2015-06-13, 22:36
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mer.info.007
Nu kan dom glömma svenskmedborgarskap

De har nog värre bekymmer att tänka på än uteblivet svenskt medborgarskap. De kan om de döms se fram emot livstids fängelse i Litauen, en föga lockande tanke, skulle jag tro!
2015-06-13, 22:37
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pobeda1945
Finns bara en kvinna skriven på fastigheten ?
L*na L*nnström
1950-04-13-XXXX
Och ett företag, ett Galleri - det finns nog plats för tre gästarbetare med
Medlem
sabress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Allt pekar på dom ju.
Missing people hittade något som pekar ut dom.

Nej, de hittade något som gjorde litauerna intressanta för utredningen. Om polisen har tillräckligt på dem märker vi på måndag.
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softmoon
https://www.google.se/maps/dir/58.5386522,13.3704016/58.5383483,13.3664946/@58.5387306,13.3689109,339m/data=!3m1!1e3!4m2!4m1!3e2

Vid ena punkten är husgaveln där det står Martorp, den andra punkten bakom byggnaden är det lilla skjulet.

Sluta påstå att det är skjulet som är utmärkt på kartan. Det är inte ett skjul. Det är ingen byggnad.
2015-06-13, 22:38
Medlem
Shakeshakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HectorPi
Varför är plötsligt alla så tvärsäkra på att polisen har anhållit och jourhäktat rätt personer? Det kvarstår ingen diskussion i tråden som inte självklart tar för givet att rätt personer sitter frihetsberövade.
Jag vet inte hur det ligger till i det aktuella fallet, men om GW hade varit här hade han kunnat presentera statistik på hur ovanligt det är att de första som frihetsberövas också är samma personer som sedan blir dömda.

Igen, jag vet inte nåt om det specifika fallet, men en nation i sorg, närmast i chocktillstånd har hittat tre utländska gästarbetare som utpekas i media som de tvivelslöst skyldiga till detta avskyvärda brott.

Det kan vara så. Men jag kan inte låta bli att tycka att handsken passar lite väl bra.. Håll skallarna kalla. Tänk efter lite.

Min vän allt pekar mot dom... I nuläget är inte frågan om dom har gjort det, utan varför och hur det har gått till...
2015-06-13, 22:38
Medlem
Varför skulle dem vara så dumma att lägga henne i ladan? tror någon annan har dödat och lagt henne där för att sätta ditt litauerna.
2015-06-13, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runa57
Det där med att hon skulle köpa sprit tror jag inte ett dugg på

Inte jag heller. Snygga 17-åriga tjejer behöver väl för fan inte köpa alkohol? Så var det i alla fall inte när jag var 17....
2015-06-13, 22:39
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echox
Satt och funderade - får de ens något straff värt namnet?

Om de är litauer - får de avtjäna straffet på hemmaplan?

Ja, sannolikt överförs de för verkställighet i hemlandet i enlighet med Lag (2015:96) om erkännande och verkställighet av frihetsberövande påföljder inom Europeiska unionen
2015-06-13, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnagmeister
Varför skulle dem vara så dumma att lägga henne i ladan? tror någon annan har dödat och lagt henne där för att sätta ditt litauerna.

Jag har funderat i dom banerna också ,verkar så förbannat klantigt alltihop på nå vis
Medlem
laxen69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Jag tror också det kan vara så att de pratat med varandra förut. Att de jobbar vid stallet talar ju för att de säkert kan ha varit på caféet under sina raster. Vid försvinnandet kan de helt enkelt ha ropat på Lisa och bett henne komma till stallet eller kommit fram till henne vid mopeden och frågat om de snabbt kan få hjälp med något. Whatever, jag tror i alla fall Lisa känner till männen, kan ha pratat snabbt med dem vid caféet och känner till att de jobbar där. Lisa som känns social och hjälpsam och samtidigt lite ung och naiv misstänker inget. I och med att de är två underlättar det såklart för dem när hon ska övermannas och sedan fraktas iväg. Blir intressant att se deras brottshistorik också. Jag skulle tro att de har erfarenhet av detta (eller liknande brott) sen innan, men de är inga proffs. De lämnar spår efter sig, försöker idiotiskt nog vilseleda snuten vilket bakslår och har dessutom ingen plan för var kroppen ska dumpas. Som det blev nu tänkte de säkert avvakta tills allt lugnat sig, men hade det varit ett planerat mord så borde sånt varit uttänkt på förhand. Nu känns det mer som att de är helt dumma i huvudet som inte insåg hur kritiskt läget kunde bli för dem. Gör man en sån grej har man liksom inte all tid i världen på sig. Sen kan det också vara så givetvis att planen aldrig var att hon skulle dö, men något händer som orsakar att de tar hennes liv.

De visste nog inte att hon skulle vara ensam kvar, men jag tror det kan ha varit planerat på så vis att de tänkte göra det så fort chansen uppstod.

Ingen omöjlig teori, troligtvis har männen fikat på cafet flera gånger, förmodligen flörtat med söta Lisa och kanske trott att de haft 'Halva inne'.
På söndagskvällen kan de av en slump passerat förbi samtidigt som Lisa var sist kvar och precis skulle åka hem. Om de varit berusade kan de fått för sig att nu var tillfället att lägra tösen. Naturligtvis har hon avvisat dem varvid någon av dem fått den briljanta iden att släpa med henne till ladan på andra sidan vägen. Där inne har de förmodligen våldtagit henne.
Sedan är frågan om dödsfallet skett av en olyckshändelse eller om de kallblodigt bragt henne om livet för att hon inte skall anmäla.

I fyllan har de sedan försökt gömma liket samt sprida villospår, området kryllade sedan av poliser mfl så inga tillfällen att bättre bli av med kroppen fanns.

Detta fungerade tills liket börjat lukta och det var en enkel sak för hundarna att upptäcka.
Orsaken till att de inte flytt, vilket de haft möjlighet till är att de då skulle verka misstänkta.

Vad som gjort att polisen kopplat männen till Lisa kan man också spekulera i. De har säkert blivit hörda flera gånger och kanske varit dåliga på att verka oskyldiga.
Medlem
http://www.tv2.no/2015/06/13/nyheter/savnet/krim/lisa/7043164
Medlem
Findmypasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anom
vad tror ni om möjligheten att godsägaren är GM, och spåren som ledde till honom, misstogs för att leda till dom 2 misstänkta GM?Är inte lika insatta som ni är i allt som hänt, men det lilla jag läst om hur han agerat tycker jag luktar konstigt. Speciellt att han väljer att dra till Sthlm trots (pga) omständigheterna.

Gubben är 79 år och gift med en betydligt yngre madonna så det är inte troligt. Men att han är mer skakis än vanligt tror jag nog. Det är ju hans arbetskraft och han har väl advokaten i Stockholm kanske.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in