Citat:
Ursprungligen postat av
Bervyl
En sak jag har noterat i tråden... några män har ifrågasatt ord vänner och släktingar använt för att beskriva Lisa. Skötsam, ordningssam, oskyldigt offer. Några män ifrågasätter hur Lisa kan kallas detta då hon: dricker alkohol, har pojkvän, "gör en ankmun på en instagrambild", sminkar sig...osv
Till och med de kläder hon bar på sin morddag har vissa män i denna tråd använt för att påvisa att lisa inte alls var en skötsam oskyldig tjej.
Detta har gjort mig så upprörd att jag registrerat ett flashbackkonto
Min fråga är. Ni som tänker i dessa banor. Att kvinnor inte kan vara skötsamma bara för att dom sminkar sig och har ett sexliv.Ni som tycker att det är konstigt att en sjuttonåring tar sig till sitt jobb själv Är ni svenskar?
Har svenska killar såna åsikter år 2015?
Eller kommer de här kommentatorerna från andra kulturer?
Jag får iallafall ont i magen när jag läser vilka åsikter vissa män går omkring och bär på.
Lisa var en fri svensk kvinna.
Oskyldig!
För inte över ert hederstänk på henne.
Jag har inte läst kommentarerna och har inte en susning vilka som skrivit.
Men rent allmänt, så VILL folk gärna, att det *inte* ska vara någon "skötsam, ordningssam, oskyldig" person som faller offer för våld, eftersom det är så otillfredsställande och
skrämmande.
Citat:
The just-world hypothesis or just-world fallacy is the cognitive bias (or assumption) that a person's actions are inherently inclined to bring morally fair and fitting consequences to that person, to the end of all noble actions being eventually rewarded and all evil actions eventually punished. In other words, the just-world hypothesis is the tendency to attribute consequences to—or expect consequences as the result of—a universal force that restores moral balance. This belief generally implies that in the existence of cosmic justice, destiny, divine providence, desert, stability, or order, and has high potential to result in fallacy, especially when used to rationalize people's misfortune on the grounds that they "deserve" it.
https://en.wikipedia.org/wiki/Just-world_hypothesis