Citat:
Ursprungligen postat av
baggebo1
Lyssna från 7 min. Han är ju tydlig med att hämtningen till förhör gjordes innan kroppen hittades:
https://www.youtube.com/watch?v=0ab6ZkHVlGM
Tack. Det är alltid bra att kunna uppge källor. Dock, som jag sa, gripandet och hittandet av kroppen skedde nära varandra i tid.
Citat:
Ursprungligen postat av
baggebo1
Fast det visste de väl redan när de utlyste pressträffen att presstalespersonen skulle dit? Men du menar att man utlyste en presskonferens först och sen kom på att man behövde en presstalesperson också? Jag tror man hade räknat in hennes resatid i den ursprungliga tiden. Jag tror upskjutandet berodde på att man mitt i allt detta hittade kroppen.
"Givetvis"? Bara gripandena var ju en jättegrej. Det verkade ju som hela utredningen stod stilla. Jag tycker inte alls att det låter orimligt att kalla till pressträff enbart för gripandena.
Nej. På direkt fråga så uppgav polisen att det var fördröjning. Givetvis så visste de redan när de utlyste pressträffen att presstalespersonen skulle dit. Man missbedömde bara restiden. Återigen, om du tittar på den första presskonferensen så sägs det
rakt ut. Finns ingen anledning att dölja eller vilseleda med en sådan uppgift. Och eftersom gripandena redan var kända och det inte fodrade någon egentlig formell pressträff för att gå ut med och eftersom det första som sägs på pressträffen är just att hon är funnen, talar starkt för att det jag säger stämmer. Förutom förstås, att detta var precis den bild som förmedlades av Expressens livesändning med den "viftande polisen" och gripandena. Såvida man inte tror att polisen ljuger helt utan orsak så påträffades alltså kroppen en god stund innan presskonferensen utlystes.
Däremot hade jag fel som trodde att den hittades direkt innan. Det verkar ha hänt efter gripandet, om nu polisen i den andra presskonferensen har ordning på uppgifterna. Men ingalunda efter att pressträffen utannonserats, det finns det inga skäl att anta.