Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-13, 09:43
Medlem
R.Victorianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
På bilder såg det ut som om polisen letade i en gödselcistern efter kroppen. Om det var där de fann kroppen kan det förklara osäkerheten om identiteten.

Det var inte där de fann kroppen.
2015-06-13, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Helt fel. Vad som krävs och vilken nivå regleras i RB28:1 samt vem som beslutar i RB28:4. Angående att bara kliva på så kan inte polisen göra det utan beslut utan endast i fara i dröjsmål vilket inte föreligger i något fall här, RB28:5.

Kan inte polisen helt enkelt fråga om lov? Det måste ju inte ske med tvång, eller?
2015-06-13, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revlis
Tyvärr så tror jag inte att hon suttit vid liv vid Mantorpsgård, då hade det förmodligen varit "lättare" att identifiera henne och eventuellt hade det inte behövt ha en förundersökning hela natten för att nu lämna besked om att det är Lisa.
Nu när det tragiska har hänt och alla är i chock, kan man väl förvänta sig något värre när det gäller dödsorsaken och vilka skador Lisa hade.. :/

Varför tror du det? Det finns i dagsläget inget som talar varken för eller emot det.

Att de går ut med att det sannolikt är en viss person behöver inte betyda att kroppen är sargad, det händer även på välbehållna kroppar utan en skråma.

Om kroppen var i dåligt skick behöver det heller inte säga något om en "värre" (än vadå?) dödsorsak eller skador på kroppen. Det är och har varit varmt, och nedbrytningsprocesser startar omedelbart efter döden. Efter fem dygn i sommarvärme är en kropp inte särskilt vacker om personen så fridfullt somnade in i sömnen.
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voyaflex
Man kan inte "åberopa" paragraf 21 på 10 olika boende, du kan lyckas med det i ett fall eller två som max och då med det jag skrev tidigare. Det är inte ett jävla hamburgarkort där du får 10% rabatt. 21:an får inte in dig i 5 olika boenden t ex. Så man får välja sina saker helt enkelt, det är så lagen är uppbyggd för att man samtidigt inte ska köra över medborgare. Lyssna nu på vad jag säger, det är ingen diskussion för att jag vill ha rätt. Lagen är så bara.
Varför ska jag lyssna på vad du säger när du bara svamlar? Jag har inte diskuterat 10 olika boenden, jag diskuterade polisens möjligheter att gå in i huset där de tre nu anhållna befann sig.

Detta kan sedan givetvis appliceras på flera olika byggnader mm, så länge förutsättningarna är uppfyllda vid varje enskilt beslut.

Sluta blanda ihop saker och ting.
Medlem
jackflashs avatar
Är det i den här fastigheten de greps?
nära BLOMBERGS SÄTERI 2, 531 95 Källby
http://goo.gl/maps/Pt8G6
2015-06-13, 09:45
Medlem
R.Victorianos avatar
Männen misstänka för mord och kvinnan för grovt skyddande av brottsling.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icefrontier76
Kan inte polisen helt enkelt fråga om lov? Det måste ju inte ske med tvång, eller?

Givetvis kan de det. Men det finns inte ens chans i helvetet att söka igenom alla byggnader inom 600 m från platsen för försvinnandet, ens om de haft två veckor på sig.
Medlem
IMBILDENs avatar
Kan bara ställa mig till den skara som säger att detta är djupt tragiskt. Så förbannat onödigt och man känner helt klart med de anhöriga.

Ska man rikta kritik så måste jag säga att den "presskonferens" som polisen höll runt midnatt var det sämsta jag sett i alla kategorier. Man tror nästan det är ett skämt.

En "presstalesperson" reser enligt uppgift från Göteborg enbart för att säga att man hittat en kropp och tagit in tre personer till förhör. Övriga frågor bemöts med det klassiska inga kommentarer. Tom frågan var kroppen hittats. Smått tragikomiskt när polisen en bit därifrån dragit upp avspärrningsband, bär ut en kropp och dessutom läcker som såll till journalister och andra nyfikna som samlat sig utanför avspärrningarna. De säger inte ens vad det är för ålder kön på de personer som tagits in till förhör samtidigt som personerna redan identifierats på Flashback. Sanslöst.
2015-06-13, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Det är inte troligt att det var en trafikolycka med dödlig utgång som de försökt dölja. Mopeden var ju oskadd.
Det är heller inte troligt att det handlar om ett rån som gått snett. Varför skulle de "äta och skita" på samma ställe?

Jag tror det handlar om ett sexualbrott där hon bragts om livet för att inte kunna vittna och med tanke på hur irrationellt förövar(na) betett sig med spridning av tillbehör samt gömt kroppen i närheten tyder på ett impulsdåd av en påverkad GM.

Det är många av oss som mår dåligt av vad som hänt och jag är inget undantag. Jag erkänner att jag fällde en och annan tår och hade svårt att sova i natt.
Det är så jävla orättvist.

För ett sexualbrott hade de kommit lindrigare undan än vad de gör för ett mord så tänker, kan man bevisa eventuell våldtäkt så tycker jag att man ska göra som i många andra länder. Döm för både människorov, våldtäkt och mord och lås in dem på obestämd tid.

I Sverige kan du mörda 1 person eller 5 personer och ändå få samma straff.
2015-06-13, 09:47
Medlem
Ett öde värre än döden- som Kent skulle uttryckt det, är om hon hölls levande ett tag.
Allt dethär gör mig rädd.

Och då är jag inte rädd för den vanlige mannen på stan utan för allt vi hör o läser om som handlar om gästarbetare, utländska som rånar gamlingar osv.

Jag vill inte ha de tankarna men har dem ändå!
Medlem
Finnskogensfasas avatar
Redan på sidan 9 försöker jag få en diskusion om byggarbetarna.Har följt tråden här på flashback men tycker den till och från spårat ur.Många ideer om vad som hänt och var hon fanns har här funnits även jag har haft många olika ideer om vad som hänt,men jag var ändock inne på rätt spår redan på sidan 9 i tråden.Sorgligt det som hänt och hemskt för hennes anhöriga och vänner.Hoppas polisen gör en grundlig utredning så fallet blir till fullo utrett och hoppas den eller de som gjort detta får ett mycket långt straff.Finns fler försvunna i Sverige...vad har hänt dem...tankarna blir många.Ska tända ett ljus för Lisa och önska att hon har det bra i sin himmel.Vila i frid Lisa.
Medlem
Det värsta är också att de här männen kom antagligen hit för att jobba för mat och husrum i princip. Så nu kommer dom få spendera typ 20 år i svenskt fängelse. För dessa män lär det vara en bagatell.

Om hon nu blivit våldtagen dessutom, borde vi inte redan fått reda på det eller hur långt tid lär det ta innan vi får reda på det?

Hoppas verkligen att hon enbart blivit mördad på ett sätt så hon inte fått lida allt för mycket. Skulle vara en klen tröst dock...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in