Citat:
Ursprungligen postat av
Huopa
Hur ser insatserna i deras hemland ut om någon försvinner? Kanske räknade de inte alls med detta pådrag med poliser, militärer och frivilliga som finkammar området. Och när alla dessa människor väl finns där är det ju inte läge att packa väskorna och vinka hejdå heller.
Sverige lär ju fortlöpande uppdatera Polen om vad som sker (om de nu är polacker), men de kommer ställas inför rätta i Sverige.
Det är ju logiskt att de stannade kvar eftersom de skulle blivit misstänkta direkt ifall de dragit. De hade varit samma sak som att frivilligt lämna in sig till polisen. Det jag fortfarande ställer mig frågande till är varför de inte dumpade kroppen i ett vattendrag/grotta/gödselbrunn/whatever, utan hade kvar den precis intill bostaden. Jag tror seriöst att det kan ha med den snabba polisinsatsen att göra. Polisen började ju leta bara några timmar efter hennes försvinnande och således är det inte läge att åka runt med ett lik i bakluckan på en bil.
Polisen skall ha kritik, för det resulterar oftast i en bättre organisation, men ibland får de för lite ros. Det var ju gediget polisarbete och insatser av frivilliga (MP) som ledde till att man hittade både kroppen och de troliga gärningsmännen. Om uppgifterna stämmer att de hade span på dessa från dag 1 är det ju ännu bättre arbete. Finns så många fall där polisen misslyckats kapitalt med det initiala skedet av en utredning, men jag skulle påstå att man gjort ett väldigt bra arbete här.