Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-14, 17:22
Medlem
Nämn gärna de ex du tänker på - dock håller jag till viss del med om poängen-MEN- ta tex trippelmorden i Uddevalla (där en svenska, tjejn på typ 18 år (tror jag el ngt liknande) blev skjuten fast hon var "oskyldig" - hon umgicks med människor som var sedan tidigare straffade, som gång på gång varit i klammer med rättvisan (nu är det inte ok bara för det)
Men ökningen av sociala medier samt i det här fallet där d är till synes verkar vara helt "oförtjänt" "otippat" på "snälla landet" - det rör människor mer än när man tex umgåtts med sedan tidigare kriminella- även om handling och utkomsten i sig är lika vidrig.
Jag väljer att se det som att det finns medmänsklighet därute- även om jag kan hålla med om att fler borde fått samma uppmärksamhet..
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
För mig kommer det upp att ingen med det namnet finns efterlyst. Kan du vara snäll och skriva ut hela namnet?

Skriv bara Maci*j på Given names och inget mer.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Allvarligt talat. Släpp det där med styckmord nu. Hennes föräldrar fick identifiera henne igår morse. Hade kroppen varit så pass sargad så hade föräldrarna INTE fått identifiera henne.

Är det bara i Sverige man inte får identifiera sargade kroppar? Jag tror att du bara hittar på.

Något som styrker att du far med osanning

Kroppar i skick att endast DNA kan identifiera många av dem, trots det är anhöriga med i identifieringsprocessen.

http://www.expressen.se/nyheter/de-sorjande-anhoriga-flogs-till-aten/
2015-06-14, 17:23
Medlem
Vimsas avatar
En tanke bara, ber om ursäkt om jag upprepar något som redan skrivits, har inte möjlighet att läsa igenom allt jag missat..

Iallafall, när MSP gjorde det "makabra fyndet" som polisen sa var högintressant så sa de även, polisen alltså, att det inte kunde kopplas direkt till Lisa men till de litauiska männen. Som även uppges ha tala med MSP! Strax därefter blir de bryskt gripna.

Jag tänker, kan det "makabra fyndet" ha varit en kroppsdel som dessa män höll på att dölja eller uppehöll sig omkring? Därav tempoökningen hos polisen?

Tanken slog mig iom era diskussioner om eventuell styckning och pågående grävande här och där.
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Jag hade också en granne som tog livet av sig själv och det kom vitklädda (skyddsoverall) män och hämtade henne mitt i natten ( ett privat "saneringsföretag") men ett brottsoffer??? att det skulle heta politivagn i Sverige och detta skulle tillhöra rättsmedicin finner jag föga troligt. Visst fasiken har vi ont om pengar men kanske inte riktigt så illa. De privata företagen däremot kanske ha köpt utländska bilar men det är också osannolik att de inte skrapat bort denna text....

I storstäder så är det politivagn som hämtar när det är mord/självmord.
Ute på vischan så är det nog den lokala begravningsbyrån som hämtar.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
En tanke: om de nu inte blir häktade kan de åläggas någon form av reseförbud, finns det någon paragraf som kan 'kvarhålla' dem tillgängliga för den fortsatta utredningen i 'frihet'?
Ngn som vet?
Japp, följande:
Citat:
Övervakning, reseförbud och anmälningsskyldighet är tre olika sådana tvångsmedel som alla tre är mindre ingripande än anhållande och häktning.

http://www.lag24.se/a/%C3%B6vervakning,-resef%C3%B6rbud-och-anm%C3%A4lningsskyldighet
2015-06-14, 17:24
Medlem
Updowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klasina
Förutom att polisen på presskonferensen råkade säga att man "påträffade Lisas ena"? Att poliser sätter sig bakom uthus och gråter. Att tekniker är vita i ansiktet. Att presstaleskvinnan var tvungen att ta paus när hon skulle rapportera att flickan hittats, för att samla sig och ta några djupa andetag. Att folk på informationscentralen för press var mycket upprörda och stressade just när dödsbudet hade kommit. Att rödgråtna poliser helt plötsligt började fräsa åt pressen och vägra svara, fastän de i dagar tålmodigt jamsat med dem.

Det är ju inte så att poliser är ovana att träffa på döda personer. Eller träffa på unga döda personer (som kanske tagit sitt liv). En styckning är något mycket värre. Det är något alldeles oerhört. Och varför skulle de fortsätta gräva så mycket som de gör om hon inte skulle vara utspridd?

Delar från kvinnan som styckades i Boden för några år sedan saknas fortfarande. Det är därför de jobbar så intensivt nu, gräver och har sig, de vill hitta alla delar.

Jo följde pressen och tråden när presskonferensen startades och känner igen allt du säger. Dock så är det inte klarlagt att hon har blivit styckad men det är en teori som mycket väl kan stämma och som inte borde avfärdas som trams.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biepa
Du tror inte en insatsledare har mer poker face än så? Kom igen..

Ingen idé att diskutera med såna personer. De överanalyserar kroppsspråk, tonlägen och sinnesstämningar på de mest absurda sätten. Kolla bara de som var 100 % säkra på att Lisas kollegor var skyldiga till hennes försvinnande. Allt baserades på att hennes kollega var nervös, flackade med blicken och sa "eh" när hon skulle svara på frågor i en intervju. Vissa förstår inte att alla som är inblandade är människor som reagerar på olika sätt. Bara för att man är polis så betyder det inte att man inte är mänsklig. Klart som fan att de reagerar på en ung flickas död. Polisen som satt och grät kanske har barn som är i tonåren, som nyss har gått på sommarlov. Tanken att Lisa skulle ha gjort detsamma skapar nog känslor som kan få vem som helst att gråta eller titta ner i bordet på en presskonferens.
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Med risk för att råka outa mig så är jag väldigt kortfattad. Kvinnan som har tagits till förhör är namnet som har figurerat i tråden, är dock högst tveksam gällande hennes inblandning.

Det är frågan om en lite äldre kvinna och en mycket trevlig och älskvärd individ, kan sätta mitt liv på att hon inte har deltagit i något eventuellt brott.

Båda männen är ursprungligen från Polen men båda har ett förflutet med arbete i Storbritannien och Norge.De är bröder och kommer från Gdansk, de heter Maciej och Kryzstof och yngre brodern Kryzstof är en problematisk individ och av egen erfarenhet kan jag säg att han är väldigt mån om att hamna i konflikter.

Du får gärna berätta mer, om du vet något. Kvinnan t.ex. är hon också från östeuropa eller är hon svensk? Är hon gift med någon av bröderna? Allt är av intresse..
2015-06-14, 17:25
Medlem
ensånTyrjaghars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasquit
Deja vu-varning när jag läser tråden om Lisa, för något år sedan mördade nämligen två baltiska bröder i 30-års åldern 13-åriga Hanna i Täby med en hammare.

Känner precis samma sorg och ilska när jag följer den här sorgliga tråden, som när jag såg bilder i den tråden av lilla blonda 13-åriga Hanna tagna dagar innan balten krossat skallen på henne med en jävla hammare
Mördaren har frigång och är ute i samhället helt obevakad 2 år efter mordet, det ser man från dokumentation i tråden om Hanna.

Vilket jävla hån detta daltande med brottslingarna är.

Inte undra på att folk är förbannade!
Jag tror vilken Svensson som helst skulle vilja ställa dessa mördare mot väggen och trycka av.

Den tråden påminner mycket om den här med massa vidriga spekulationer om styckning, våldtäkt, oskyldiga som pekas ut etc.

Jag förstår att folk är ledsna och upprörda men jag hoppas att folk kan ta ett steg tillbaka och tänka på de anhöriga.

Jag har inte umgåtts mycket med balter och öststatare, är de känslokalla och empatilösa kulturellt sett? Det är inte min uppfattning men som sagt min erfarenhet är väldigt liten.
Hur är kvinnosynen?

När jag fortfarande bodde i Stockholm råkade det bli så att jag umgicks en del med polacker och de var hur trevliga och normala som helst. Det är ju relativt få som begår mord liksom. Men det verkar som att Sverige lockar hit kriminella typer för att det är så lätt att begå brott här och även om du åker dit händer inte så mycket. Det nämndes om det här i ett nyhetsinslag på svt.

I det aktuella fallet vet vi ännu inte säkert om deras bakgrund i Litauen men den yngre av bröderna har tidigare i tråden beskrivits som konfliktsökande. Men om det är sant vet man ju inte heller.
2015-06-14, 17:25
Medlem
Tror inte att hon har blivit styckad. Känns inte som att de skulle ha hunnit med det men vad vet jag. Tror som nån sa att hon har blivit lurad till ladan av mgm och därefter blivit våldtagen och mördad. Tror att allt hände samma kväll faktiskt. Polisen har säkert tagit rätt personer och förmodligen har nån av dom sagt var hennes kropp låg eller att de vid omhändertagandet haft nånting på sig som typ nycklar eller nåt annat som ledde polisen till platsen där stackars Lisa återfanns. Hur som helst fruktansvärt tragiskt
2015-06-14, 17:26
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Märkligt att ingen här på FB är intresserade av signalemntet som POLISEN gått ut med.
Svarta adidasbyxor eller jeans.
Nu får Ni fan i mig tänka till litet (tänk policiärt och inget dravel).
Om jag vänder på steken så kanske ni fattar.
Klädsel svarta adidasbyxor eller jeans eller kjol eller scooteroverall eller träningsoverall eller osv.
Vad är det för signalement?
Antingen har hon jeans och då ska det stå endast jeans i signalementsbeskrivningen.
Om hon har Adisbyxor så ska det stå endast Adidasbyxor inte bägge alternativen.
Medarbetarna måste ha vetat vilka byxor som BO hade på sig när dom lämnade henne efter att dom låst. Om BO tagit på sig Adidasbyxorna vid mopeden så ska det stå i signalementsbeskrivningen
Klädsel Svarta Adidasbyxor.
För Ni tror väl inte att hon hade Adidasbyxorna under jeansen. Fattar Ni?
Min slutsats blir att i signalimentet skulle ha stått endast svarta Adidasbyxor.
Om inte var är dom i så fall? Nu fick Ni något att tänka på FBare även polisen kan jag tänka mig.
Välkommen med era teorier.

Ska man åka moped så långt som offret skulle denna kväll så drar man gärna på sig ett par löst sittande träningsbyxor utanpå jeansen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in