Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-13, 23:10
Medlem
Krackelurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Håller med de fåtal i tråden, som betvivlar att rätt GM gripits. Inget är självklart. Inte för att jag kan någon kriminologisk statistik men är inte sexualmord på unga flickor något som brukar utföras av en och endast en GM i vår del av världen (innefattande Litauen-Polen)? Det här är inte Indien.

Någon som har relevant statistik?

En ännu helt okänd GM kan ha utfört dådet och spridit ledtrådar till Litauerna, vilka är perfekta måltavlor för att få skulden: Utlänningar, som inte hör till bygden.

Det 'r nog rätt GM. Lite för stor slump att hon hittades strax efter gripandet. Dom måste hittat nåt hos dom som ledde dom till rätt plats.
Medlem
pobeda1945s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anom
vad tror ni om möjligheten att godsägaren är GM, och spåren som ledde till honom, misstogs för att leda till dom 2 misstänkta GM?
Är inte lika insatta som ni är i allt som hänt, men det lilla jag läst om hur han agerat tycker jag luktar konstigt.
Speciellt att han väljer att dra till Sthlm trots (pga) omständigheterna.
Jag har varit inne på samma linje som dig, ända sedan han plockar upp handsken med sina egna händer o kladdar ned densamma med sitt DNA. Och polisen tackar o tar emot fyndet.
Dessutom underlåter han att berätta att det finns högintressanta personer som bor på godset.
Tack o bock godsägarn ....
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hnsman1
Åkte förbi idag där hon låg igår... Fyfan fick en tår när man fick se alla blommor o ljus.
Gråtande människor. Ja det var jobbigt även fast man inte kände henne, bor dock ca 1 mil i från platsen

SÅg du byggaboden?
2015-06-13, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David_S
Nej det är ingen som kan svara på detta, först när rättsläkaren undersökt kroppen kommer vi få svar på:

* När hon avled
*På vilket sätt hon avled
*Om hon blev våldtagen / styckad o.s.v

Är det inte först efter rättegången man får reda på detta?
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinthextreme
Tror du inte att skjulet är i en konstig vinkel för att man ska kunna se det från flygfotona bara? Jag kan inte heller placera ut vart det skulle kunna ligga men allt annat runt omgivningen verka stämma.

http://imgur.com/kZHQXqZ
Nej takvinkeln på huset stämmer inte. Det är en gavel på huset i bakgrunden där det slitna skjulet står.
Medlem
IncredibleBulks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faxe
När det gick några dagar till Lisa hittades. Med hur stor säkerhet kan man ställa när hon dog, någon som vet?

Vill minnas att kroppen grovt sett tappar runt 1,5 °C per timme till dess att omgivningstemperatur uppnås. Även likstelheten kan hjälpa till att bedöma tid för dödsfall, men stelheten upphör efter ett tag.

Någon som kan bekräfta/dementera?
Medlem
David-Humes avatar
Männen har alltså arbetat på taket mittemot kaféet och har säkerligen vid flera tillfällen sett Lisa på sin arbetsplats, inte minst när hon blivit lämnad eller hämtad. Kanske har de vid något tillfälle ropat något till henne från taket eller utbytt några få ord när de har haft rast. Lisa har i alla fall troligen känt till männen och vetat att de arbetade mittemot. När flickorna på kvällen stängt ner kaféet och de andra två hade begett sig hem så gick Lisa mot sin moped. Hon slänger iväg meddelandet till sin far, sätter på sig hjälmen, sätter nyckeln i tändningen och gör sig redo för att ge sig av när hon plötsligt hör någon kalla eller vissla på henne. Hon ser då en av männen komma gående och frågar om hon har möjlighet att kvickt hjälpa till med en liten sak vid ladan, som mannen och hans bror inte klarar själva. Lisa vill egentligen helst bara starta mopeden och köra hem, och kanske känner hon till och med ett visst obehag. Men hon vill inte vara otrevlig, och hjälpsam som hon är, så lämnar hon sina saker vid mopeden och nyckeln i tändningen och följer med med hjälmen på huvudet. Det skulle ju bara ta någon minut.

När de kommer till ladan så blir hon där överfallen och bortförd. Handsken tappas under fejden som uppstår.

Så kort sagt så tror jag att Lisa självmant följt med till ladan för att hjälpa till med något, vilket förklarar varför mopeden stod redo för avfart och hennes saker låg kvar vid den. Och hon följde med en man hon åtminstone hade sett förr och visste vem det var. Det är rimligaste förklaringen enligt mig. Tror inte det är svårare än så.

Och jag tror som sagt att kontakten är tagen av männen och inte Lisa. Hon har alltså inte kontaktat två litauer för att köpa sprit eller sälja sex eller vad det nu kan vara som tidigare ploppat upp i tråden. Hon ville hjälpa någon som hade bett om hjälp.

Vad det gäller motiv så tror jag inte på rånteorin överhuvudtaget. Troligtvis rör det sig tyvärr om ett sexualbrott av något slag. De hade spanat in henne från taket några helger och blivit upphetsade. Hon var ju en ung och söt tjej. Säkert tror jag inte att de direkt planerat att en dag våldta henne utan möjligheten öppnades upp av en tillfällighet just denna kväll när de observerat tjejerna komma ut från arbetsplatsen och två av dem kört iväg samtidigt som Lisa går bak till sin moped. Det har påståtts att de jobbade sex dagar i veckan men jag har egentligen inte sett några bevis på att de faktiskt inte befann sig på sin arbetsplats just denna söndagen. Taket var snart färdigt och de/chefen var ivriga att bli klara. Det kan även finnas andra anledningar till att de befann sig där denna kvällen.

Om man istället ska utgå ifrån det som framkom i litauisk media, att den ena är misstänkt av Interpol för trafficking så har de istället inne i ladan överrumplat henne för att föra bort henne levande och så småningom ut ur landet. Detta innebär att hon eventuellt kan ha hållits vid liv i flera dagar. Men de räknade nog inte med det massiva engagemang från polis och allmänhet som drogs igång och kände att det blev för hett för dem. De tog då hennes liv och dumpade kroppen på ett lämpligt ställe som de kände till, i motsatt riktning från polisens och missing peoples sökområde.

Vad tror ni om denna teorin? Kom gärna med invändningar om jag har missat något.

Bild på ladan där de arbetade och kaféet som Lisa jobbade på: http://www.cdn.tv2.no/images/?imageId=7042627&width=972&height=547&digest=4b477 a8cde
Medlem
hnsman1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empos
SÅg du byggaboden?
Jajamän... tragiskt. Finns ett cafe nära där det ligger blommor med
Medlem
Martorp

Nu är jag oxå övertygad om att det är Martorp.

Det är samma typ av stenvägg. Och om man tittar precis under taket så går en vit "remsa".
Snedtaket som syns till vänster på "bodbilden" stämmer oxå med den andra bilden.

http://imgur.com/3XoSoPN
2015-06-13, 23:12
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Det tycks finnas bostäder i stugor längs en liten väg söder om säteriet. Jag antar att postbilen inte åker in där.

Det antyds av polisen att de gripna männen på fredagen uppträtt "konstigt" mot MSP-folk just söder om säteriet (DN) där de hittat en personlig tillhörighet till LH, vilka därför meddelade polisen som kom till platsen och samtalade med männen "under förhörsliknande former" utan att de greps just då.

Spekulerar lite. Männen försökte få bort MSP-folket genom att uppträda hotfullt eller något liknande. Vilket var lika fräckt som det var dumt. Männen arbetar för AJ, bl.a. i eller med ladan vid cafét. De tycktes även ha tillgång till andra byggnader i närheten och jag får intrycket att AJ hade anförtrott nycklar till männen och lät dem arbeta ganska självständigt. Kanske upplevde de att trakten var deras "revir" och att de kunde göra lite som de ville och när de upptäckte att LH plötsligt blev alldeles ensam kvar så kanske de försökte sig på något som snabbt urartade helt.

Det är så svårt att förstå att de hade från början tänkt att våldta henne när hon ju skulle kunna identifiera dem. Men de kanske inbillade sig att det kunde bli ord mot ord: "Hon var ju med på det"?
Hur är det svårt att förstå?
Är man samvetslös och kanske drogad eller halvpackad dödar man offret efteråt och tänker sig att forsla undan kroppen, undgå upptäkt och gå fri. Man dödar för att slippa vittne och hoppas gå fri.
Hur tror du etiopiern som massakrerade fröken Krantz resonerade när han mördade henne?

Döda människor vittnar inte? Tillhör du också begåvningsreserven?
2015-06-13, 23:12
Medlem
Yxzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laxen69
Ingen omöjlig teori, troligtvis har männen fikat på cafet flera gånger, förmodligen flörtat med söta Lisa och kanske trott att de haft 'Halva inne'.
På söndagskvällen kan de av en slump passerat förbi samtidigt som Lisa var sist kvar och precis skulle åka hem. Om de varit berusade kan de fått för sig att nu var tillfället att lägra tösen. Naturligtvis har hon avvisat dem varvid någon av dem fått den briljanta iden att släpa med henne till ladan på andra sidan vägen. Där inne har de förmodligen våldtagit henne.
Sedan är frågan om dödsfallet skett av en olyckshändelse eller om de kallblodigt bragt henne om livet för att hon inte skall anmäla.

I fyllan har de sedan försökt gömma liket samt sprida villospår, området kryllade sedan av poliser mfl så inga tillfällen att bättre bli av med kroppen fanns.

Detta fungerade tills liket börjat lukta och det var en enkel sak för hundarna att upptäcka.
Orsaken till att de inte flytt, vilket de haft möjlighet till är att de då skulle verka misstänkta.

Vad som gjort att polisen kopplat männen till Lisa kan man också spekulera i. De har säkert blivit hörda flera gånger och kanske varit dåliga på att verka oskyldiga.

Håller helt med!

Hittades inte Lisa i Litauernas byggbarack på den andra gården?
Det var väl bara de som hade nycklarna dit?!?!?
2015-06-13, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Nej takvinkeln på huset stämmer inte. Det är en gavel på huset i bakgrunden där det slitna skjulet står.

Gaveln är ett snedtak, som finns på båda sidor av huset. Finns ett antal sådana utstickande snedtak runt hela byggnaden.

http://imgur.com/3XoSoPN

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in