2015-06-14, 06:33
Medlem
Tjenare!

Jag har problem med grannen som bor väggen intill mitt rum.
Han anser att jag låter väldigt högt på nätterna och hans gest är att banka i väggen flertals gånger när jag inte låter överhuvudtaget högt. Jag kan sitta med en normal samtalston och få höra dessa förbannade knackningar vid olika tider. i och med att han kontaktat styrelsen angående oväsen så har dom nyligen hotat oss att vi kommer bli vräkta ifall det inte upphör omedelbart. Vid ett tillfälle då han plingat på sent mitt i kvällen så gav jag fram ett förslag att flyttade sängen till ett annat rum, men då visade det sig att han bor i en 1a och jag som bor i en 3a med morsan och lillebrorsan har inte tillgång till att byta rum med varandra, eftersom brorsans saker inte får plats i mitt rum. Att på tala om att jag inte låter högt alls så har det visat sig vara väldigt lyhört eftersom jag hört flertals gånger hört grannens katt som gnäller på kvällarna. Det som gör mig mest chockerad är att det är endast han som anser att det låter mycket här, men ingen annan granne har gett klagomål om att jag låter något, men hans bankningar har grannarna ovanför hört det lika ofta som jag. Det värsta med hela denna grejen är att han hyr olagligt. Han är relativt nyinflyttad i lägenheten (ca 6 månader). Vi har bott här i 10 år utan några klagomål sedan innan tills dess. Styrelsen ignorerar oss när vi tar upp att han hyr olagligt. Vad jag vet så är det regel på att man inte får föra oväsen efter 22.00 på vardagar och 24.00 på helger, men det ska ju inte få betyda att man ska behöva vara knäpptyst... Sen så tycker jag det är väldigt skumt att dom inte gör några slags decibel tester eller någon annan metod för att utesluta ifall det låter för mycket från mitt rum.

Har någon här inne tips vad man kan göra för att få slut på detta eländet med grannen?

btw: trolls kommer bli ignorerade.

Tack på förhand!
Citera
2015-06-14, 08:52
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonW
Vad jag vet så är det regel på att man inte får föra oväsen efter 22.00 på vardagar och 24.00 på helger, men det ska ju inte få betyda att man ska behöva vara knäpptyst...
Brukar vara 22.00 alla dagar i veckan men det ska du ha fått skriftlig information och kan sitta i trapphuset också, när det gäller ljud nattetid så måste du skilja på olika ljud, att en toalett låter mycket betyder inte att du får ha tv'n på samma volym till exempel, har du kontrollerat om det finns sprickor i väggen eller eluttag som kan leda ljud genom väggen?

Citat:
Sen så tycker jag det är väldigt skumt att dom inte gör några slags decibel tester eller någon annan metod för att utesluta ifall det låter för mycket från mitt rum.
Det är svårt att mäta ljud på ett tillförlitligt sätt.

Citat:
Har någon här inne tips vad man kan göra för att få slut på detta eländet med grannen?
Att banka på väggen mitt i natten är inte ok så hör med grannarna om dom kan tänkas klaga på det.

Citat:
Att på tala om att jag inte låter högt alls...
Många påstår det, få förstår hur mycket ljud kan höras in till andra och störa.
Citera
2015-06-14, 13:48
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonW
Tjenare!

Jag har problem med grannen som bor väggen intill mitt rum.
Han anser att jag låter väldigt högt på nätterna och hans gest är att banka i väggen flertals gånger när jag inte låter överhuvudtaget högt. Jag kan sitta med en normal samtalston och få höra dessa förbannade knackningar vid olika tider. i och med att han kontaktat styrelsen angående oväsen så har dom nyligen hotat oss att vi kommer bli vräkta ifall det inte upphör omedelbart. Vid ett tillfälle då han plingat på sent mitt i kvällen så gav jag fram ett förslag att flyttade sängen till ett annat rum, men då visade det sig att han bor i en 1a och jag som bor i en 3a med morsan och lillebrorsan har inte tillgång till att byta rum med varandra, eftersom brorsans saker inte får plats i mitt rum. Att på tala om att jag inte låter högt alls så har det visat sig vara väldigt lyhört eftersom jag hört flertals gånger hört grannens katt som gnäller på kvällarna. Det som gör mig mest chockerad är att det är endast han som anser att det låter mycket här, men ingen annan granne har gett klagomål om att jag låter något, men hans bankningar har grannarna ovanför hört det lika ofta som jag. Det värsta med hela denna grejen är att han hyr olagligt. Han är relativt nyinflyttad i lägenheten (ca 6 månader). Vi har bott här i 10 år utan några klagomål sedan innan tills dess. Styrelsen ignorerar oss när vi tar upp att han hyr olagligt. Vad jag vet så är det regel på att man inte får föra oväsen efter 22.00 på vardagar och 24.00 på helger, men det ska ju inte få betyda att man ska behöva vara knäpptyst... Sen så tycker jag det är väldigt skumt att dom inte gör några slags decibel tester eller någon annan metod för att utesluta ifall det låter för mycket från mitt rum.

btw: trolls kommer bli ignorerade.

Tack på förhand!

Behöver ju inte nödvändigtvis vara ni, nej.

Ljud går kors och tvärs i väggar. Förklara för honom att ljuden lika gärna kan komma från personen två våningar upp. Men det lär han väl se som bortförklaringar.

Annars beroende på hus (du säger att det är lyhört) så hörs även små saker väldigt tydligt in till grannar. Personen som stör behöver inte själv förstå att det faktiskt stör. Ljud som går i väggarna i gamla hus kan vara riktigt jobbiga enligt min egna erfarenhet. Och bor man i en etta så är man liksom fast, instängd.

Man ska liksom inte rulla omkring i en stol med hjul, flytta saker som står på golvet och så nattetid tycker jag. Sådant kan rent av dåna när det i övrigt är tyst.

Som exempel kan jag säga att jag INTE störs av mina grannar i sitt vardagliga liv. Jag hör tex inte deras tv eller så. MEN när dom fixade lägenheten och sandpapprade så lät det som att dom rent av var inne i min lägenhet. Väggarna leder så jävla mycket ljud. Även om du inte har hög volym så vrid ner basen helt för det går igenom väggarna även om det är lågt.
Senast redigerad av Bbobi 2015-06-14 kl. 13:54.
Citera
2015-06-14, 14:03
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi

Ljud går kors och tvärs i väggar. Förklara för honom att ljuden lika gärna kan komma från personen två våningar upp. Men det lär han väl se som bortförklaringar.

Annars beroende på hus (du säger att det är lyhört) så hörs även små saker väldigt tydligt in till grannar. Personen som stör behöver inte själv förstå att det faktiskt stör. Ljud som går i väggarna i gamla hus kan vara riktigt jobbiga enligt min egna erfarenhet. Och bor man i en etta så är man liksom fast, instängd.

Man ska liksom inte rulla omkring i en stol med hjul, flytta saker som står på golvet och så nattetid tycker jag. Sådant kan rent av dåna när det i övrigt är tyst.

Som exempel kan jag säga att jag INTE störs av mina grannar i sitt vardagliga liv. Jag hör tex inte deras tv eller så. MEN när dom fixade lägenheten och sandpapprade så lät det som att dom rent av var inne i min lägenhet. Väggarna leder så jävla mycket ljud. Även om du inte har hög volym så vrid ner basen helt för det går igenom väggarna även om det är lågt.

Har själv bott lyhört och fått skit för saker grannar 2 lägenheter bort sysslade med, mina grannar hörde "pangpang-spel" ljud och utgick från att det måste vara vi (enda unga i porten då) anmälde till hyresvärden men hyresvärden backade då vi påpekade att 1: vi spelade inte "pangpang" spel och 2: Vi ägde inga högtalare utan lirade med lurar.

Man hörde ALLT från grannarna nattetid då det var tyst, snarkningar, toabesök, vibrationerna från mobiltelefoner satta på ljudlöst osv och inte bara från direkta grannen utan ofta ljud från lägenheter upp till 2 portar bort (musik, toa-lud, slammer från köket mm). När det festades så hördes basljudet från en snubbe som bodde i andra änden av vårat 5 portars hus.
Citera
2015-06-14, 17:26
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Hjulstolar kan man ha en matta under som dämpar ljudet och behöver man flytta bord till exempel när bäddsoffan ska användas kan man använda filtertassar, kostar inte många kronor och gör mycket speciellt på trägolv.

Citat:
Som exempel kan jag säga att jag INTE störs av mina grannar i sitt vardagliga liv. Jag hör tex inte deras tv eller så. MEN när dom fixade lägenheten och sandpapprade så lät det som att dom rent av var inne i min lägenhet. Väggarna leder så jävla mycket ljud.
Va med om det nyligen, inte ett ljud från grannlägenheten på över 1år, hade jag inte känt till vem som bodde där med sitt barn så hade jag ringt på och kollat om människan levde men så användes slipmaskin, kändes fan som jag hade 3000 bålgetingar i örat när jag stod i duschen med vattnet på full sprutt i bakhuvudet typ.

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Man hörde ALLT från grannarna nattetid då det var tyst, snarkningar, toabesök, vibrationerna från mobiltelefoner satta på ljudlöst osv och inte bara från direkta grannen utan ofta ljud från lägenheter upp till 2 portar bort (musik, toa-lud, slammer från köket mm). När det festades så hördes basljudet från en snubbe som bodde i andra änden av vårat 5 portars hus.
Sånt är vidrigt speciellt om det flyttar in idioter som tror sig ha rätt att spela musik i tid och otid.
Citera
2015-06-14, 17:35
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Hjulstolar kan man ha en matta under som dämpar ljudet och behöver man flytta bord till exempel när bäddsoffan ska användas kan man använda filtertassar, kostar inte många kronor och gör mycket speciellt på trägolv.

Jo precis.

Det är sånt jag tycker man ska tänka på om man bor i lägenhet. Men vissa kanske är naiva och tror att en meter betong skulle eliminera ljuden. Jag är själv väldigt noga med sådant. Lägenheten är ens fristad. Får man inte lugn i sitt hem, vart ska man då få det?

Sen upplever jag att det är ännu värre om man ligger och sover med tanke på att sängen står på golvet och man ligger i den. Blir lite som att sätta örat mot golvet. Ljud kan störa när jag ligger och ska sova, men när jag ställer mig upp så hör jag dom inte längre. Kanske är likadan för grannen i det här fallet. Därav än viktigare med försiktighet nattetid. Ska byta ut sängen snart mot en mindre dallrig, ljudledande konstruktion. Rätt gammal ändå.
Senast redigerad av Bbobi 2015-06-14 kl. 17:42.
Citera
2015-06-14, 17:48
Medlem
Citat:
Jo precis.

Det är sånt jag tycker man ska tänka på om man bor i lägenhet. Men vissa kanske är naiva och tror att en meter betong skulle eliminera ljuden. Jag är själv väldigt noga med sådant. Lägenheten är ens fristad. Får man inte lugn i sitt hem, vart ska man då få det?

Sen upplever jag att det är ännu värre om man ligger och sover med tanke på att sängen står på golvet och man ligger i den. Blir lite som att sätta örat mot golvet. Ljud kan störa när jag ligger och ska sova, men när jag ställer mig upp så hör jag dom inte längre. Kanske är likadan för grannen i det här fallet. Därav än viktigare med försiktighet nattetid. Ska byta ut sängen snart mot en mindre dallrig, ljudledande konstruktion. Rätt gammal ändå.

Gummifötter på sängbenen är inte att underskatta. Ljudisolerade väggar och liknande har ofta just lite tjockare gummiisolering mot alla reglar som tar i vägg, golv och tak.

Edit. Fast om det är grannens säng som låter mot golvet så hjälper inte gummifötter under ens egen säng.
Senast redigerad av lacrima 2015-06-14 kl. 17:58.
Citera
2015-06-14, 17:55
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Det är sånt jag tycker man ska tänka på om man bor i lägenhet. Men vissa kanske är naiva och tror att en meter betong skulle eliminera ljuden.
Tycker ofta jag hör om människor som har attityden "jag betalar hyra jag gör som jag vill i mitt hem"...

Citat:
Lägenheten är ens fristad. Får man inte lugn i sitt hem, vart ska man då få det?
Jo precis och bor man i storstaden så är det svårt nog ändå att få lite lugn o ro, övertygad om att oväsen antingen orsakar eller förvärrar många hälsoproblem idag.

Citat:
Sen upplever jag att det är ännu värre om man ligger och sover med tanke på att sängen står på golvet och man ligger i den. Blir lite som att sätta örat mot golvet. Ljud kan störa när jag ligger och ska sova, men när jag ställer mig upp så hör jag dom inte längre.
Har det problemet också och misstänker det är vibrationer

Citat:
Ska byta ut sängen snart mot en mindre dallrig, ljudledande konstruktion. Rätt gammal ändå.x
Glad ingen bor under mig för jag har en gammal järnsäng som gnisslar å har sig men ska slå av benen på den och behålla stommen, bygga upp med reglar undertill med krysstag och skruvlimma allting så det blir riktigt stabilt och sen filtertassar undertill.

Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Gummifötter på sängbenen är inte att underskatta.
Vill se dig sätta gummifötter på hundens klor det är också nåt som underskattas, haft 2 hundar i lägenhet(bottenplan) och det kunde låta rätt bra när klorna slog i trägolvet, låter bra även när katten drar iväg med en djävla fart och klorna glider mot gammalt plastgolv.
Senast redigerad av Arne.Anka 2015-06-14 kl. 18:01.
Citera
2015-06-14, 19:02
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Vill se dig sätta gummifötter på hundens klor det är också nåt som underskattas, haft 2 hundar i lägenhet(bottenplan) och det kunde låta rätt bra när klorna slog i trägolvet, låter bra även när katten drar iväg med en djävla fart och klorna glider mot gammalt plastgolv.

Jotack du, den känns igen, har numera hund och den rackaren älskar att köra rally ibland, komplett med slirande svängar, burnout och 5 meter stoppsträcka. Och krockar med ytterdörren minst ett par ggr om dan

Nogrann klovård för att hålla dom korta hjälper lite iaf.
Citera
2015-06-14, 19:31
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Tycker ofta jag hör om människor som har attityden "jag betalar hyra jag gör som jag vill i mitt hem"...

Tyvär typ så. Trash brukar jag kalla dom. I huvudet iaf.

Som tur är för min del så har sådana personer försvunnit sedan ombildningen i huset. Störande ljud har försvunnit när nya personer som betalat dyrt för sitt boende flyttat in istället. Idag har jag därför inga större problem med ljud.

Fan, man skulle börja göra lite nischade lägenhetshus. Skulle lätt betala mer för ett sk "tyst boende" med strikta regler om försiktighet i boendet.
Senast redigerad av Bbobi 2015-06-14 kl. 19:34.
Citera
2015-06-14, 20:02
Medlem
Citat:
Brukar vara 22.00 alla dagar i veckan men det ska du ha fått skriftlig information och kan sitta i trapphuset också, när det gäller ljud nattetid så måste du skilja på olika ljud, att en toalett låter mycket betyder inte att du får ha tv'n på samma volym till exempel, har du kontrollerat om det finns sprickor i väggen eller eluttag som kan leda ljud genom väggen?

Det är svårt att mäta ljud på ett tillförlitligt sätt.

Att banka på väggen mitt i natten är inte ok så hör med grannarna om dom kan tänkas klaga på det.

Många påstår det, få förstår hur mycket ljud kan höras in till andra och störa.

Det finns en rund ventil som är rätt så uppskruvad så det skulle kunna komma ljud därifrån delvis.
Men problemet är att han inte bankat något sen jag började hålla helt knäpptyst på kvällarna bara för att jag inte vill involvera hyresvärden igen och kanske vräka oss. Någon granne hade ju satt upp en lapp att den/dom har hört flera nätter dessa bankningar som grannen gjort och det måste upphöra omedelbart, för att det tydligen väckte den/dom på nätterna, men ingen har satt upp någon lapp om att någon är för högljudd på kvällarna. Jag har dock väldigt mörk röst och det ska ju tydligen höras mest...
Citera
2015-06-14, 20:06
Medlem
Citat:

Jag undviker att använda högtalare/bas helt och hållet när klockan slagit 22.00+ på vardagarna eftersom med all säkerhet så kommer han banka i väggen, oavsett volym.
Men jag ska nämna det till nästa gång jag pratar med honom att det kan vara någon annan granne som tjuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in