Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-13, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebigcock
Man får väl ändå säga det var dåligt polisarbete på ett sätt. Menar.., det var flera här som skrev och funderade om tillfälliga utlandsjobbare i närheten och några skrev tom att dom jobbade i ladan mittemot.

Som polis men ffa utredare hade jag dragit ögonen åt mig direkt.

Absolut. Men det är också tabu att direkt göra den kopplingen. Rasism kallas det för. Hade de varit oskyldiga hade polisen riskerat ett jävla liv om de utan indicier stövlat in hos närmaste gästarbetare. Dock ska de ju knackat dörr i området, men det räcker inte för att plocka med sig folk. Förmodligen uppförde sig de här gästarbetarna okej vid dörrknackningen och sa sig vara ovetande om allt.

Dock jävligt tragiskt att denne JV plockade de in direkt (?) bara för att han är udda och visat kuken för en tjej som liknade Lisa på Twitter. Men han är ju vit så där gick det bra.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Herr godsägaren borde ställas till svars för sin del av ansvaret. Han har tagit hit och upplåtit sin mark och byggnader för kriminell verksamhet. Troligen inte det enda olagliga de här har gjort. Fy fan för giriga gubbjävlar.
Arbetsgivare är inte ansvariga för vad de anställda gör och det är inget fel att anställa ickesvenskar så länge man betalar skatt och avtalsenliga löner etc.

Men det finns ett mönster. Man anställer suspekta individer att arbeta med låg lön. De får tillfälliga bostäder och rör sig fritt på egendomen, nästan som att de vaktar egendomen åt arbetsgivaren. Ingen facklig person eller skyddsombud skulle någonsin våga närma sig. Det är suspekt och oftast är nog dessa arbetsgivare lika ljusskygga som de personer de "anställer".

Vissa avarter inom byggbranschen borde verkligen synas i sömmarna.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av The.Swede
Om jag inte är totalt dum i huvudet så hittades det stackars flickebarnet inte så jättelångt ifrån caféet? Hur fan är det möjligt att polisens med deras hundar inte hittat henne dag ett`?

GM kan ha förflyttat liken runt om området. Sen så ligger gården ca 2km fågelväg från caféet och polisen börjar ju leta i närområdet och skannar sedan av ett större och större område.

Kan finnas många anledningar till att dom inte hittade henne tidigare. Allt återstår att se...
2015-06-13, 12:26
Medlem
Kulpis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huopa
Hur ser insatserna i deras hemland ut om någon försvinner? Kanske räknade de inte alls med detta pådrag med poliser, militärer och frivilliga som finkammar området. Och när alla dessa människor väl finns där är det ju inte läge att packa väskorna och vinka hejdå heller.
Sverige lär ju fortlöpande uppdatera Polen om vad som sker (om de nu är polacker), men de kommer ställas inför rätta i Sverige.

Det är ju logiskt att de stannade kvar eftersom de skulle blivit misstänkta direkt ifall de dragit. De hade varit samma sak som att frivilligt lämna in sig till polisen. Det jag fortfarande ställer mig frågande till är varför de inte dumpade kroppen i ett vattendrag/grotta/gödselbrunn/whatever, utan hade kvar den precis intill bostaden. Jag tror seriöst att det kan ha med den snabba polisinsatsen att göra. Polisen började ju leta bara några timmar efter hennes försvinnande och således är det inte läge att åka runt med ett lik i bakluckan på en bil.

Polisen skall ha kritik, för det resulterar oftast i en bättre organisation, men ibland får de för lite ros. Det var ju gediget polisarbete och insatser av frivilliga (MP) som ledde till att man hittade både kroppen och de troliga gärningsmännen. Om uppgifterna stämmer att de hade span på dessa från dag 1 är det ju ännu bättre arbete. Finns så många fall där polisen misslyckats kapitalt med det initiala skedet av en utredning, men jag skulle påstå att man gjort ett väldigt bra arbete här.
Medlem
Skulle inte förvåna mig om polisen hittar spår
Efter droger, typ metamfetamin/amfetamin.
Medlem
Fy för den lede vad tragiskt detta är

Kan en tänkbart upprinnelsen till dådet ha varit att GM tidigare gjort närmande mot LH medan hon jobbade på caféet; LH ger givetvis GM nobben och psykiskt labil som han är börjar denne genast fantisera om hämnd för att "sätta henne på plats"?
2015-06-13, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrValeriana
Varför?

Inbrott på caféet efter stängning känns mest troligt, och att GM inte visste att Lisa var kvar. Dock konstigt att åka dit direkt efter att kollegorna åkt bort.
Blir heller inte klok på att det eventuellt har lagts ut spår efteråt - vad fan skulle de tjäna på det? Visst, det skulle vara en grej att förvilla polisen, men det känns ändå som att man riskar otroligt mycket genom att göra det. Grejerna hjälper ju bara polisen.

Undrar också var själva mordet har begåtts. Direkt eller inne i ladan där handsken hittades?

Så många frågor.

Är ju extremt tragiskt detta och jag tänker på familjen. Jag hoppas också att hon inte blir en martyr för SD och typ SMR, men jag fruktar att så blir fallet.

Undrar också varför händelsen har rapporterats så sjukt mycket i media, men det är väl ämnet för en annan tråd. Visst är det fruktansvärt, men ni förstår hur jag menar. Jag själv har också känt mig extra intresserad och ledsen, men det har nog mycket med att göra att jag har mina rötter i området/kommunen där detta hände.

Man måste vara en riktig pappskalle om man gör inbrott 20 minuter efter att caféet stängt...
2015-06-13, 12:28
Medlem
Detta handlar om en kvinna som mot sin vilja hållits kvar på platsen och sedan mördats

Två män är anhållna misstänkta för mord
En kvinna (MGM:s fru?) är anhållen misstänkt för skyddande av MGM

Någon i tråden ifrågasätter om det var lämpligt att en ung kvinna åker EU-moped 3.5 mil på natten/morgonen (i blåsigt väder?)

Att ifrågasätta kvinnan, hennes familj eller vädergudarna innebär att vi aldrig kommer att kunna förhindra denna typ av brott

Att skuldbelägga offret och dalta med gärningsmän blir aldrig bra i slutänden
2015-06-13, 12:28
Medlem
Godsherren ska få betala sin del i skulden. Skatteverket och arbetsmiljöverket,byggfacket, vilka mer ska jag kontakta?
2015-06-13, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Tänk på att hon bara var ett barn. Det får väl alltid mer uppståndelse än när en vuxen person försvinner. Med rätta.

Jo, det har du rätt i - såklart. Sedan har väl alla märkliga omständigheter bidragit också.

Men ja, givetvis beror mycket på åldern. Tänkte inte färdigt.
2015-06-13, 12:29
Medlem
Klappasäftens avatar
Jag tycker personligen godsägaren som har gett husrum till dessa polacker är lika medskyldig till mordet. Är det någon som har luskat fram vem han/hon är?

Och som tidigare nämnts tycker jag det är lite konstigt att föräldrarna låter ens dotter köra moppe i flera mil fram och tillbaks. Någon nämnde att det är över 4 mil enkelväg?
Senast redigerad av Klappasäften 2015-06-13 kl. 12:31.
2015-06-13, 12:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Archistrategos
Fy för den lede vad tragiskt detta är

Kan en tänkbart upprinnelsen till dådet ha varit att GM tidigare gjort närmande mot LH medan hon jobbade på caféet; LH ger givetvis GM nobben och psykiskt labil som han är börjar denne genast fantisera om hämnd för att "sätta henne på plats"?
Det är nog högst sannolikt frågan om ett sexualbrott i alla fall.
Däremot inte alls säkert att det låg någon direkt planering bakom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in