Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-13, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tidningsankan
Rättsmedicinare tar levertemperaturen. Alltså sticks en grov nål in i levern. Alltför ofta är det dock en mindre skicklig läkare - inte sällan en distriktsläkare med en kortare kurs i rättsmedicin - som är den som anlitas. De bryr sig ofta inte om att ta levertemperaturen. Genom vittnesmål och genom att undersöka hur långt matsmältning hade kommit vid dödstillfället, går det att komma fram till ett dödsögonblick som har en felmarginal på tre timmar. Ett dödsögonblick på en timma när, går inte att fastställa. Likstelhet är ett mindre exakt indicium för att fastställa dödsögonblick.

Borde inte yttertemratur dvs väder ha en betydande påverkan?
2015-06-13, 23:41
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnagmeister
Vad har det med sverige och filmer att göra? borde vara ganska enkelt om man inte vill gripen. Ganska smart att plantera ut bevis lite överallt samtidigt som dem inte har en aning om vem det är.

För att verkligheten skiljer sig ifrån filmer. En kallblodig mördare utan känslor kanske tänker i de banorna men jag tror dom flesta som dödat någon är lite nojjiga och stressade och troligtvis har panik och då gör en massa saker som inte riktigt är logiskt. Sen efter ett tag så kanske de kommer på saker som de kanske har glömt och återvänder till brottsplatsen och försöker gömma bevis men då kanske det är försent då polisen finns i närområdet och då blir det svårare helt enkelt.
2015-06-13, 23:41
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItWasJustified
Dummaste teorierna någonsin.
En 17-årig flicka håller knappast på och gör upp spritaffärer som värsta kokainmaffian med hemliga meddelanden och 100% koll på vad man ska göra för att lura folk.
Nog f-n är en 17-åring uppfinningsrik nog för att ljuga... Dock klumpig lögn då den låga batterinivån måste få en förklaring, tror inte att hennes farsa släpper det så lätt.
2015-06-13, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammi73
Följer man utredningen så finns det inget som tyder på det i detta läget

Är du med i utredningen eller? Vi vet i princip ingenting, bortsett från att Lisa är död och att två misstänkta GMs har gripits av polisen plus några andra faktorer. Vi vet inte om hon blev överkörd, styckad, våldtagen etc etc men det är troligtvis sannolikt att det sistnämnda skedde. Jag har ingen statistik på detta, men det finns ingenting som tyder på att hon blev våldtagen likaväl som att det inte finns någonting som tyder på att hon inte blev det. Som VI vet.
2015-06-13, 23:42
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almighty1
http://www.periodicos.com.ar/LITUANIA/klaipeda.klaipeda.klaipeda.php

Någon som kan översätta eller förklara?

Artikeln innehåller ingen ny information. Bilden är tagen i ett annat sammanhang.
2015-06-13, 23:43
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Men varför göra det hela krångligare än vad som är nödvändigt? Ockhams rakkniv, du vet? Är det helt enkelt inte rimligare att hon hoppat av moppen när hon precis skulle bege sig och följa med en av männen till ladan för att han hade frågat om hon kunde hjälpa honom med en sak? Varför måste det vara massa spritförsäljning och så vidare inblandat? Och varför är det rimligare att tro att hon har kört moppen till ladan och att litauerna kört tillbaka den, istället för att anta att Lisa har lämnat moppen och gått till ladan?

Helt riktigt. Den enklaste förklaringen är nästan alltid den riktiga.

Ett riktigt mord är ofta oerhört enkelt och tarvligt. Inte som på film från Hollywood..
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av untribium
De märkliga är ju varför de stannade kvar och "inväntade" polisen.. trodde dom inte att det finns polis på landsbygden? Kan någon förklara detta? De måste ju ha märkt av den intensiva aktivitet som pågick i området under flera dagar.. Detta är för mig helt otroligt konstigt.

Det är kanske just på grund av den intensiva aktiviteten som de stannade. De hade en anställning, och skulle de då bara dra så hade de avslöjat sig helt. Det bästa de kunde göra var kanske bara att hålla sig lugna och hoppas på att stormen skulle passera så småningom.
Medlem
Okej måste vara någonslags wizzard men jag har hittat ena mannen och hans fru på Fb, är jag faktiskt den första för det var inte så svårt? vet inte om jag vågar skriva ut det :/ Men garanterat rätt personer när man ser bilderna
2015-06-13, 23:44
Medlem
ItWasJustifieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Nog f-n är en 17-åring uppfinningsrik nog för att ljuga... Dock klumpig lögn då den låga batterinivån måste få en förklaring, tror inte att hennes farsa släpper det så lätt.
Ljuga absolut. Men spritaffärteorierna låter mer som att dom kommer från en paranoid cannabismissbrukares hjärna som suttit på rummet hög som ett hus och kommit på teorier som inte är förankrade i verkligheten.
2015-06-13, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle

Håller med. Hon ska ju åka hem med sin moped. En resa som tar 50-60 minuter cirkus.
Mobiltelefonen ligger ju antagligen i påsen med hennes resterande saker, eller handväskan, fickan på ytterjackan?

Kör man moped och det ringer så är det ju inte alltid man märker det. Hon hade ju bara kunnat sagt att hon inte hörde mobilen eftersom hon körde med moped? Att skylla på låg batterinivå för att införskaffa alkohol tror jag inte ett dugg på.
2015-06-13, 23:45
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softmoon
Hur bedömmer du avståndet i det svåra perpektivet? Kamera med teleobjektiv.
Jag förstår din poäng men även om teleobjektiv använts så är det fel perspektiv från det skjul du pekat ut på kartbilden, en helt annan "vägg" skulle hamnat i bakgrunden. satellitbilden visar dessutom ett mycket långt avstånd, inte rimligt att detaljerna på ladan skulle komma med alls. Om någon har lokalkännedom och hävdar motsatsen kan jag visserligen överväga att ge mig men jag är inte alls övertygad.
2015-06-13, 23:45
Medlem
Yxzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frognog
Håller helt med. Men i detta fall så är det gästarbetare som mest troligt är trygga i de områden de kan utan och innan. De har inte räknat med att sakerna de spritt ut ska hittas, de har nog mest troligt bara velat få bort dom från sig själva (när de insåg vilket jäkla pådrag det blev...)
Räcker ju att man ser på bilderna på omgivningen, det är verkligen som att hitta en nål i höstack, bara det att hitta mobildelar, ringar etc i den vegetationen är rätt otroligt.
Samma med kroppen. Brottsplatsen är nog ev arbetsplats. Så även platsen där man fann kroppen. Det är en plats GM har känt sig ha total kontroll över. Att helt random åka till ett nytt ställe, som man inte varit på, man vet inte hur folk rör sig etc kan nog i en sån sits kännas oerhört riskfyllt.

Ja, inte för att jag har våldtagit och dödat allt för många 17-åringar men man kan ju tänka vilken panik de fick av den impulsiva handlingen!
Tänk var paranoid man skulle vara bara över att bli sedd åkandes i bilen!
Eftersom de inte är från trakten så är deras lokalkännedom mycket begränsad.
Hade det varit några infödda så hade de väl åtminstone åkt till andra sidan Kinnekulle och dumpat allt i något buskage...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in