Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-14, 00:04
Medlem
Var det inte så att kroppen hittats i en manskapsbod? Såna är flyttbara, kanske inte syns på äldre satellitbilder... Men Martorp var det väl? Passar bra med bilvägar från Blomberg och sen nyttjar väl den gården också gästarbetare?
2015-06-14, 00:05
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItWasJustified
Knappast. Vad får man för mord i Sverige, livstid=12-14 år typ? Ute efter en tredjedel också. Litauen är väl med i EU så dom bör väl få avtjäna straffet där isf.

Livstids fängelse är på livstid, såvida det inte efter flera års avtjänande omvandlas till ett tidsbestämt straff. Det finns många dömda i svenska fängelser som inte fått sitt livstidsstraff omvandlat till tidsbestämt ännu efter 20-30 år, så det är absolut ingen garanti!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kicksome
Men va fan! Jag blir inte riktigt klok på de här!

Då ligger det alltså bredvid den gröna stora saken inne på gården?

http://x.cdn-expressen.se/images/83/14/8314730e022e4c6dbbd56193d92ac0f7/16x9/645@70.jpg

På den så ska de va som "fönster" på ladan där uppe också.
Medlem
nulle82s avatar
läser på media att Litauen samarbetar aktivt med svenska kollegor och utbyta all nödvändig information Tillkännager att den påstådda tredje är en kvinna . Hennes nationalitet ännu inte slutförts.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKarlsson
En bild ur annan vinkel på boden som teknikerna besökte:
http://media.shootitlive.com/FgiDPSsMV8YsKdDKxAfoxEGJTSF/1200.jpg?project_id=goteborgsposten/514

Hvis man ser på takene på begge bilder. Så kan det vel ikke være noen mere tvil om dette er det samme stället.

http://www.ladda-upp.se/bilder/owrejnqqnpdth/
Medlem
Anabellas avatar
Polacker, litauer…
Troligen litauiska medborgare. Märk väl att väldigt många från ryska Kaukasus (Dagestan, Tjetjenien, Georgien m.m.) som döms för grova brott i Sverige kommer hit med köpta litauiska/polska/lettiska pass, äkta eller falska. Det är allmänt känt.
Visst ska man inte ska ha fördomar mot folk … men det var min omedelbara reaktion. Rötägg finns överallt men det ändå ganska ovanligt att män från Baltikum begår det typen av brott. Stöld, bedrägeri - ja, det förekommer! Men våldtäkt med bestialiska inslag, motstånd vid gripandet, tydligen ganska korkat och besinningslöst tillvägagångssätt...
Som sagt, jag blir väldigt förvånad om det visar sig att de verkligen är litauer.
2015-06-14, 00:06
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av untribium
De märkliga är ju varför de stannade kvar och "inväntade" polisen.. trodde dom inte att det finns polis på landsbygden? Kan någon förklara detta? De måste ju ha märkt av den intensiva aktivitet som pågick i området under flera dagar.. Detta är för mig helt otroligt konstigt.
De väntade sig nog inte riktigt så mycket aktivitet som det blev. Kroppen var troligen tillfälligt gömd i någon lokal som de hade tillgång till. Flyr de så är de skyldiga.
2015-06-14, 00:06
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Pressträffen i natt vid typ 00.15-00.35 var det första officiella uttalande om att en kropp hade hittats och att det sannolikt var Lisa som de hade hittat. Sen fanns det några som skrev på flashback att de hade hittat henne strax efter att informationen om att polisen skulle ha en pressträff kom ut.

Sec hade säkert någon källa men baserat på sannolikheten att ha en pressträff mitt i natten kunde i princip bara vara för att informera att hon var död eller levande. Men mest troligt död så man behöver ju inte vara Nostradamus för att kunna gissa på det.
2015-06-14, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sabres
Ja. Men google maps är inte särskilt uppdaterade, så den kan ha stått där från en månad till ett par år...

Den ser ju ut att vara typ hundra år gammal..

Kan någon markera ut på flygfoto, för jag fattar fortfarande var den står..
Även om den inte står där på flygfotona så kan väl någon markera ut platsen ändå.
2015-06-14, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surfcruiser
Tror precis som flera varit inne på, Lisa hade bestämt träff med Litauern för att inhandla lite dricka inför skolavslutningen. Tyckte jag läste i början av allt att det var första gången Lisa tog moppen till caféet, kanske var det just därför som hon just denna dag gjorde det - för att kunna dröja kvar för att ordna detta. Det var fortfarande helg och gubbarna från andra sidan sjön var kanske inte helt nyktra (det var ju fortfarande helg ;-)) Hur det spårar ur är egentligen ointressant, blir fruktansvärt illa berörd att ens tänka på det...
Man kanske också skall fråga sig, hur visste Lisa isåfall att Litauerna hade dricka att erbjuda? Kanske visste flera av tjejerna i caféet att det var en möjlighet som andra tidigare testat?

Alltså det är i stort sett bekräftat att det var en impulsgrej från en person med insyn i utredningen
Bannlyst
Skulle någon kunna vara vänlig och förklara hur man är kapabel till att mörda en ung och oskyldig 17-åring? Har dessa två män inga spärrar? Oavsett hur snygg eller söt hon är så betyder inte det att det är fritt fram för dem att göra något. Och snälla, kom inte med bortförklaringen om att de var påtända eller berusade. Även jag har varit påtänd och berusad men har aldrig fått för mig att mörda någon.

Det skulle vara intressant att få veta om deras hjärnstruktur. Är det något biologiskt som gör att de saknar spärrar och är beredda att handla impulsivt på sina fantasier och begär? Jag menar, det handlar ju inte om att avstå från en chokladbit eller chipspåse som många har svårt med då och då, utan att förgripa sig och mörda en annan människa som i detta fall dessutom är ett barn och rejält oskyldig.

Det har lagts fram många teorier i tråden. Allt från rån till våldtäkt. Men inget av dessa brott behöver sluta i mord. Det rånas och våldtas tusentals män och kvinnor årligen utan att de mister livet. Vad är det som gör att litauerna är så måna om att mörda henne? Jag kan inte förstå det, men sen är det ju antagligen skillnad på mitt friska psyke och deras sjuka dito.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
En handske från BO är väl jävligt konkret?

Som jag skrev innan. Handsken kan ha tappats en helt annan dag eller kanske inte ens tillhör Lisa. Det har väl aldrig bekräftats att det bevisligen är hennes utan var mest en tidig gissning.

och byt gärna bild - tror fler än jag upplever det som bisarrt att ha ett nyligen avlidet mordoffer där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in