år gammal. "Charges: HUMAN TRAFFICKING"
Sant. Han kom nog inte med för att Interpols sökmotor tolkade 25-35 år som 25-34 år. Han är alltså 35 år, vilket är på gränsen för att kallas för i trettioårsåldern.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
När tror ni det kommer publiceras ett förundersökningsprotokoll?

När åtal väcks. Innan dess råder förundersökningssekretess.
Hur lång tid det tar beror på en hel massa faktorer men du kan räkna med flera månader.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in