2014-08-20, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore
Jag tycker att din granne gjorde helt rätt.

Enligt min erfarenhet kan det ofta krävas drastiska handlingar likt din grannes för att det verkligen ska bli inpräntat på den boendes näthinna att det ALDRIG är acceptabelt att störa sina grannar, oavsett om det så sker en kväll om året eller 365.

Jag förmodar att du varken har vänner eller någon bekant som besöker dig för lite roligare tillhåll? Jag tror det är en majoritet som har fest någon gång per år med högre volym än det finns gnällspikar.

Jag tycker folk ska ha all rätt i världen att anordna någon fest då och då. Givetvis ska man ta hänsyn men ibland är det förståeligt om ljudvolymen blir lite högre. Så länge det inte är upprepande för varje helg så bryr jag mig inte. Jag tror jag är en betydligt bättre granne än vad du är faktiskt, och jag tror många delar den åsikten. Givetvis finns det undantag, och det är oftast folk som engagerar sig i att svara på sådana här trådar.

Dessutom kan grannar störa sig av fotsteg, vattenspolning os.v os.v.. Men jag antar att det vore bättre att bo i en grotta någonstans så man slipper oroa sig? Det är störningar även om det räknas som godkända störningar.
Senast redigerad av Siccature 2014-08-20 kl. 22:25.
Citera
2014-08-20, 22:33
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siccature
Jag tycker folk ska ha all rätt i världen att anordna någon fest då och då. Givetvis ska man ta hänsyn men ibland är det förståeligt om ljudvolymen blir lite högre. Så länge det inte är upprepande för varje helg så bryr jag mig inte. Jag tror jag är en betydligt bättre granne än vad du är faktiskt, och jag tror många delar den åsikten. Givetvis finns det undantag, och det är oftast folk som engagerar sig i att svara på sådana här trådar.

Ja, du har rätt att festa under villkoret att du inte stör dina grannar och uppenbarligen har du inte följt den regeln då du fått en anmälan på dig.

För ditt eget bästa bör du nog ta din grannes handling på allvar genom att hålla lägsta möjliga ljudnivå vid kommande hemmapartyn alternativt att du väljer att förpassa festandet till en mer lämplig plats som krogen/nattklubbar.

Dina grannars nattsömn är, tro det eller ej, en betydligt högre prioritet än ditt ytliga festande.
Citera
2014-08-20, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ja, du har rätt att festa under villkoret att du inte stör dina grannar och uppenbarligen har du inte följt den regeln då du fått en anmälan på dig.

För ditt eget bästa bör du nog ta din grannes handling på allvar genom att hålla lägsta möjliga ljudnivå vid kommande hemmapartyn alternativt att du väljer att förpassa festandet till en mer lämplig plats som krogen/nattklubbar.

Dina grannars nattsömn är, tro det eller ej, en betydligt högre prioritet än ditt ytliga festande.

Jag har fått ett klagomål som inte är bevisat av varken hyresvärd eller störningsjouren.

Jag tar deras handling på allvar, annars hade jag inte skapat tråden. Jag tycker däremot att det var i överkant.

Medveten om att sömnen är viktig. Jag arbetar själv natt och får anpassa mig mer än vad du tror eftersom folk har tendens att vara extremt högljudda på dagarna.
Citera
2014-08-20, 22:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av eliteforce
Jag tror inte hyresvärden kan göra ett piss så länge inte någon sorts av störningsjour har varit på plats och pratat med lägenhetsinnehavaren under natten och själv har sett och hört oväsendet.

Citat:
men att springa till hyresvärden några dagar senare - inte störningsjouren, utan hyresvärden - det är under bältet.

Citat:
Hade det varit så jobbigt för personen hade han knackat på eller ringt störningsjouren, den gjorde varken eller.

Citat:
Inte heller ringa störningsjouren vilket gör att jag tycker klagomålet är mer en hämnd.

Citat:
Han kunde gott ha ringt störningsjouren direkt istället.

Citat:
Jag har fått ett klagomål som inte är bevisat av varken hyresvärd eller störningsjouren.

Det är alltid ett väldigt tjat om störningsjour i den här typen av trådar. Många hyresvärdar och BRF:er är inte ens anslutna till en störningsjour, men det har ingen inverkan på huruvida man som störande hyresgäst kan få en varning eller t.o.m blir vräkt till slut.
Citera
2014-08-20, 23:02
Medlem
AuticaMinores avatar
Och till alla er som föreslår att man sätter upp en lapp innan festandet vill jag säga att detta mycket sällan har hjälpt i mina fall då ljudvolymen på de fester som föregått i min uppgång oftast varit så oförskämt hög att grannarna inte hört mina knackningar.

Och varför skulle jag överhuvudtaget behöva göra mig besväret att stiga upp ur sängen, ta på mig vanliga kläder för att sedan stå i evigheter och knacka på en dörr bara för att slutligen mötas av en sluddrande flinapa som i sitt dimmiga tillstånd, sannolikt inte kommer ta mina ord och min vädjan på allvar ändå?
Det är då fan inte min uppgift att se till att mina grannar underordnar sig hyreslagarna!
Alla är ni väl förihelvete vuxna jävla människor med förmågan att tänka på de runt omkring och empatisera med dessa!
Citera
2014-08-20, 23:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Det är alltid ett väldigt tjat om störningsjour i den här typen av trådar. Många hyresvärdar och BRF:er är inte ens anslutna till en störningsjour, men det har ingen inverkan på huruvida man som störande hyresgäst kan få en varning eller t.o.m blir vräkt till slut.

Citat:

Nu kontaktade hyresvärden mig för att den fått klagomål, det gör det inte automatiskt till en varning utan snarare en tillsägelse att ta det lugnare.

Visst kan man bli vräkt om det upprepar sig, men det gör det inte eftersom jag sällan har fest. Tråden handlade om jag hade rätt att veta vem som klagat och jag har fått det besvarat.
Citera
2014-08-20, 23:11
Bannlyst
Citat:
Och till alla er som föreslår att man sätter upp en lapp innan festandet vill jag säga att detta mycket sällan har hjälpt i mina fall då ljudvolymen på de fester som föregått i min uppgång oftast varit så oförskämt hög att grannarna inte hört mina knackningar.

Och varför skulle jag överhuvudtaget behöva göra mig besväret att stiga upp ur sängen, ta på mig vanliga kläder för att sedan stå i evigheter och knacka på en dörr bara för att slutligen mötas av en sluddrande flinapa som i sitt dimmiga tillstånd, sannolikt inte kommer ta mina ord och min vädjan på allvar ändå?
Det är då fan inte min uppgift att se till att mina grannar underordnar sig hyreslagarna!
Alla är ni väl förihelvete vuxna jävla människor med förmågan att tänka på de runt omkring och empatisera med dessa!

Jag kan förstå din frustration till fullo, men du måste väl ändå kunna acceptera att en person har en fest en gång per år, om man försöker ta det lugnt och inte har hög musik med bas? Det låter som du skulle klaga på toalettbesök på natten med.
Citera
2014-08-20, 23:25
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Jag kan förstå din frustration till fullo, men du måste väl ändå kunna acceptera att en person har en fest en gång per år, om man försöker ta det lugnt och inte har hög musik med bas? Det låter som du skulle klaga på toalettbesök på natten med.

Nej, varför skulle jag någonsin acceptera när grannar nonchalant bryter mot hyresreglerna och därmed också fördärvar min livsviktiga nattsömn?

Och ljudmässigt sett går festande inte riktigt att jämföra med toalettbesök då det senare är över på uppskattningsvis 30 sek. Dessutom är det ologiskt att överhuvudtaget dra paralleller mellan naturbehov som att sova eller tömma sig och den onödiga lyxen att hålla låda.
Citera
2014-08-20, 23:30
Bannlyst
Citat:
Nej, varför skulle jag någonsin acceptera när grannar nonchalant bryter mot hyresreglerna och därmed också fördärvar min livsviktiga nattsömn?

Och ljudmässigt sett går festande inte riktigt att jämföra med toalettbesök då det senare är över på uppskattningsvis 30 sek. Dessutom är det ologiskt att överhuvudtaget dra paralleller mellan naturbehov som att sova eller tömma sig och den onödiga lyxen att hålla låda.

Man bryter inte mot hyresregler för att man festar.

"Finns det några regler om hur ofta man får ha fest eller spela musik efter kl. 22.00?
SVAR:
​Nej, det finns inga tydliga regler om hur ofta man får ha fest eller hur sent man får spela musik. Huvudregeln är dock att du inte får störa andra hyresgäster, varken på dagen eller natten.

Det kan väl anses vara normalt att ha fest någon gång per år med något högre musik. Du bör tala om att du ska ha fest för dina grannar i god tid, så att de är förberedda. Använd ditt goda omdöme och ta hänsyn till att du bor nära andra människor."
- Hyresgästföreningen.

Det går alldeles utmärkt att jämföra fest med ständiga toalettbesök. Det kan vara ett störningsmoment om någon ständigt springer på toaletten, även duschar, men det är inget som jag skulle bry mig om, knappt andra heller. Jag tror du är överkänslig. Du verkar vara en riktigt tråkig och ensam människa.

Jag har redan förklarat att jag nästan aldrig har fester och att jag den här gången exempelvis stängde av basen.
Citera
2014-08-20, 23:46
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siccature Man bryter inte mot hyresregler för att man festar.

"Finns det några regler om hur ofta man får ha fest eller spela musik efter kl. 22.00?
SVAR:
​Nej, det finns inga tydliga regler om hur ofta man får ha fest eller hur sent man får spela musik. Huvudregeln är dock att du inte får störa andra hyresgäster, varken på dagen eller natten.

Det kan väl anses vara normalt att ha fest någon gång per år med något högre musik. Du bör tala om att du ska ha fest för dina grannar i god tid, så att de är förberedda. Använd ditt goda omdöme och ta hänsyn till att du bor nära andra människor."
- Hyresgästföreningen.

Vad som står ganska klart i denna text är det jag redan har konstaterat, dvs att det aldrig är okej att störa sina grannar och om något i just festandet utgör ett störningsmoment så är det hyresgästens skyldighet att avsluta detta moment.

Citat:
Det går alldeles utmärkt att jämföra fest med ständiga toalettbesök. Det kan vara ett störningsmoment om någon ständigt springer på toaletten, även duschar, men det är inget som jag skulle bry mig om, knappt andra heller.
Att duscha på opassliga tider är fel ja, men det var inte duschar vi pratade om utan toalettbesök och i det hänseendet kan jag bara säga att nöden har ingen lag.
Om du är magsjuk och behöver springa på toaletten var tionde minut så är det din fulla rättighet som hyresgäst. Alternativet vore att ligga kvar i sin säng och kräkas eller något värre.
Dum jämförelse från din sida.
Citera
2014-08-20, 23:55
Medlem
Citat:

Vill du utveckla detta, det blir ju endast att hyresvärden går på den som klagar?
Jag har haft gäster på min altan nämligen och fick ett liknande brev som ts, ingen bas normal samtalston, grannen har sina fönster öppna, aldrig senare än 00.

Sen allmän fråga, hur fungerar det att vara rätthaverist och festa på den stora gräsmattan 1 meter från min altan alltså inte min lägenhet eller altan ...
Citera
2014-08-20, 23:55
Bannlyst
Citat:
Vad som står ganska klart i denna text är det jag redan har konstaterat, dvs att det aldrig är okej att störa sina grannar och om något i just festandet utgör ett störningsmoment så är det hyresgästens skyldighet att avsluta detta moment.

Att duscha på opassliga tider är fel ja, men det var inte duschar vi pratade om utan toalettbesök och i det hänseendet kan jag bara säga att nöden har ingen lag.
Om du är magsjuk och behöver springa på toaletten var tionde minut så är det din fulla rättighet som hyresgäst. Alternativet vore att ligga kvar i sin säng och kräkas eller något värre.
Dum jämförelse från din sida.

Nej. Du menar att man inte får låta det minsta, för det räknas som en störning. Jag kan tycka att det är störande att folk går på toaletten, men det räknas som en acceptabel störning. Jag tycker inte att ha LITE HÖGRE MUSIK någon gång ibland är en störning. När det blir spring i trappuppgångar och folk skriker, då är det inte längre acceptabelt. Men när man sitter på en balkong och pratar på nattimmarna så är det en acceptabel störning om det inte händer dagligen. Vår "fest" var en tillställning med 8 personer med musik som inte var betydligt högre än våra röster. Givetvis höjer man till sin röst ibland och det var förmodligen därför jag fick klagomål, men du gör en höna av en fjäder.

Min jämförelse må vara dum, men vad jag menar är helheten av det. Du lägger dig i min tråd om att det är nonchalant, och då visade jag bara på hur känslig du faktiskt är.

Jag tycker att man kan duscha när som. Kommer man hem på natten efter arbetet och inte vill smutsa ner sängen kan man gott ta sig en dusch. Jag tycker du resonerar helt åt helvete. Du borde isolera dig i en grotta. Springer man ofta på toaletten kan det vara UVI eller liten blåsa.

Jag säger det igen, det märks att du är en jävligt ensam människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in