2015-06-14, 00:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
...

Bostäderna kostar fortfarande lika mycket, hur billigt det än är att låna till dem. En villa som vid köptillfället kostar 5 miljoner kostar fortfarande 5 miljoner vid köptillfället oberoende vad räntan är. Och vem fan har ens i närheten av fem mille på kontot utan lån? Det finns ju en anledning till att folk i tråden pratar om "råd med insats".

Men för femtielfte gången: Priset är bara en parameter av många andra. Det är inte kostnaden. Vad är det som säger att man måste köpa villan kontant för att "ha råd"?

Själv är jag glad att jag tagit beslutet att låna pengar för att köpa mig en bostad. Det är den i särklass bästa affär jag någonsin gjort.
2015-06-14, 00:16
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men för femtielfte gången: Priset är bara en parameter av många andra. Det är inte kostnaden. Vad är det som säger att man måste köpa villan kontant för att "ha råd"?

Själv är jag glad att jag tagit beslutet att låna pengar för att köpa mig en bostad. Det är den i särklass bästa affär jag någonsin gjort.

Priset är vad bostaden kostar, priset är vad du lånar pengar till för att betala. Är du sedan inte skuldfri är du i princip bara hyresgäst hos banken så länge du inte kan lösa skulden och behålla bostaden samtidigt.

Helt ärligt, jag förstår inte vad det är du argumenterar för. Det känns mest förvirrande.
Senast redigerad av KlausStein 2015-06-14 kl. 00:20.
2015-06-14, 00:23
Medlem
Trillskes avatar
Citat:

Om det nu vore så dåligt och dyrt att äga.
Men din maniska lögnare, vore ju fint om du presenterar någon form av källor på det du påstår att jag skriver.

Citat:
Om det är billigt att låna pengar blir väl boendet också billigt? Eller hur får du ihop din logik?
Nej, det är billigt att låna, därför kan du låna mer för mindre pengar, därför kan du betala mer för något dyrt. Det gör inte det dyra billigt.

Har inget med "min logik" att göra.
Senast redigerad av Trillske 2015-06-14 kl. 00:25.
2015-06-14, 00:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Priset är vad bostaden kostar, priset är vad du lånar pengar till för att betala. Är du sedan inte skuldfri är du i princip bara hyresgäst hos banken så länge du inte kan lösa skulden och betala bostaden samtidigt.
Nej bostaden kostar inte priset.

Bostaden kostar varje månad: räntan * (bostadens pris - egen insats) * 0,7/12 + eventuell månatlig avgift till BRF och driftskostnader.

Sedan är det bara att leka loss med siffrorna. Varsågod!

Citat:
Helt ärligt, jag förstår inte vad det är du argumenterar för. Det känns mest förvirrande.
Jag förklarar hur det ligger till i den verkliga världen bara. Du verkar inte leva där.
2015-06-14, 00:24
Medlem
Citat:
Priset är vad bostaden kostar, priset är vad du lånar pengar till för att betala. Är du sedan inte skuldfri är du i princip bara hyresgäst hos banken så länge du inte kan lösa skulden och behålla bostaden samtidigt.

vilket svammlande ordbajseri, undrar vem som är förvirrande? hyresgäst hos banken?? hallå???? du kan uppenbarligern inget om ämnet i fråga så stick från tråden.
2015-06-14, 00:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Men din maniska lögnare, vore ju fint om du presenterar någon form av källor på det du påstår att jag skriver.

Är jag en lögnare när jag påstår att priset inte är kostnaden för att bo? Hur får du i sådana fall ihop den logiken?
2015-06-14, 00:33
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Är jag en lögnare när jag påstår att priset inte är kostnaden för att bo? Hur får du i sådana fall ihop den logiken?
Du är en lögnare för att du hittar på massa skit, bland annat att jag skulle påstå att det är dåligt att äga sitt boende.

När du köper en lägenhet betalar du ett pris. Om du lånar pengar för att göra det så är kostnaden för lånet något mellan dig och banken, det gör inte det du köper ett skit billigare eller dyrare.
2015-06-14, 00:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Du är en lögnare för att du hittar på massa skit, bland annat att jag skulle påstå att det är dåligt att äga sitt boende.

När du köper en lägenhet betalar du ett pris. Om du lånar pengar för att göra det så är kostnaden för lånet något mellan dig och banken, det gör inte det du köper ett skit billigare eller dyrare.

Jo det är precis det som händer. Om räntan är låg blir ju kostnaden också låg. Lägg där till att du bara betalar 70% i praktiken av dina redan låga räntekostnader så är det inte så svårt att se fördelarna med att äga sitt boende vs att hyra detsamma.

Du har fortfarande inte presenterat ett enda vettigt alternativ till att inte köpa.
2015-06-14, 00:45
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Nej bostaden kostar inte priset.

Bostaden kostar varje månad: räntan * (bostadens pris - egen insats) * 0,7/12 + eventuell månatlig avgift till BRF och driftskostnader.

Sedan är det bara att leka loss med siffrorna. Varsågod!

Om det där är allt du betalar så äger du i praktiken inte bostaden eftersom den är satt som säkerhet på lånet. Har du köpt för att bo är det ganska kortsiktigt då det förutsätter att priset inte sjunker under lånet vilket mycket väl kan hända. Har du köpt för spekulation, dvs. för att tjäna pengar på boendet, så är det ganska dumt att hävda att vi inte har en bubbla då du försöker leva på den.

Har sett flera i den här och andra trådar som faller inom den senare kategorin. Köper en bostad, väntar på värdestigning för att sedan sälja, ta ut vinsten och bosätta sig någonstans billigare.

I vilket fall som helst binder du upp dig vid ett lån vid köptillfället som på ett eller annat sätt ska betalas.

Citat:
Jag förklarar hur det ligger till i den verkliga världen bara. Du verkar inte leva där.

I den "verkliga världen" där bostadspriserna bara kan gå upp och räntorna gå ner?

Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
vilket svammlande ordbajseri, undrar vem som är förvirrande? hyresgäst hos banken?? hallå???? du kan uppenbarligern inget om ämnet i fråga så stick från tråden.

I princip är det vad du är eftersom det är banken som betalat huset (lånet), du betalar hyra till banken (ränta) och banken har rätt att under specifika omständigheter vräka dig (inlösning av panten). Skillnaden mot en hyresrätt är att du genom avbetalning kan bli skuldfri och därmed äga ditt egna boende. Eller så kan du tjäna pengar på spekulation.

Men tro inte att du äger bostaden bara för att du köpt den.
2015-06-14, 02:22
Medlem
Citat:
Vad jag menar är att det är stor skillnad på det ekonomiska klimatet nu mot då. Det finns inget som tyder på några extrema räntor den närmaste framtiden. Och om det vore det hade inte räntorna på längre bundna lån varit rekordlåga.

Visst kan man foliehatta sig och binda sin ränta över lång tid till rekordlåg nivå om man vill. Själv skulle jag aldrig någonsin vara så korkad.

Om bankerna går med på att låna ut till 2,7% på 10 år. Hur stor är sannolikheten att räntorna kommer gå över den nivån inom samma tidsperiod tror du?

Är ditt argument att räntan kommer vara 2,7% i snitt på 10 år? Människor binder inte räntan på 10-år därmed är det helt irrelevant, dessutom har banken har ingen aning om hur räntan kommer se ut 10 år framåt. 2007 var den 10-åriga räntan på 5,45%. Jag har härmed dödat ditt argument. Sluta snacka om 10-åriga räntan. Punkt! Varken Kurt-Sune eller banken vet vad räntan kommer vara 10 år framåt.

http://hypotek.swedbank.se/rantor/historiska-rantor/historik-bostadsrantor-2005-2007/
Senast redigerad av HusetsEgna 2015-06-14 kl. 03:04.
2015-06-14, 02:39
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Du har fortfarande inte presenterat ett enda vettigt alternativ till att inte köpa.
Det kommer jag inte göra heller, eftersom det inte är intressant för tråden. Vilket jag har förklarat flera gånger nu.

Fwiw finns alternativ om man har flyt eller kontakter, annars håller jag som sagt med, marknaden är rätt fuckad - heterogent utbud som dessutom är av tveksam passform i största allmänhet, fruktansvärt dålig transparens på andrahandsmarknaden (likvärdiga lägenheter kan diffa 50% i pris, etc). Kass marknad är dock - om det ens är relevant - ett argument för bubbla (kass prissättning), inte emot. Väldigt oklart varför du vill dra upp det.
2015-06-14, 08:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Om det där är allt du betalar så äger du i praktiken inte bostaden eftersom den är satt som säkerhet på lånet.
JO det är precis det du gör. När du säljer bostaden så löses lånet och därmed skulden till banken. Vad är problemet?

Citat:
Har du köpt för att bo är det ganska kortsiktigt då det förutsätter att priset inte sjunker under lånet vilket mycket väl kan hända.
Vem gör det? Bo behöver man ju göra konstant. Verkar lite väl krångligt att hålla på så?!

Citat:
Har du köpt för spekulation, dvs. för att tjäna pengar på boendet, så är det ganska dumt att hävda att vi inte har en bubbla då du försöker leva på den.
Priserna hänger på kostnaden för att bo och vissa områdens grad av popularitet och om den kan öka framöver. Tror inte det finns så mycket att hämta i sthlms innerstad. Det kommer alltid att vara dyrast där, men den bästa affärerna gör man utanför city. Iaf i % räknat.

Bubbla tror jag inte en sekund på. Däremot kan priserna naturligtvis dämpas, men det är inte samma sak som att det är en bubbla.

Citat:
Har sett flera i den här och andra trådar som faller inom den senare kategorin. Köper en bostad, väntar på värdestigning för att sedan sälja, ta ut vinsten och bosätta sig någonstans billigare.
Ja det kan man göra och vet du vad det bästa med det är? Det är att man går en säker väg till att bli skuldfri. Vad exakt är dåligt med det?

Citat:
I vilket fall som helst binder du upp dig vid ett lån vid köptillfället som på ett eller annat sätt ska betalas.
Ja det betalas när du säljer lägenheten. Ingen big deal.

Citat:
I den "verkliga världen" där bostadspriserna bara kan gå upp och räntorna gå ner?
Det har jag aldrig hävdat. Självklart kan priserna gå ner och räntan upp. Men normalt betyder högre räntor att ekonomin går allt bättre och att folk fått mer i plånböckerna.

Citat:
I princip är det vad du är eftersom det är banken som betalat huset (lånet), du betalar hyra till banken (ränta) och banken har rätt att under specifika omständigheter vräka dig (inlösning av panten).
Nej det har inte banken rätt att göra. Där sitter du och flummar likt cornucopia.

Citat:
Skillnaden mot en hyresrätt är att du genom avbetalning kan bli skuldfri och därmed äga ditt egna boende. Eller så kan du tjäna pengar på spekulation.
Du äger ditt boende redan från dag ett oavsett om du har lån eller inte. Banken har noll ägande i din bostad. Om det vore så att banken hade ägande så skulle det strida mot hela idén med BRF:er.

Citat:
Men tro inte att du äger bostaden bara för att du köpt den.
Jag måste göra dig besviken, men det är precis det man gör rent formellt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in