Citat:
Ursprungligen postat av Siccature Man bryter inte mot hyresregler för att man festar.
"Finns det några regler om hur ofta man får ha fest eller spela musik efter kl. 22.00?
SVAR:
Nej, det finns inga tydliga regler om hur ofta man får ha fest eller hur sent man får spela musik. Huvudregeln är dock att du inte får störa andra hyresgäster, varken på dagen eller natten.
Det kan väl anses vara normalt att ha fest någon gång per år med något högre musik. Du bör tala om att du ska ha fest för dina grannar i god tid, så att de är förberedda. Använd ditt goda omdöme och ta hänsyn till att du bor nära andra människor." - Hyresgästföreningen.
Vad som står ganska klart i denna text är det jag redan har konstaterat, dvs att det aldrig är okej att störa sina grannar och om något i just festandet utgör ett störningsmoment så är det hyresgästens skyldighet att avsluta detta moment.
Citat:
Det går alldeles utmärkt att jämföra fest med ständiga toalettbesök. Det kan vara ett störningsmoment om någon ständigt springer på toaletten, även duschar, men det är inget som jag skulle bry mig om, knappt andra heller.
Att duscha på opassliga tider är fel ja, men det var inte duschar vi pratade om utan toalettbesök och i det hänseendet kan jag bara säga att nöden har ingen lag.
Om du är magsjuk och behöver springa på toaletten var tionde minut så är det din fulla rättighet som hyresgäst. Alternativet vore att ligga kvar i sin säng och kräkas eller något värre.
Dum jämförelse från din sida.