Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-13, 22:16
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartSkalle
Det som lockade var givet en ursexig tonåring som man spanat in ett antal gånger när man fikat på stället och troligen konverserat med.
Frågan är bara hur de visste att hon skulle vara sist iväg...? Hur kunde de vara på plats precis inom den minut som det tar att komma iväg på moppen ?
Nästan så man kan tro att det var uppgjort på något vis...att hon hade gjort upp om en träff med någon av sina banemän.

Jag tror också det kan vara så att de pratat med varandra förut. Att de jobbar vid stallet talar ju för att de säkert kan ha varit på caféet under sina raster. Vid försvinnandet kan de helt enkelt ha ropat på Lisa och bett henne komma till stallet eller kommit fram till henne vid mopeden och frågat om de snabbt kan få hjälp med något. Whatever, jag tror i alla fall Lisa känner till männen, kan ha pratat snabbt med dem vid caféet och känner till att de jobbar där. Lisa som känns social och hjälpsam och samtidigt lite ung och naiv misstänker inget. I och med att de är två underlättar det såklart för dem när hon ska övermannas och sedan fraktas iväg. Blir intressant att se deras brottshistorik också. Jag skulle tro att de har erfarenhet av detta (eller liknande brott) sen innan, men de är inga proffs. De lämnar spår efter sig, försöker idiotiskt nog vilseleda snuten vilket bakslår och har dessutom ingen plan för var kroppen ska dumpas. Som det blev nu tänkte de säkert avvakta tills allt lugnat sig, men hade det varit ett planerat mord så borde sånt varit uttänkt på förhand. Nu känns det mer som att de är helt dumma i huvudet som inte insåg hur kritiskt läget kunde bli för dem. Gör man en sån grej har man liksom inte all tid i världen på sig. Sen kan det också vara så givetvis att planen aldrig var att hon skulle dö, men något händer som orsakar att de tar hennes liv.

De visste nog inte att hon skulle vara ensam kvar, men jag tror det kan ha varit planerat på så vis att de tänkte göra det så fort chansen uppstod.
2015-06-13, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nattavara
Är jag fel ute, men handsken hittades efter att man letat igenom ladan en gång.
Det var väl godsherren som hittade den?

Den har väl utplacerats som alla andra "fynd".

Mer än vad jag mindes, men helt rätt, det var gubben som kom med den!
2015-06-13, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jok3r
Varför ringer hon då sina föräldrar att hon är på väg hem, om hon nu skulle köpa sprit med sex?

Din läsförståelse är inte på topp va? Läs det han/hon sa en gång till.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Knepigt men den gripna kvinnan hur hamnade hon med dessa djur vad såg hon för något hon försökte dölja honom när de greps

Tror dom var gifta faktiskt, som jag förstått var kvinnan gift med en av männen
Medlem
softmoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husmodern
Tittar du och jag på samma bild. Den med vitklädda tekniker och polisbil framför ett skabbigt vitt skjul med galler för fönstren.

https://www.google.se/maps/dir/58.5386522,13.3704016/58.5383483,13.3664946/@58.5387306,13.3689109,339m/data=!3m1!1e3!4m2!4m1!3e2

Vid ena punkten är husgaveln där det står Martorp, den andra punkten bakom byggnaden är det lilla skjulet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Att kroppen är styckad är väl att beteckna som bekräftat efter det där?

På träffar vi Lisa sedan säger han
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halmstadbo
Är det ändå inte mest sannolikt att det börjat runt fiket och ladan, eftersom handsken fanns där?
De var ju garanterat bekanta, hon kan inte ha pratat med dem frivilligt som alla (så mkt det går pga språket då)? Och sedan gav de sig på henne inne i ladan....

Jo, men vad som stör mig är att själva överfallet bakom cafet, där mopeden måste gått så fort, för att kollegorna ska ha missat det, känns extremt random eller väldigt planerat av Gm(dom ger ej det intrycket).
Dom kan ej ha hoppat på BO på direkten för då skulle kollegorna ha hört/sett, dom måste ha väntat tills kollegornas bil har åkt iväg, å det ska ha skett efter SMSet skickades.
-Jag tror inte en ensam tjej vill vara på en ödslig plats själv i onödan. Så om hon har stannat kvar lite så är det pga: ringa en kompis(borde polisen vetat om) eller ett möte(möte med GMs, varför? Sprit o diverse har blivit nämt)

Dessutom polisen sa på presskonferans att GMs ej varit på cafet.
Om Bo haft kontakt med Gms(som ej kan svenska) så borde kollegorna ha märkt det, antar att 2 litauiska män som inte kan svenska skulle märkas ganska väl, dom ser nog inte ut som standard cafe gästerna.
-Om BO röker så kan hon blivit bekant på en rökpaus, men vilket intresse har en extremt snygg 17åring av två litauiska män i 30års åldern...
2015-06-13, 22:18
Medlem
Piddelitos avatar
Citat:
Jag är fortfarande inne på att LH stoppades utanför huset där de 3 gripna bodde.

Om man via google maps tar en vägbeskrivning med CYKEL från Caféet till hemmet.
Så passerar kortaste väg förbi godsherren. Kortaste väg via Eniro ger samma sak.

Jag tror hon stannade för att hon kände igen dessa personer. De ville något.
Sedan gick allt fel. Man körde tillbaks moppen och ställde den bakom caféet, därför
fanns ingen hjälm med.

Givet vad vi vet hittills är detta den mest sannolika förklaringen, enligt Ockhams rakkniv. Det vill säga, den mest sannolika förklaringen är den som bygger på minst antal antaganden.
Medlem
ItWasJustifieds avatar
Undrar om den girige personen som ''anställt'' gärningsmännen ångrar sig att han valde den billiga svartarbetskraften istället för dyrare vit arbetskraft?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Nej, folk blir inte rånmördade hela tiden.
Därför är det stor medial uppmärksamhet.

Rånmord? Inte fan handlar detta om ett rånmord! Hon har blivit våldtagen och mördad. Dessa gästarbetare har befunnit sig i området under några år nu och vet att dagskassan inte är värt att råna (dessutom hade väl kvinnan av de anhållna arbetat på kafét i ett tidigare skede), LH har garanterat blivit våldtagen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Att de jobbar vid stallet talar ju för att de säkert kan ha varit på caféet under sina raster.

Hvis du tar en titt på dette bildet:

Citat:
NÆRME: De to mennene som er siktet for drapet på Lisa Holm (17) jobbet på taket av låven til venstre. Kafeen Lisa jobbet på ligger i den rød bygningen til høyre. Foto: Roar Dalmo Moltubak

http://www.cdn.tv2.no/images/?imageId=7042627&width=972&height=547&digest=4b477 a8cde

Så ser du hvor MGM's jobbade på taket av lådan og utsikten til Cafe'en. Ikke mange takplatene igjen før de var ferdig.
2015-06-13, 22:19
Medlem
pobeda1945s avatar
Citat:
Är jag fel ute, men handsken hittades efter att man letat igenom ladan en gång.
Det var väl godsherren som hittade den?

Den har väl utplacerats som alla andra "fynd".

Ja det stämmer. Men godsherrar förhör vi inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in