2015-07-03, 10:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Nu projicerar min herre. Den som tror sig veta bättre än marknaden är väl snarare du. Jag nämnde precis att det finns många tänkbara scenarion men du är bara redo för ett av dessa. Lycka till!

Nu har du fel igen, jag har aldrig påstått att jag vet bättre än marknaden utan utgår tvärtom från marknadens prissättningar av långa räntor när jag bedömer hur ränteläget kommer se ut. Det är en rad andra här som tror att de bedömningarna är felaktiga.
2015-07-03, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hj..
jag har inte läst hela tråden, men alla säger att de som har tagit lån för bostadsköp är i fara, men hur går det för de som bor i hyresrätter?

Hur det går när? Om räntorna går upp? Om bostadsbubblan kraschar? Om... ?

Om ränta går upp så kan du räkna med att även din hyra stiger.
Om det blir så illa att bostadsbubblan kraschar så kommer det ge effekter som drabbar hela landet.
2015-07-03, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu har du fel igen, jag har aldrig påstått att jag vet bättre än marknaden utan utgår tvärtom från marknadens prissättningar av långa räntor när jag bedömer hur ränteläget kommer se ut. Det är en rad andra här som tror att de bedömningarna är felaktiga.

JA, du är ju helt säker på att marknaden i framtiden kommer se ut ganska precis som nu. Bara att du gör precis som du säger åt oss andra, positionera dig för det och bli snuskigt rik.
Ställ upp strutar med optioner så kan du tjäna multum på din tro om att marknaden står stilla.
2015-07-03, 10:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
JA, du är ju helt säker på att marknaden i framtiden kommer se ut ganska precis som nu. Bara att du gör precis som du säger åt oss andra, positionera dig för det och bli snuskigt rik.
Ställ upp strutar med optioner så kan du tjäna multum på din tro om att marknaden står stilla.

Jag har inte uttryckt mig så, jag har skrivit att den bästa bedömningen vi har att utgå ifrån är marknadens bedömning. Du och andra bubbelbabblare förvränger konsekvent det vi andra skriver och går sedan till angrepp mot det. Problemet ni har att ni inte förhåller er till verkligheten.

Och du har återigen fel, man kan inte tjäna gratis pengar genom att agera efter marknadens tro. Gratis pengar finns bara om man vet att marknaden har fel och agerar efter det. Men bortsett från det så agerar jag varje dag efter min tro och har lyckats väldigt väl med det. Det är just därför jag nu sitter med en obelånad BR i innerstan plus en massa pengar som är placerade i börsen.

Agerar du efter din tro, eller tror du inte så mycket på den? Riskerar du betydande summor på att du har rätt?
2015-07-03, 10:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tycker du att mycket tyder på att det sker?
Eller tror du att politikerna vid en bostadskrasch genast inför marknadshyror?

Hyresgäster är inte skyddade mot höjda hyror som man kan tro. 40-50 år gamla hyresfastigheter behövs renoveras och då väntar en rejäl hyreshöjning pga stambyte etc.

Det som kommer att hända långsiktigt är att hyresrätten kommer gå om det ägda boendet kostnadsmässigt. Har det inte gjort det ännu så kommer det att ske förr eller senare i takt med renoveringsbehoven kommer att öka.

Marknadshyror tror inte jag heller på eftersom ingen politiker vågar ta tag i det, men det håller ju å andra sidan uppe priserna i det ägda beståndet pga brist på hyresalternativ.
2015-07-03, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smulhamstern
Det är ofta händelser som i förväg setts som väldigt osannolika, eller som inte ens kunnat varit påtänkta, som varit helt systemförändrande i historien. Därför är normal riskkalkylering i stort sett irrelevant över tillräckligt långa tidshorisonter. Ett P/E-tal eller den prognostiserade 10-årig räntan är föga till hjälp när man skall förutspå om ens tillgångar kommer konfiskeras på grund av internationell bankkris, eller om Ryssland tänker annektera Gotland i framtiden.

Bra sagt! Det är helt osannolikt att två flygplan samtidigt ska flyga in i två skyskrapor men ändå har det skett. Historien är full av scenarion som är totalt osannolika men men det finns även oändligt många scenarion vilket gör att helt osannolika saker kommer att inträffa lite då och då.

Och desto mer vi spänner bågen desto större problem får vi när dessa saker inträffar. Svenssons lånebörda är större än någonsin och stiger nu med ca 6% per år samtidigt som lönerna bara stiger med 3%, ingen tillväxt blir det ändå och ingen funderar över hur länge detta kan fortsätta.

Igår sänkte för kära riksbank ränta till -0.35%, bolånetorskarna jublar utan att reflektera över hur illa det är ställ med ekonomin, och vi har inte ens lågkonjunktur. Vad ska de göra när konjunkturen verkligen viker ner?
2015-07-03, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag har inte uttryckt mig så, jag har skrivit att den bästa bedömningen vi har att utgå ifrån är marknadens bedömning. Du och andra bubbelbabblare förvränger konsekvent det vi andra skriver och går sedan till angrepp mot det. Problemet ni har att ni inte förhåller er till verkligheten.

Och du har återigen fel, man kan inte tjäna gratis pengar genom att agera efter marknadens tro. Gratis pengar finns bara om man vet att marknaden har fel och agerar efter det. Men bortsett från det så agerar jag varje dag efter min tro och har lyckats väldigt väl med det. Det är just därför jag nu sitter med en obelånad BR i innerstan plus en massa pengar som är placerade i börsen.

Agerar du efter din tro, eller tror du inte så mycket på den? Riskerar du betydande summor på att du har rätt?

Hur placerar man för att bli rik när man tror att vad som helst kan och kommer att hända?

Du däremot tror ju att marknaden har rätt och jag har gett dig formeln för att bli snuskigt rik med den tron.

Som jag sa, du projicerar dina egna psykologiska svagheter på andra gång efter andra det är helt uppenbart så sluta amatörpsykoanalysera oss andra.
2015-07-03, 10:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hj..
jag har inte läst hela tråden, men alla säger att de som har tagit lån för bostadsköp är i fara, men hur går det för de som bor i hyresrätter?

Hyresgäster slipper inte undan eftersom hyreshus och renoveringar av befintliga hyreshus, behöver finansieras med lån som hyresgästen indirekt behöver betala ränta på.
2015-07-03, 10:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Hur placerar man för att bli rik när man tror att vad som helst kan och kommer att hända?

Du däremot tror ju att marknaden har rätt och jag har gett dig formeln för att bli snuskigt rik med den tron.

Som jag sa, du projicerar dina egna psykologiska svagheter på andra gång efter andra det är helt uppenbart så sluta amatörpsykoanalysera oss andra.

Det här inlägget visar verkligen att du inte har någon koll på ekonomi.

1. Du vet att marknaden har fel men du vet inte hur man utnyttjar en sådan sak!

2. Du tror att man kan hämta hem gratis pengar om man tror att marknaden redan har gjort en korrekt prissättning.

Båda dessa punkter visar att du är helt ute och cyklar.

Jag agerar ändå efter min tro som jag redan skrivit och jag har blivit tillräckligt rik för att vara miljonär i valfri valuta och mer därtill. Jag har agerat efter min tro och lyckats. Du däremot verkar inte våga eller ha kunskapen om hur du hämtar hem dina gratis pengar som beror på felprissättningen du ser.
2015-07-03, 11:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hyresgäster är inte skyddade mot höjda hyror som man kan tro. 40-50 år gamla hyresfastigheter behövs renoveras och då väntar en rejäl hyreshöjning pga stambyte etc.

Det som kommer att hända långsiktigt är att hyresrätten kommer gå om det ägda boendet kostnadsmässigt. Har det inte gjort det ännu så kommer det att ske förr eller senare i takt med renoveringsbehoven kommer att öka.

Marknadshyror tror inte jag heller på eftersom ingen politiker vågar ta tag i det, men det håller ju å andra sidan uppe priserna i det ägda beståndet pga brist på hyresalternativ.
Jag argumenterar inte emot, och som du skriver har hyrorna för renoverade och nybyggda hyreslägenheter stigit rätt bra de senaste 20 åren.
Personligen hade jag inget emot än mer prissättning efter läge.
2015-07-03, 11:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hyresgäster slipper inte undan eftersom hyreshus och renoveringar av befintliga hyreshus, behöver finansieras med lån som hyresgästen indirekt behöver betala ränta på.
Fast du har ett betydligt långsammare skeende och det är främst fastighetsägaren som får ta smällen.
2015-07-03, 11:11
Medlem
baso80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Varför måste man amortera????? idiot!

Hur ska stora skuldberg motverkas hade du tänkt?

Med alltid löfte om framtida avkastning?

Och i så fall vad tycker du är en rimlig ökning av skulderna i ett land per år?

Säg siffran så ska vi jämföra med dagens siffror.
Senast redigerad av baso80 2015-07-03 kl. 11:19.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in