Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 17:36
Medlem
Bu5t3Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Vart står GM's fordon?
Tror du han kan tänka "klart" och kasta ut bevis för att förvilla? Han borde ha panik i huvudet.

Nej inte för att förvilla, för att han har panik och inte vill ha grejerna i bilen. Han kastar ut, och innan han tagit nästa grej att kasta har han ju kommer en viss strecka längs vägen. Enligt Aftonbladets karta ligger grejerna men jämna mellanrum, så han har hållit typ samma hastighet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20953668.ab
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helt0troligt
NEJ.
Nu har jag faktiskt inte sett något om vilken mobil det rör sig om. Kanske jag som missat det bara?
Jag förmodar att hon hade en Iphone, vilket är ganska populärt bland tjejer i den åldern.

I vilket fall så har Iphone (5) ett chip som heter M7. Den läser av de olika sensorerna och lagrar denna data hos en del app-tillverkare. Möjligtvis att Apple själva får denna information också. Trots att batteriet är dött. Det finns alltid lite ström kvar även om telefonen dör.

Nu får man ju inte fram position mha detta, men det går att få reda på om telefonen är i rörelse.
Och det kan vara nog så viktigt i en utredning.
Medlem
Citat:
Vart står GM's fordon?
Tror du han kan tänka "klart" och kasta ut bevis för att förvilla? Han borde ha panik i huvudet.

Exakt, tror också att han, om det nu har hänt, har kastat ut föremål i panik. Och är det så att han har varit och rekat innan så kanske det inte ens var Lisa han var ute efter, utan han grep tillfället. Samtidigt känns det ju som att det vore väldigt riskabelt att röva bort någon med våld vid den tidpunkten utanför ett café.

Troligare är att hon lurats in i en bil eller kände GM på något vis. Fan vet...
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Dina egna påståenden.
Då tar vi det en gång till. Du hävdar att du med din hulknäve kan slå en Iphone i småbitar med några få slag. Det kan du inte. Därför har det krävts ett större våld än så mot Lisas Iphone för att den ska kunna hittas i flera delar, som påståtts. Det är det diskussionen gäller, inget annat.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Hur vet du att det var välplanerat? Den virriga spridningen av hennes saker tyder snarare på motsatsen. Angående att hon skulle vara hittad om hon var dumpad i närheten av caféet så hänvisar jag till ett av mina tidigare inlägg om varför det är fullt möjligt att hon fortfarande är i närheten av caféet:

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Nej, det är inget som tyder på att GM är virrig genom att sprida saker, polisen har inte hittat något vettigt på FEM dagar, bara för att de hittar en handske, ett mobilskal osv betyder inte det att det är bra saker att hitta. GM kan mycket väl ha placerat ut dem för att tjäna tid och ifall han har har han tjänat 4-5 dagar redan nu...Tycker inte alls att det är virrig spridning av hennes saker
2015-06-12, 17:37
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Måste det finnas en GM då?

Om hon ville sticka iväg så är det ju ett bra tillfälle första gången med egen moppe, hon har lite tid och frihet att utföra handlingen...
Hon kan ju spridit ut kvitto och handskar o skit innan hon jobbade?
Sedan är det nån som hämtar upp henne med bil på platsen efter kollegorna åkt.
Eller kollegerna kanske vet nånting för dom verkade ju nervösa var det nån som sade.

Hade hon velat ge upp livet så hade dom nog hittat hennes kropp i närheten kan man tycka.
Hade nån tagit henne så känns det som hon skulle dykt upp redan.

Jag tycker det är lite väl tydligt att allt hon hade med sig inklusive moppen ligger framme så det hittas direkt=spåren försvinner...

Jag är medveten att det finns luckor i denna teori och att inte så mycket talar för att det ska vara så...

Om hon velat försvunna, varför inte bara försvinna? Varför fejka ett människorov och eventuellt mord? Varför inte bara dra med nån lover boy eller polare?
Medlem
sabress avatar
Jag vet inte om medierna skriver fel, eller om polisen informerat felaktigt. Men jag blir lite fundersam om mobilskal och iphone. Det kan inte stämma att de hittat en Iphones mobilskal. En sak om de hittat ett mobilskal som går att ta av mobilen, t.ex. Samsungs galaxy serie... Kan de vara så att de hittat ett slags skydd för iphonen i form av "plånboksskydd" eller liknande?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
1) Tror du inte att det finns något att göra på ett café efter stängning?

2) Varför tycker du att pappan skulle lämna och hämta henne? Hon är 17 år och har moppe och då är 3-4 mil inget orimligt att ta dig på egen hand. Är du övercurlad själv? Jag åkte 2.5 mil på moppe till mitt sommarjobb när jag var 15, då gick moppar i 30...

Om det är lugnt på ett fik så ställer man iordning alla stolar och fixar allt kanske 10-15 minuter innan så att allt man behöver göra när klockan väl blir 18 är att vrida om nyckeln och gå ut.

Det var första gången hon åkte moped just dit, tidigare har väl hennes pappa eller mamma hämtat henne?
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Du verkar leva i en villfarelse att en ifån är nära nog okrossbar. Det är som vilken annan elektronikskit som helst helt klart möjligt att med några få slag få en ifån att upplösas i smådelar.

Givetvis inga problem att krossa glaset på en iphone 5, det är enkelt. Att separera hela displayen från övriga telefonen är inget som görs enkelt.

Finns det ens bekräftat att det rör sig om en iPhone-display. Källa isåfall? Tror fortfranade att det rör sig om ett skyddsskal och ingenting annat.
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ja men sannolikheten att hon hade kontakt med GM via kik/Sms/etc borde vara MYCKET hög. Borde ej polisen hittat detta vid nu?

Har dom kunnat gå igenom hennes telefon än?
2015-06-12, 17:38
Bannlyst
Jag hoppas polisiära resurser fokuseras på ställen där det krävs befogenheter för att utföra viktigt arbete. Och inte som nu att de syns i olika skrymslen och buskar och letar, sådant som en pensionär kan göra jobbet lika bra.

Hoppas de inte bara utgår ifrån att LH befinner sig i närområdet. Efterlysningen via Interpol är ju en bra början, och som de gjort äntligen.

Hoppas de använder hundar som ett led i att effektivisera , och med hundarnas hjälp letar kring bilar vid olika avspärrningar och gränser föra att försvåra för GM att flytta Lisa. Och kanske kunna gripa GM och kanske hitta Lisa.
Senast redigerad av Tors-hammare 2015-06-12 kl. 17:43.
2015-06-12, 17:38
Medlem
Citat:
Nä, ett välriktat stamp med en rejäl sko så är Ifånen ett minne blott.

För tre-fyra år sedan fann jag vintertid en iPhone på Torsgatan i Stockholm. Gatan var helt snötäckt och telefonen låg i en snösträng som bildats vid en korsning. Den visade tydliga spår på att ha blivit överkörd av en bil med dubbdäck då skärmen var spräckt och man såg var dubben träffat.

Till min förvåning började telefonen att ringa en stund efter att jag tagit upp den. Ljudsignalen var klar och skärmen lyste upp.

Så min bestämda uppfattning är att det krävs mer riktat våld än att man bara tappar en iPhone för att den ska gå sönder i delar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in