Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-14, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husmodern
Nä jag får inte ihop det. Men det är kul att alla kämpar så med alla bilder. Men mitt bonnöga får inte ihop dessa miljöer.

njae, inte jag heller,
fotografen måste ju ha stått nånstans också, med fri sikt,
med teleobjektiv, som trycker ihop perspektivet rejält,
mao, boden kan stå en bra bit från övrig bebyggelse,
möjligen ute vid dom två gödselbrunnarna,
på hitta.se:s satellit bilder så ser det ut som det skulle kunna vara
nåt bodliknande där,
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Skulle någon kunna vara vänlig och förklara hur man är kapabel till att mörda en ung och oskyldig 17-åring? Har dessa två män inga spärrar? Oavsett hur snygg eller söt hon är så betyder inte det att det är fritt fram för dem att göra något. Och snälla, kom inte med bortförklaringen om att de var påtända eller berusade. Även jag har varit påtänd och berusad men har aldrig fått för mig att mörda någon.

Det skulle vara intressant att få veta om deras hjärnstruktur. Är det något biologiskt som gör att de saknar spärrar och är beredda att handla impulsivt på sina fantasier och begär? Jag menar, det handlar ju inte om att avstå från en chokladbit eller chipspåse som många har svårt med då och då, utan att förgripa sig och mörda en annan människa som i detta fall dessutom är ett barn och rejält oskyldig.

Det har lagts fram många teorier i tråden. Allt från rån till våldtäkt. Men inget av dessa brott behöver sluta i mord. Det rånas och våldtas tusentals män och kvinnor årligen utan att de mister livet. Vad är det som gör att litauerna är så måna om att mörda henne? Jag kan inte förstå det, men sen är det ju antagligen skillnad på mitt friska psyke och deras sjuka dito.

handlar en del om vilken kultur man är uppväxt i och vilken kvinnosyn man har. Kan diskuteras vidare i andra trådar. Finns t ex under "Integration och Invandring".
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Antagligen hade de flyttat kroppen dit i ett första panikartat skede. Troligtvis tänkte man nog gräva ned den eller dumpa den i ett senare skede. Som tur är hann de aldrig komma så långt. Frågan är varför de inte bara åkte iväg på natten med kroppen till en avlägsen sjö eller nåt. Antagligen underskattade de polisen och Missing people.

Tror polisen sa i någon intervju att dem letade på natten också sen har folk skrivit på Facebook att det har cirkulerat helikoptrar dag som natt där så dem kanske vart rädda och ansåg att de hade gömt kroppen tillräckligt?... Obehagligt.
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Som jag skrev innan. Handsken kan ha tappats en helt annan dag eller kanske inte ens tillhör Lisa. Det har väl aldrig bekräftats att det bevisligen är hennes utan var mest en tidig gissning.

och byt gärna bild - tror fler än jag upplever det som bisarrt att ha ett nyligen avlidet mordoffer där.

Det var för o hedra. Kanske var opassande, en del som haft synpunkter, inte min mening :/
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sabres
Nej, nu hittar du på.

Första pressträffen var ju kl 00:30 och då meddelas att en kropp hade hittats.
Redan 30minuter innan det hade det skrivits i den här tråden att kroppen hittats.
Senare så identifieras kroppen av föräldrarna. Och senare presskonferensen så meddelar polisen att det är officiellt fastställt.

Men redan 13,5timmar tidigare skrevs det i den här tråden att kroppen var funnen så att den där killen skrev det 2minuter innan presskonferensen visar ju inte direkt på insider information(det kan han/hon mycket väl ha men det inlägget visar ju knappast det).
Medlem
nulle82s avatar
dom har en Volkswagen Sharan som dom kört i
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEchoz

Hehe, jaja!

Här är den: http://imgur.com/uWEBDz4

Annars får jag vara tyst nu...
2015-06-14, 00:13
Medlem
Som jag sagt tidigare så var en gardrob och ett par örhängen lösningen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
En handske från BO är väl jävligt konkret?

En handske som polisen drog som slutsats att den blåst över vägen och mot ladan, nej.

Hur ska du kunna koppla det till en öppen lada med tillgång för hela Sveriges befolkning till två Litauer.
Det räcker såklart inte.

Däremot räckte det för att skaffa span på dessa individer resten av veckan och det var ju också därför man var så pass snabb när något mer konkret sedan dök upp.

Då hade man lagt ihop 1+1.
Gediget polisarbete med andra ord.
Att röja sig själv för tidigt är nybörjarmisstaget number uno.

BO befann sig inte levande vid den tidpunkten i Litauernas hus, det kan jag säga med 100% säkerhet. Helt omöjligt av flera skäl.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kicksome
Det här MÅSTE vara skjulet:

http://imgur.com/uWEBDz4

Eller?

Knappast.

http://www.ladda-upp.se/bilder/owrejnqqnpdth/
2015-06-14, 00:14
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surfcruiser
Tror precis som flera varit inne på, Lisa hade bestämt träff med Litauern för att inhandla lite dricka inför skolavslutningen. Tyckte jag läste i början av allt att det var första gången Lisa tog moppen till caféet, kanske var det just därför som hon just denna dag gjorde det - för att kunna dröja kvar för att ordna detta. Det var fortfarande helg och gubbarna från andra sidan sjön var kanske inte helt nyktra (det var ju fortfarande helg ;-)) Hur det spårar ur är egentligen ointressant, blir fruktansvärt illa berörd att ens tänka på det...
Man kanske också skall fråga sig, hur visste Lisa isåfall att Litauerna hade dricka att erbjuda? Kanske visste flera av tjejerna i caféet att det var en möjlighet som andra tidigare testat?

Jag citerar mig själv från tidigare i tråden då jag helt enkelt inte förstår varför alla är så inne på "köpa sprit" spåret. Hon hade slängt iväg ett sms till sin far att hon just skulle bege sig hem. Nyckeln satt i mopeden och hennes saker låg där. Om hon då har bestämt möte med någon, varför satte hon nyckeln i tändningen? Varför sade hon att hon just skulle köra? Är det inte rimligare att anta att just när hon ska bege sig så inträffar något oväntat? Läs mitt inlägg här nedan och säg vad du tror.

Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Männen har alltså arbetat på taket mittemot kaféet och har säkerligen vid flera tillfällen sett Lisa på sin arbetsplats, inte minst när hon blivit lämnad eller hämtad. Kanske har de vid något tillfälle ropat något till henne från taket eller utbytt några få ord när de har haft rast. Lisa har i alla fall troligen känt till männen och vetat att de arbetade mittemot. När flickorna på kvällen stängt ner kaféet och de andra två hade begett sig hem så gick Lisa mot sin moped. Hon slänger iväg meddelandet till sin far, sätter på sig hjälmen, sätter nyckeln i tändningen och gör sig redo för att ge sig av när hon plötsligt hör någon kalla eller vissla på henne. Hon ser då en av männen komma gående och frågar om hon har möjlighet att kvickt hjälpa till med en liten sak vid ladan, som mannen och hans bror inte klarar själva. Lisa vill egentligen helst bara starta mopeden och köra hem, och kanske känner hon till och med ett visst obehag. Men hon vill inte vara otrevlig, och hjälpsam som hon är, så lämnar hon sina saker vid mopeden och nyckeln i tändningen och följer med med hjälmen på huvudet. Det skulle ju bara ta någon minut.

När de kommer till ladan så blir hon där överfallen och bortförd. Handsken tappas under fejden som uppstår.

Så kort sagt så tror jag att Lisa självmant följt med till ladan för att hjälpa till med något, vilket förklarar varför mopeden stod redo för avfart och hennes saker låg kvar vid den. Och hon följde med en man hon åtminstone hade sett förr och visste vem det var. Det är rimligaste förklaringen enligt mig. Tror inte det är svårare än så.

Och jag tror som sagt att kontakten är tagen av männen och inte Lisa. Hon har alltså inte kontaktat två litauer för att köpa sprit eller sälja sex eller vad det nu kan vara som tidigare ploppat upp i tråden. Hon ville hjälpa någon som hade bett om hjälp.

Vad det gäller motiv så tror jag inte på rånteorin överhuvudtaget. Troligtvis rör det sig tyvärr om ett sexualbrott av något slag. De hade spanat in henne från taket några helger och blivit upphetsade. Hon var ju en ung och söt tjej. Säkert tror jag inte att de direkt planerat att en dag våldta henne utan möjligheten öppnades upp av en tillfällighet just denna kväll när de observerat tjejerna komma ut från arbetsplatsen och två av dem kört iväg samtidigt som Lisa går bak till sin moped. Det har påståtts att de jobbade sex dagar i veckan men jag har egentligen inte sett några bevis på att de faktiskt inte befann sig på sin arbetsplats just denna söndagen. Taket var snart färdigt och de/chefen var ivriga att bli klara. Det kan även finnas andra anledningar till att de befann sig där denna kvällen.

Om man istället ska utgå ifrån det som framkom i litauisk media, att den ena är misstänkt av Interpol för trafficking så har de istället inne i ladan överrumplat henne för att föra bort henne levande och så småningom ut ur landet. Detta innebär att hon eventuellt kan ha hållits vid liv i flera dagar. Men de räknade nog inte med det massiva engagemang från polis och allmänhet som drogs igång och kände att det blev för hett för dem. De tog då hennes liv och dumpade kroppen på ett lämpligt ställe som de kände till, i motsatt riktning från polisens och missing peoples sökområde.

Vad tror ni om denna teorin? Kom gärna med invändningar om jag har missat något.

Bild på ladan där de arbetade och kaféet som Lisa jobbade på: http://www.cdn.tv2.no/images/?imageId=7042627&width=972&height=547&digest=4b477 a8cde
2015-06-14, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappatillhan
Tror polisen sa i någon intervju att dem letade på natten också sen har folk skrivit på Facebook att det har cirkulerat helikoptrar dag som natt där så dem kanske vart rädda och ansåg att de hade gömt kroppen tillräckligt?... Obehagligt.
Så kan det vara. Det var mycket poliser i rörelse även på natten så de blev nog avskräckta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in