Citat:
Ursprungligen postat av
L.D.
0.) På vilket sätt menar du då att länken är relevant för denna tråd?
Det är inte ovanligt att folk i tråden skriver inlägg om storleken på skuldsättningen.
Här kan jag visa att Sverige ligger i mittfåran internationellt. De som oroar sig för att Sverige skulle vara ett extremfall internationell kan slappna av.
Citat:
Ursprungligen postat av
L.D.
1.) Det var de enda anledningar jag kunde finna till att länken fanns i denna tråd, har du annan motivering så skriv det istället för att göra halmgubbar.
Nu svarar du inte på frågan.
Min fråga var: "Vad är det för något som är min åsikt som du anser att du hittat?".
Du försöker inte ens besvara den, utan referera bara till det okända svarat som "det".
Om du inte vet, utan har suttit och hittat på så får du väl medge det då.
Vidare så får du nu dessutom redogöra för var du ser någon halmgubbe. (Här anger du inläggsnummer och vilken mening som: a) vilket argument du kommer med som b) jag vantolkar och c) jag argumenterar mot).
Citat:
Ursprungligen postat av
L.D.
2.) Varför blandar du annars in statsskulden i en tråd där bara befolkningens skuldsättning är relevant?
Statsskulden är något vi också har, och skall betala ränta på. Det manifesterar sig som extra skatt som sänker disponibel inkomst. Så den är synnerligen relevant.
Så där fick du uppenbarligen något att begrunda som du inte insett själv.
Fö svarade du inte på min fråga om hur du fått för dig att staten skulle betala enskildas skulder. Du har väl tänkt något och inte bara slänger ur dig slumpmässiga saker.
Citat:
Ursprungligen postat av
L.D.
3.) Din länk var väl för att bevisa nåt? Eller slänger du bara fram slumpmässiga länkar här och var?
Det lär ha varit uppenbart för de flesta att den var för att informera/upplysa.
Är det så i din värld att alla inlägg skrivs för att bevisa något?
Och de som inte är för att bevisa något, är bara slumpmässiga skriverier?
Det är vad dina skriverier ovan implicerar. (Rävsaxar kan slå tillbaka).
Citat:
Ursprungligen postat av
L.D.
4.) Anser du alltså att skuldsättning bör öka linjärt med BNP/capita?
Anser??
Jag gör observationen att det finns ett visst samband som som är linjärt.
Och jag pekar också på att det är väldigt rimligt.
Om du nu har föreställningen att det går utmärkt att öka BNP/Capita med konstant skuldsättning i någon större utsträckning så får du väl beskriva det då. (Det är inte omöjligt men det finns en del bivillkor som blir svåra att realisera i praktiken).
Gör hellre det än producera sådana skräpinlägg som du gjort här.
Citat:
Ursprungligen postat av
L.D.
5.) Jag anser att man vid pensionsåldern bör ha amorterat ner till en väldigt låg belåning ifall man ämnar bo kvar i samma bostad man har innan. Anledningen är att pensionen man får vanligen är avsevärt lägre än den lön man haft som yrkesarbetare i kombination med att man får mera tid över att slösa pengar på tex resor och liknande.
Ja, och en låg eller obefintlig skuldsättning har också de flesta när de går i pension. Det är iaf vad jag ser.
Sedan kan man ha en hel del bolån som pensionär. Finns inget stort hinder så länge pensionen och panten räcker. Och för en del så räcker pensionen till ganska stora lån.
Har man en villa som har marknadsvärde på säg 5 MSEK så är det lite överdrivet att lämna hela den till arvingarna eller Allmänna Arvsfonden. Det är lite svårt att motivera det. Den gamle kan få unna sig lite och inte behöva leva så sparsamt.