Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-13, 20:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GosuZerg
jag fattade det med som att den misstänkta kvinnan jobbade på cafeet sommaren innan, att hon denna sommar inte fått jobbet för att LH istället fått det, är en teori, men stark nog att mörda för?

Uppsikten var inte att mörda..kanske råna eller något annat.. Kvinnan hade berättat för männen och hon var sur. De ville jvlas med henne men allt gick över styr..LH skall visst varit väldigt bestämd och sådana egenskaper tål inte vissa män..
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Att kroppen är styckad är väl att beteckna som bekräftat efter det där?

Nej!
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Väldigt liten, om han inte råkar vara tolk till yrket
Det skulle ju kunna vara tänkbart i sig, men isåfall är han nog en extolk redan nu. Det ingår inte i rättstolkars arbetsuppgifter att läcka utredningsuppgifter till hemlandets press.

Citat:
Jag tror snarare att hans främsta källa är just den här tråden och mer specifikt det där danskspråkiga inlägget som var allra först om att göra påståendet.
Det låter nog som det rimligaste. Och då anbefalles betydande försiktighet med uppgiften.
2015-06-13, 20:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Att kroppen är styckad är väl att beteckna som bekräftat efter det där?

Inte bekräftat givetvis men möjligen styrkta misstankar.
2015-06-13, 20:54
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Visst, det är en översättning. Men det hjälper inte för att klarlägga om konstruktionen Įtariama, jog... kan betyda nåt i stil med Vi vet att det är såhär, men vi ids/vill inte ange någon källa i litauisk tidningstext, eller om det markerar en större osäkerhet än så. Att det inte, som det står, betyder att personen i fråga är misstänkt är uppenbart av hur meningen är konstruerad.

Här har du ett tämligen talande exempel på konstruktionens försvagade innebörd:

http://www.lrytas.lt/lietuvos-diena/nelaimes/itariama-kad-kauno-gatveje-masinas-dauze-girtas-advokatas.htm

(Kad och jog är synonymer.)
2015-06-13, 20:55
Medlem
Updowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dom hade ingen aning om att Lisas pappa med kollegor från Försvarsmakten skulle komma dit så snabbt och att polisen ringdes in redan 22.00. Sedan var det fullt pådrag dygnet runt. Ca tusen personer till fots, på hästrygg, helikoptrar i luften, ca 80 poliser samt ett antal hundar.

Det hade dom nog inte räknat med.

Skulle dom sticka då, hade dom inte kommit långt. Speciellt inte som polisen knackat på dörren redan den kvällen och visste om deras existens. Dom hade inget annat val än att stanna, tror jag.
Just det , de hade inget annat val än att försöka leka normala och bara hoppas att fynden vilseleder polisen, tackar gud för att de blev anhållna och att kroppen hittades. Kan endast tänka mig hur nojjiga de lär ha varit då de knackat på de och sedan insett att de måste stanna och bara vänta ut det. Mår bättre över att de inte ens kunde läsa nyheterna och blev helt överrumplade av polisen efter endast fem dagar. Farsan, polisen och MP förtjänar egentligen en stor eloge istället för det skit som har slängts i denna tråd., hon kunde ha varit försvunnen för all framtid.
2015-06-13, 20:56
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McBanana
Lisas ena:
här försäger sig polisen
och avbryts därför genast av den kvinnliga polisen
medan den förste polisen sänker sitt huvud
och inser sitt misstag.

video: http://unionen.de/temp/lisasena.mp4

tydlig ljudfil: http://unionen.de/temp/lisasena.mp3

"LISA SENARE" inte Lisas ena
2015-06-13, 20:57
Medlem
Jag har en lite teori ang. detta illdåd. Jag tror att MG försökte råna henne på dagskassan och detta gick helt enkelt snett. Vad tror ni om detta?
2015-06-13, 20:58
Medlem
KaptenKarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kicksome
Kan inte någon med lokalkännedom, alt någon som har lite koll, försöka lista ut var man hittade LH?

Om man nu ska utgå ifrån att det var här hon hittades:

http://z.cdn-expressen.se/images/d0/b4/d0b44975da5d40ce80eefca82cc1e1bd/16x9/645@70.jpg

Enligt tv2.no skall hon ha hittats i Martorp.

http://www.tv2.no/v/925064
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wiruzz.
Jag har en lite teori ang. detta illdåd. Jag tror att MG försökte råna henne på dagskassan och detta gick helt enkelt snett. Vad tror ni om detta?

Det är flera som har denna teori.
Medlem
Charlie6789s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Herregud, det här inlägget är fan på nivå som de knäppisar som tror att alla i mellanöstern bor i tält i sanden. Tydligen kom MGMs från Vilnius, googla valfri bild så ser ni att Eurotrip knappast ger en realistisk bild av hur Östeuropa ser ut.

Dessutom, är man och tjänar svart i Sverige har man det nog ganska fräscht hemma ändå när man kommer hem. Skitjobb kan man få överallt, finns en anledning till att de kommer hit och inte tar skitjobben i sitt eget hemland.

Förklara då för mig varför (troligtvis mördade) och att han riskerade allt fint han hade/ snygg bostad/ massa pengar/ borta från vänner o bekanta för bo hos någon jäkel i Sverige och slava 12 h om dygnet 6 dagar i veckan.
Han kan ju likväl ha bott hos morsan!?
Han hade kanske inget att återvända till och ville stanna kvar ett par år till nu efter jobbet hos markägaren strax var klart.
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bervyl
En sak jag har noterat i tråden... några män har ifrågasatt ord vänner och släktingar använt för att beskriva Lisa. Skötsam, ordningssam, oskyldigt offer. Några män ifrågasätter hur Lisa kan kallas detta då hon: dricker alkohol, har pojkvän, "gör en ankmun på en instagrambild", sminkar sig...osv
Till och med de kläder hon bar på sin morddag har vissa män i denna tråd använt för att påvisa att lisa inte alls var en skötsam oskyldig tjej.
Detta har gjort mig så upprörd att jag registrerat ett flashbackkonto
Min fråga är. Ni som tänker i dessa banor. Att kvinnor inte kan vara skötsamma bara för att dom sminkar sig och har ett sexliv.Ni som tycker att det är konstigt att en sjuttonåring tar sig till sitt jobb själv Är ni svenskar?
Har svenska killar såna åsikter år 2015?

Eller kommer de här kommentatorerna från andra kulturer?

Jag får iallafall ont i magen när jag läser vilka åsikter vissa män går omkring och bär på.

Lisa var en fri svensk kvinna.
Oskyldig!

För inte över ert hederstänk på henne.

Jag har inte läst kommentarerna och har inte en susning vilka som skrivit.

Men rent allmänt, så VILL folk gärna, att det *inte* ska vara någon "skötsam, ordningssam, oskyldig" person som faller offer för våld, eftersom det är så otillfredsställande och skrämmande.

Citat:
The just-world hypothesis or just-world fallacy is the cognitive bias (or assumption) that a person's actions are inherently inclined to bring morally fair and fitting consequences to that person, to the end of all noble actions being eventually rewarded and all evil actions eventually punished. In other words, the just-world hypothesis is the tendency to attribute consequences to—or expect consequences as the result of—a universal force that restores moral balance. This belief generally implies that in the existence of cosmic justice, destiny, divine providence, desert, stability, or order, and has high potential to result in fallacy, especially when used to rationalize people's misfortune on the grounds that they "deserve" it.

https://en.wikipedia.org/wiki/Just-world_hypothesis

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in