Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-13, 09:14
Medlem
Westerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Strunt. Ansiktet maskas alltid om personen inte är dömd, eller efterlyst. Kan man se på ansiktet om någon är polack, litauer eller svensk?

Ofta kan man det.
2015-06-13, 09:15
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Istidraj
isolering, missbruk, hopplöshet och psykisk instabilitet är en perfekt cocktail om man vill döda oskyldiga barn. Tyvärr så är det många "gästarbetare" som är lite koko i skallen och gillar att supa. Många balter som mördar gamlingar för småpengar också. Dom har lite mindre empati än oss utvecklade nordbor därför reagerar vi annorlunda.

nja, det där stämmer väl sådär. de östeuropeiska ligor som i sin väg rånar eller mördar gamlingar är inte samma gäng som kommer hit för att arbeta. jag har träffat många gästarbetare från både polen och baltikum och även om jag är helt emot EU-systemet så kan jag inte påstå att det är någon avgrundsdjup skillnad mellan deras moraluppfattning / kultur och den svenska.
2015-06-13, 09:15
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag förstår att polisen sagt till Missing People att endast söka i övergivna byggnader för annars så begår sökarna ett brott och polisen kan inte uppmana personer till att begå brott.

Sen kan man tycka att det är tråkigt hur som helst att det var så pass nära ändå.

Det jag dock blir förbryllad över är att det har ju varit spårhundar och ev likhundar där och det verkar inte vara de som fått upp ett spår. Det har även varit olika hundar och då bör man ju tycka att någon av dessa fått upp ett spår. Nu vet jag inte hur länge en person måste vara död för att en likhund ska känna spår men jag tror att likhundar bara kan spåra döda personer.

Att hundarna inte fått upp spår bör kunna kopplas till att hon fraktades med bil en bit, död eller levande.

Det går väldigt fort, redan efter 20-30 min så börjar en avliden kropp avge "likdoft", tillräckligt för en hund att uppfatta. Detta skriver jag med reservation för jag minns inte min källa.

Någon kanske kan bekräfta/dementera detta?
2015-06-13, 09:16
Medlem
jackflashs avatar
Hittades hon vid den enorma gården i Husaby så måste de transporterat henne en bra bit. Ser ut att vara någon kilometer eller mer på Google Maps. Kan hon ha gått med frivilligt, eller kanske spridit ägodelar längst vägen för att lämna ett spår, typ som Hans och Greta.
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Eftersom de 2 anhållna bor i direkt anslutning till cafét måste de vid flera tillfällen varit där. De känner till öppettiderna och omgivningen väl.
Att råna cafét vid stängningsdags är osannolikt av flera anledningar. Det anser jag är helt uteslutet.

Min teori är att mannen, som inte är gift med kvinnan har gått och blivit betuttad i Lisa. I ett inlägg i tråden beskrivs den mannen som aggressiv, som tycker om konflikter.

Ägaren till gården är som jag förstått det i Stockholm, och när katten är borta dansar i detta fall de utländska gästarbetarna på bordet. Det är helg, det är fint väder, och polacker är nog inga som spottar i glaset. Efter en helg i dimman av sprit bestämmer sig mannen för att gå till cafét och uppvakta Lisa.
En äldre berusad polack är nog det sista Lisa är intresserad av.

Hon dras in på arbetsplatsen mitt emot och våldtas, och mördas.
polacken har kört bil dit och slänger Lisa i baksätet och kör iväg med henne.

Den andra mannen skulle jag tippa endast är skyldig till skyddande av brottsling.
Jag läste någonstans sent igår kväll att dessa tre inte hade frekventerat caféet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icefrontier76
Vem har sagt någonting om att stampa in? man frågar om lov först och om någon nekar tillträde i det läget så får man skaffa tillstånd. Men vem skulle neka tillträde?

Det är fullt möjligt att vara kass utan att göra fel.

Kolla själv på bilden. Menar du på allvar att det skulle vara svårt att söka genom de 250-300 byggnader som finns betydligt snabbare än 4-5 dagar?

Hade de haft nåt i skallen, så skulle de ju dessutom ombett boende i närheten att kolla igenom sina egendomar.

http://s12.postimg.org/j6lzyuh0d/karta.jpg

https://goo.gl/maps/J1Ftu
Det märks att du inte vet vad du pratar om exempelvis gäller inte samtycke vid tvångsmedel. I övrigt kan du läsa rättegångsbalken och specifikt RB28:1 angående husrannsakan.

Polisen har gjort ett bra jobb.
Medlem
Voyaflexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Polisen behöver inga "handlingar" för att göra en husrannsakan. Visar sig beslut om husrannsakan vara felaktigt får du i efterhand anmäla polis/åklagare till JO.
Helt fel, vad många inte förstår är att polisens befogenhet sträcker inte sig särskilt långt i detta landet, man skulle nästan kunna säga att du har samma befogenhet som en civil person. Det är inte som det var för 15 år sedan.
2015-06-13, 09:17
Medlem
ChewBacca2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Fast båda erkände också innan de blev dömda...

Då va den en jävla massa mördare på plats när Palme mördades med tanke på hur många som erkänt det mordet media kanske skulle hängt ut alla dom med eftersom att dom erkänt???

För enligt dig så är alla som erkänner saker skyldiga & borde hängas ut i riksmedia innan dom faller, Trodde folk lärt sig något om fallet TQ/SB.

OnT: Kan Lisa ligga i en djup brunn eller liknande & att det e därför som det tar tid med att se om det verkligen är hon samt att kunna lyfta upp henne???
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thebigcock
Tror man gör detta för att man misstänker att bärningsmannen är med i sökandet och lägger ut sakerna .

Citat:
Ursprungligen postat av thebigcock
Skulle inte va första gången. Mordet på vatchvara(?) upp i Norrbotten gick ju gärningsmannen med i sökandet. Hittade väl även grejjer?

Nån som vet om dom var med i sökningen? Annars har dom ju haft alla möjligheter att bara kasta ut saker på natten.
Medlem
Det verkar konstigt att alla fynden som gjorts pekar på deras bostad. Utmed en liten väg som går mellan kafeet och deras bostad. Jag tycker det låter som någon planterat ut dessa för att få det att se ut som det är dom. Vem bor egentligen på den gården där kroppen hittades. (sorgligt)
2015-06-13, 09:18
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voyaflex
Nej, det kan de inte. Du ska ha en ganska bra anledning till detta. Som civilperson så kan du till och med neka polis att komma in till dig om de saknar rätt handlingar.

Dom behöver ha misstanke om brott och ett polis-legg, sen kliver dom på.

Misstanke om brott kan vara i princip vad som helst.
2015-06-13, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Det märks att du inte vet vad du pratar om exempelvis gäller inte samtycke vid tvångsmedel. I övrigt kan du läsa rättegångsbalken och specifikt RB28:1 angående husrannsakan.

Polisen har gjort ett bra jobb.

Då kanske u kan förklara för oss som inte vet vad vi pratar om, vad det är som hindrar att polisen frågar om lov att genomsöka någons egendom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in