Citat:
Ursprungligen postat av
DreamTwister
Jag har redan länkat BRÅ och de säger i princip att förbättrad sjukvård inte har något avgörande inflytande.
Sry, inte min avsikt att hänga ut dig ang. rasism, det var mer ett allmänt påpekande om att det dominerar tråden på ett ohälsosamt sätt.
Ett problem angående detta verkar vara att det är ett känsligt ämne att prata om, och BRÅ verkar mest vela i frågan när jag söker på nätet.
I branschtidningar som vänder sig mot polis, räddningstjänst och säkerhetsbranschen har jag läst om detta och där BRÅ tydligt talar om sambandet men det är gamla tidningar endast i fysisk form och på en arbetsplats där jag inte jobbar längre, så har lite svårt att komma över dessa tidningar men jag kan ringa till arbetsplatsen och fråga.
Vi vet att skjutningar där personer träffats har ökat.
Vi vet även att akutsjukvården har utvecklats enormt sedan 80 och 90-talet och att det du dog av då överlever du med största sannolikhet idag om du kommer in i tid till sjukvården.
Vi vet även att fler har mobiltelefoner vilket leder till snabbare rapportering.
Våldet har ökat men inte antalet med dödlig utgång framgår även av södersjukhusets seria av utgåvor om "Storstadsvåld".
Ska detta diskuteras så är en egen tråd bättre då det blir utanför ämnet i denna tråden.