Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-13, 14:27
Medlem
abberiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
"Det är sedan Missing people uppmärksammat ett fynd på fredagen som några av de senare anhållna personerna syns i anslutning till detta. Deras agerande bedöms så intressant att polis på platsen direkt agerar mot dessa."

Hur tolkar ni detta?
De har betett sig som idioter och på ett eller annat sätt gjort saker som skapar misstankar. Kan vara saker som om de vetat mer än polisen eller försagt sig.

EDIT: enligt en annan användare ska de ha försökt leda MP i motsatt riktning från skjulet o de andra bevismaterialet
Senast redigerad av abberik 2015-06-13 kl. 14:30.
Medlem
Man kan inte låta bli att undra hur de aktuella gm tänkt... Har de själva lagt ut dessa fynd för att förvilla sökarna? Det vore väl smartare att helt enkelt göra sig av med dem så att de aldrig återfinns. Kan det dessutom ha varit så att de placerat dessa föremål på platser som redan genomsökts och därför tror polisen att hon/gm finns kvar i trakten? Isf är de ju ännu dummare!

Är enormt imponerad av polisen och förstår faktiskt inte klagomålen på dem. Tycker att allting verkat mkt proffsigt. Dock är det rätt självklart att de inte, mindre ett dygn efter att hon hittats, kan gå ut med detaljer om hur/när hon dog, osv. Man har knappt haft obduktion än om familjen imorse identifierade henne. Att folk då gissar att det måste bero på att polisen "misslyckats och att hon kunde ha räddats" är ju galet. Min egen gissning är att hon dog redan samma kväll, men om hon sedan flyttats vet man ju inte.

Förstår dock inte riktigt varför Helena Trolläng inte ville svara på ( i expressens intervju) vad som gjorde att man misstänkte brott redan från början när Fredman svarar tydligt på den frågan. Just den punkten kan ju knappast skada utredningen? Sedan var väl Fredman generellt mer "öppen" med info, men just den infon kändes lite fånig att hålla på...

Undrar just vilka tidningar/medier som polisen fått ingripa mot hos Lisas familj? Ibland skäms man för mänskligheten... Funderar på om det är utländsk media då man i många andra länder är mkt mer för att "hänga ut" och kanske inte haft samma pressetiska diskussioner som vi hade här i Sverige efter bl.a Estonia och diskoteksbranden mm. Man kan ju knappast vara stolt över sig själv och sitt yrke när man gör sådana saker....
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det här stallet/gården där Lisa hittades har knappt varit uppe för diskussion över huvud taget under veckan. Vem äger den? Vilken koppling har de misstänkta till den gården? Enligt de flesta uppgifter ska ju de misstänkta ha arbetat på ladan mitt emot caféet? Är det en felaktig uppgift? Är det så att de misstänkta arbetat på stallet?

Tydligen var dom inhyrda av godsägare Arne ngntng, för att fixa ombyggnadsarbeten i ladan på andra sidan vägen från cafeet. De fick bo på hans herrgård en dryg km därifrån. Arne verkar äga de flesta ängar, åkrar och gårdar i trakten. Det han inte själv bebor arrenderar han väl ut.
2015-06-13, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sabres
Finns ingen röd tråd mellan alla fyndplatser.

Ehm..jo alla fynd har gjorts mellan arbetsplatsen och där liket hittades...allt längs en väg mot platsen där de gripna bodde.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det här stallet/gården där Lisa hittades har knappt varit uppe för diskussion över huvud taget under veckan. Vem äger den? Vilken koppling har de misstänkta till den gården? Enligt de flesta uppgifter ska ju de misstänkta ha arbetat på ladan mitt emot caféet? Är det en felaktig uppgift? Är det så att de misstänkta arbetat på stallet?

De misstänkta har jobbat oregelbundet i detta område under flera år. De känner till byggnaderna runtomkring. De är orienterade i terrängen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shakeshake
Jag säger att jag vet nu, men jag tror att inte detta har med någon våldtäkt att göra.. Utan som de tidigare tagits upp.. Alltså något inbrott eller rån som spårat ur totalt..

Jo, men som också påpekats så är det ett märkligt valt tillfälle 20 minuter efter stängning. Ingen teori funkar helt ut, och kanske får vi aldrig veta.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Jag menade såklart efter deras dom, borde ha uttryckt mig bättre.

Och det är självklart att vi ska ha hela paketet avslöjat, jag fattar inte varför media undanröjer sån info i Sverige. Varför försöker de försvara GM? Så fort domen faller, ska hela paketet upp. Det ÄR viktigt och av intresse att veta vilka äcklen det är som står bakom mordet. De kommer inte vara inlåsta för evigt och då är det bra om allmänheten har kännedom om vilka det är, ifall man råkar träffa på dem nånstans.

HERREGUD!!!!!!! Om det nu visar sig att de är skyldiga och döms ja DÅ lär vi få veta vilka de är. JUST NU KAN DE INTE GÅ UT MED DET PGA VITTNEN OSv!!!!! Dum i huvudet eller?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Expressen, primetime, befinner sig mil ifrån SVT i professionalitet i rapporteringen http://www.expressen.se/tv/nyheter/primetime/live/live-tv-kropp-hittad---bekraftas-vara-lisa-holm/

Nej, denna som var utskickad av svt var lika omdömeslös som expressens eller aftonbladets reporter... Så NEJ, glad att kunna följa lite av det, men jag slog av, rena idiotfrågor ställdes, framhävningen var likvädig en hearse...Ni hade ändå frågat
Medlem
succubusans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubleros
Det låter troligt tycker du? Gästarbetarna kommer hem och ser att någon lagt en kropp i deras bostad men istället för att kontakta polisen väljer dem att låta den ligga kvar och låtsas som det regnar eller?

Det finns en anledning till att dem är skäligen misstänkta också, det förstår du?

Jag förstår alldeles utmärkt men det är sällan eller aldrig så att man kan säga att dom är skyldiga och därmed visa bilder på dom.. Förstår du?
2015-06-13, 14:29
Medlem
Attityds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OpMeFast
Söndag 7 juni, cirka kl 18. 17-åriga Lisa Holm stänger sin arbetsplats, ett kafé vid vägen i byn Blomberg på Kinnekulle, nära Källby.

Söndag 7 juni, kl 18.23. Lisas föräldrar i Skövde får ett sms skickat från dotterns telefon. Där står att hon är på väg att köra hem med sin moped.

Söndag 7 juni, ca kl 20. En av föräldrarna åker motsatt väg i hopp om att möta dottern. Men när föräldern kommer fram till kaféet står mopeden parkerad med nycklarna i.

Söndag 7 juni, ca kl 22. Föräldrarna anmäler försvinnandet till polisen.

Måndag 8 juni. Polisen startar en utredning genom att leta i närområdet. Vid 14-tiden klassas ärendet som så kallad särskild händelse. Under dagen hittas en handske som man tror tillhör 17-åringen.

Tisdag 9 juni. Allt mer pekar mot att Lisa Holm utsatts för ett brott. Med föräldrarnas tillstånd går polisen ut med namn och bild på flickan för att få allmänhetens hjälp. På eftermiddagen och kvällen hittas delar till en mobiltelefon, som enligt föräldrarna kan tillhöra flickan.

Onsdag 10 juni. Sökområdet utvidgas. Brottsrubriceringen uppgraderas från olaga frihetsberövande till människorov. Missing people sätts in i sökarbetet. Man gör flera nya fynd av föremål som tillhör Lisa Holm.

Torsdag 11 juni. Området där olika sökinsatser pågår ökas. Missing people hittar ännu ett föremål, som enligt föräldrarna tillhört Lisa Holm. Polisen har genomfört ett hundratal förhör. Utpekade personer som kontrollerats har avskrivits från utredningen. Polisen har fått in 700 tips.

Fredag 12 juni. Polisen fortsätter sökandet på fältet och har därutöver bland annat inlett en omfattande dörrknackning i området. Besökare på kaféet i söndags kartläggs. Två ytterligare fynd görs, ett på förmiddagen och ett senare under kvällen. Lisa Holm är internationellt efterlyst via Interpol. Tre personer förhörs om försvinnandet.

Lördag 13 juni, cirka 00:30. Polisen håller pressmöte och meddelar att man hittat en död person och bedömer med största sannolikhet att det är den försvunna 17-åriga flickan Lisa Holm.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/forsvunna-lisa-holm-detta-har-hant

Jag fortsätter på din sammanfattning,då jag tröttnat på alla som frågar om och om igen samma sak. ( hoppas det är ok)

- De gripna sägs vara gästarbetare från Polen eller Litauen, i 30-års åldern

- 2 män är gripna för mord, och en kvinna för skyddande av brottsling

- De gripna jobbade med renovering på en lada tvärs över vägen från Cafeet. Bor 300m från Cafeet,där de också blev gripna. Hyrde bostaden av godsägaren/slottsherren

- Lördag: Det är bekräftat att det är Lisa H's kropp som hittats. Kroppen hittades vid en lada i en liten stuga /byggnad ca 3km från cafeet

-
Senast redigerad av Attityd 2015-06-13 kl. 14:49.
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Sitter du och funderar på flera inblandade? Det gör jag. Vill veta mer kring de "planterade" bevis som det talas om. Kan det vara ett beställningsjobb? Verkar mindre troligt men inte omöjligt.

Mvh
Tveksamt. Jag tycker mycket tyder på att det inte var planerat.

Scenario 1) Hon dödas av misstag (under vilka omständigheter kan vi bara spekulera i), och gärningsmännen får panik. De sprider ut hennes grejer för att viljeleda och dumpas sedan kroppen. Sedan söker de skydd.

Scenario 2) Det är en kidnappning som gått galet. De är så pass amatörmässiga och spontana att Lisa ges tillfälle att kasta ut sina saker som brödsmulor. Plötslig ilska leder till mord, panik utbryter och de söker skydd.

Ren spekulation från min sida såklart, men det är många märkliga omständigheter kring detta. Men visst, Lisa kan ha haft mörka hemligheter. Men det känns extremt tveksamt.
Medlem
Polacker som stryker runt på en gård kan också vara ett fynd

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in