Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-14, 19:27
Medlem
getbusys avatar
Jag tror inte att kroppen har blivit styckad,eller utsatt för trubbigt våld. Identifieringen gick väldigt snabbt,dessutom var hennes föräldrar på plats för att identifiera, och de görs vanligvis om kroppen inte är helt deformerad. Kvävd med plastpåse och buntband eller liknande skulle jag hålla mer troligt
2015-06-14, 19:27
Medlem
Negativitetsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klasina
Litauisk polis kan inte ges skulden för att Svenska myndigheter inte kollar upp vilket brottsregister människor som ska gästarbeta i Sverige har. Det lär ju vara Sveriges ansvar i första hand. Här lär det bli lagändring så det visslar om det.

Jag håller helt med dig, Svenska polisens huvudansvar. Jag ville dock få det sagt att när de bollar med andra sidan så är det lågstadieelever de har att göra med, undantag finns säkert.
2015-06-14, 19:28
Medlem
Citat:
Litauisk polis kan inte ges skulden för att Svenska myndigheter inte kollar upp vilket brottsregister människor som ska gästarbeta i Sverige har. Det lär ju vara Sveriges ansvar i första hand. Här lär det bli lagändring så det visslar om det.

Nej det lär det inte bli. Vi har fri rörlighet inom EU. Myndigheterna har ingen koll alls på vilka som kommer och går mellan länderna inom EU.
Inte heller finns det några som helst krav på att arbetsgivare behöver kolla upp om deras arbetare är dömda eller efterlysta för brott(undantaget så klart säkerhetsklassade jobb).
Det lär inte bli någon ändring på det heller. Om något så har det snarare varit prat på att arbetsgivare för ofta kräver utdrag ur brottsregistret och det ligger närmare till hands att det införs inskränkningar på när så får ske än att det kommer lagstiftning som kräver det för alla arbetsgivare oavsett.
Medlem
Inte många som är intresserade av mina översättningar av vad som skrivs i Litauen, så här kommer ett sista försök att föra fram vad de säger. Sedan ger jag mig.
  1. Kvinnan har arbetat som städerska på cafét
  2. En av männen har erkänt delaktighet, men inte att han utförde mordet
  3. Männen var säsongsarbetare/gästarbetare

Jag vet förstås inte om det är sant att en man har erkänt. Det har rapporterats av t.ex. Fria Tider, men inte av någon av de stora seriösa SVENSKA tidningarna. Vilket kanske beror på att det inte är sant, helt enkelt.
Senast redigerad av fringis 2015-06-14 kl. 19:30.
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, GM:s DNA skiljer inte på våldtäkt och sex med samtycke.
Så du menar alltså att Lisa ska ha gått med på samlag och sen blivit mördad? Jag tror alla som har högre IQ än en häst kan lista ut att det handlar om våldtäkt om man finner GM's sperma i Lisas slida. Eller ska Lisa ha SMS:at sin familj om att hon slutat sitt arbetsskift och är på väg hem, GM kommit fram och sagt "Ska vi knulla?", Lisa har klivit av sin moped frivilligt utan att ta med nycklarna och gått och undan, för att sedan när allt är klart så ska GM ha mördat henne?

Tror det är lika bra att du lämna denna tråd. För med dina CSI skills så lär Lisa till slut ha blivit mördad av en sibirisk tiger från Peru som var här för att sommarjobba som asfaltsläggare, efter att så klart att ha gått med på samlag.
2015-06-14, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Bara norska och svenska tidningar.

Aouch jag som ändå måste läst 1400 av inläggen i tråden och följt med i tidningarna. Jag måste slumrat till någon timme på middagen. Varför diskuteras inte detta då? Städades det efter stängning eller har kvinnan varit bekant med personalen?
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Inte ska det sändas någon gudstjänst från trakten ikväll. Den gudstjänst det står om i tablån är ju en del i en serie, från olika kyrkor i landet. Ännu en trådsanning alltså.
Nu säger dom ju i reportaget att det är från minnesgudtjänsten i Skövde.
Titta på länken själv kanske innan domen kommer...
http://www.svtplay.se/video/3005580/rapport/rapport-rapport-572
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getbusy
Jag tror inte att kroppen har blivit styckad,eller utsatt för trubbigt våld. Identifieringen gick väldigt snabbt,dessutom var hennes föräldrar på plats för att identifiera, och de görs vanligvis om kroppen inte är helt deformerad. Kvävd med plastpåse och buntband eller liknande skulle jag hålla mer troligt

Vrida hjälmen och bryta sönder nacken?

Angående vad Lisa hade två av. Skor kanske?
2015-06-14, 19:30
Medlem
Negativitetsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djaoni
http://y.cdn-expressen.se/images/cd/1d/cd1d6e6c6e3f472c8bcc0190bab73eb1/16x9/645@70.jpg

Så mycket vet vi.

Fan, skulle hon vara runt 30 år gammal?
Ser ut att vara betydligt äldre än så.
2015-06-14, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Huvva! Det där fick jag läsa tre gånger innan den satt.
Nej, tror inte hennes kollega har gjort så.

Tror hen menar kvinnan som sitter anhållen..
2015-06-14, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negativitetsmannen
Jag håller helt med dig, Svenska polisens huvudansvar. Jag ville dock få det sagt att när de bollar med andra sidan så är det lågstadieelever de har att göra med, undantag finns säkert.

Lågstadieelever var väl lite väl hårt.

http://www.famousbirthdays.com/birthplace/lithuania.html

Det finns många bra och fina människor som kommer därifrån. Varför bunta ihop folk hela tiden? Skulle du vilja bli ihopbuntad med ett as bara för att den råkar vara svensk?
2015-06-14, 19:32
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Inte många som är intresserade av mina översättningar av vad som skrivs i Litauen, så här kommer ett sista försök att föra fram vad de säger. Sedan ger jag mig.
  1. Kvinnan har arbetat som städerska på cafét
  2. En av männen har erkänt delaktighet, men inte att han utförde mordet
  3. Männen var säsongsarbetare/gästarbetare

Jag vet förstås inte om det är sant att en man har erkänt. Det har rapporterats av t.ex. Fria Tider, men inte av någon av de stora seriösa tidningarna. Vilket kanske beror på att det inte är sant, helt enkelt.
Kan någon som jobbar på den här typen av café bekräfta att man har städerska, sköter inte personalen sånt? Hur stor kan arbetsinsatsen vara, ett par timmar i veckan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in