Jag kan inte avgöra om du gräver i desperation eller om du bara inte fattar att du gräver ner dig djupare i gropen. Kul är det i vilket fall
Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Jag använde räkneexemplet för att visa hur stor betydelse ökningar av den disponibla inkomsten har för ökningar av bostadspriserna. Att en 20%-ig ökning av den disponibla inkomsten kan ge en mångdubbelt större ökning av bostadspriserna även om räntan är hög. Därför valde jag att anta en hög ränta. det fanns nämligen folk som inte fattar varför disponibel inkomst och bostadspriser inte ökar i samma takt.
Och? Du hittar på ett scenario där du kompenserar en hög ränta med låga bostadspriser för att få det resultat du vill ha. Nu är ju verkligheten tvärtom i Sverige; vi har en låg ränta och höga bostadspriser vilket är anledningen till att folk talar om bubbla från första början. Jag förstår inte riktigt varför du tror att du kan komma undan med att hitta på vilka siffror som passar för tillfället samtidigt när andra ska förhålla sig till hur det verkligen ser ut. Eller pratar du om dig själv? Bor du i en gammal knarkarkvart för 500 000 i en avfolkningsort med 10 % ränta för att banken helt enkelt inte litar på dig?
Det enda jag valde att illustrera med mitt exempel är vari ditt stora feltänk ligger. Du blandar addition med multiplikation när du förutsättter att räntan ligger konstant (hög, låg, spelar ingen som helst roll, frågan är vad folk har lagt upp sin ekonomi för att klara). Men ditt argument om att det är en ökad disponibel inkomst som möjliggjort ökade bostadspriser smulas sönder direkt när vi bara höjer räntan en aning. Plötsligt blir det väldigt svårt för Nisse att bo kvar i sitt nya hem trots hans nya, fina lönehöjning på hela 5000 netto. Ja, en dubblering av räntan leder till att över 80 % av inkomstökningen äts upp i hans gamla knarkarkvart i avfolkningsorten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Eftersom du uppenbarligen bor i hyresrätt och inte vet hur det går till när man tar bolån ska jag förklara för dig. Först måste man kunna lägga 15% kontant för att få ett bolån. Redan där har man en första försäkring mot ett prisfall. Sedan gör banken en kalkyl som tar hänsyn till risken för att räntan skulle gå upp. Vanligt är att man lägger på 3% på nuvarande ränta, eftersom den är så låg just nu. Den potentiella låntagarens ekonomi måste klara av en sån räntehöjning för att lånet ska beviljas. Där har du din fördubbling av dagens ränta, som du påstår att dagens bostadsägare inte klarar.
Alltså, jag kan göra en sak väldigt klar för dig: du har ingenting att lära mig. Jag är fullständigt medveten om hur hela processen går till när man köper hus. Både du och jag vet också att priset som visas på hemnet ytterst sällan är slutpriset pga budgivning varför man inte kan titta på siffrorna där och sedan dra av 15 %. Sedan tillkommer självklart driftskostnad också på hus eller hyra på bostadsrätter vilket också måste läggas till på priset (men dessa påverkar självklart inte direkt av räntan).
Sedan vad gäller bankens kalkyl visar den bara huruvida lånetagaren klarar av en ökad ränta
vid köptillfället! Det säger ingenting om huruvida lånetagaren klarar av en ränteökning när ekonomin är anpassad efter nuvarande situation. Du ska veta hur många på mitt jobb med mångmiljonlån det är som pratade lyriskt om hur de kunde få sina bostäder uppvärderade så att de kunde låna mer pengar för att, ja, det mest
ansvariga jag hörde var att iaf investera på börsen. Men om du är av en annan uppfattning så kan du, likt jag rådde kurt-sune, räkna på hur stor räntehöjning du, din familj, släkt, vänner och bekanta klarar innan det börjar bli svettigt. Klarar ni alla de där extra tre procentenheterna? Slopat ränteavdrag? Amorterar ni?
Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Försök förhålla dig till verkligheten istället för att räkna på räntor på 20%.
Sade killen med knarkarkvarten