Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 14:43
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokerjos
Har du inte följt med i saken. Man har tillbakavisat detta påstående, flera timmar sen.

Alldeles nyss i tv 4 live så sade reporten att polisen återigen sagt att man tror hon var kvar i området. Så det verkar int vara tillbakavisat.
2015-06-12, 14:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beerzuul
Fick höra av en person som var på plats igår, och dom jag känner väl, att han fick höra av en boende i området att Lisa finns i ett hus i närheten där en "konstig" person bor. Detta ska den boende ha varit helt säker på. Jag fick huset beskrivet som konstigt för en person att bo i, och som hämtat ur en skräckfilm.

Nu får man väl ta detta "tips" med en skopa salt, men så är det väl med de flesta teorier i det här fallet.

Du frågade inte varför sagesmannen inte har berättat det här för polisen? Jag misstänker att storyns upphovsman är den som är konstig, förmodligen ett medium.

Ta tipset med en hel tunna salt eller ring in det till polisen vettja.
2015-06-12, 14:44
Medlem
Blarggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Undrar förresten om Lisas pappa är ute och leker någon rollfigur av Arnold Schwarzenegger själv just nu..? Med tanke på den utbildning och erfarenhet han har, så BORDE han ju nästan göra det... och inte sitta hemma vid köksbordet och vänta, menar jag.

Jävla idiot. Vad hade du själv gjort om det vore din dotter? ?

Om pappan är med i SOG har han en jävla utbildning i bl.a underrättelse och strid m.m, men tror du de utbildas mycket i att leta försvunna människor?
Hemvärnet har mer utbildning i det avseendet!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Alldeles nyss i tv 4 live så sade reporten att polisen återigen sagt att man tror hon var kvar i området. Så det verkar int vara tillbakavisat.

Det är tillbakavisat sedan länge på Expressen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hummer1337
Kan till 99,9 % säga att det inte är relaterat till hennes pappas militära bakgrund.

Hade det varit utländska agenter som vissa påstår tar man inte dottern till fånga utan man hade avrättat pappan istället.

Och förklaringar som "Det är värre för pappan att förlora sin dotter" är inte troligt.
Vi pratar om militärer..

Handlar det om känslig information militärt sysslar man inte med utpressning familjärt utan man släcker informationshållaren.

Nej givetvis lär det vara en mycket "enkel" förklaring till det hela ifall svaret nån gång kommer. Att vissa nämner hennes kollegor, hennes pappa, trafficking och till och med att hon lämnat landet för att ansluta sig till IS (lol) är ju bara struntprat och en "förhoppning" om att det ska finnas en liten twist i det hela.

Sanningen är såklart mest troligt att det är en galning utan motiv som ville döda/våldta/kidnappa och ser Lisa som ett lämpligt, försvarslöst offer. Alternativt någon som vet vem hon är och inte kunde hålla tillbaka sina sjuka fantasier.
Moderator
OYs avatar
Citat:

Det kan betyda att man tror att hennes kropp finns i omgivningen, kanske baserat på att gjorda fynd har hittats inom en relativt begränsad yta.
2015-06-12, 14:45
Medlem
Blackslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Austrianschool
Teori:

- Få spår utanför själva kafeet tyder på att LH frivilligt har gått in i / gått bort till t.ex, en bil. Kanske har någon ropat på henne från vägen och påkallat hennes uppmärksamhet? Detta när LH står och skall sätta sig på mopeden. GM måste då vara förtroendeingivande och eventuellt bekant för LH.

- Spår på varierande platser tyder på att LH har färdats till fots. Antagligen tillsammans med GM. Kanske har GM bett LH om hjälp ("min kompis är skadad").

- GM har plötsligt överrumplat LH. Icke kommuniserade spår är antagligen tecken på kamp. Kanske blod/hår/kroppsvätskor?

- GM gömmer ev. tar med sig kroppen/levande LH.

- GM lämnar platsen i bil, som inte väcker uppmärksamhet.

Fullkomligt orimligt.
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Vad är det man kan ha hittat som gör att man tror hon är kvar i området?

* meddelande
* avföring
* fotspår eller spår av att någon "kampat" på platsen nyligen.
*...

Mer kommer jag inte på fyll på.

Men snälla LÄS UPPDATERADE ARTIKLAR FÖR HELVETE!!!!!

Polisen tror ingenting - det är dåligt formulerade tidigare uttalanden, ev i kombination med för långtgående tolkningar från journalister.

Ur AB:

Citat:
På eftermiddagen tonade polisen ner betydelsen av fyndet på fredagsmorgonen. De dementerar, enligt TT, att det specifika fyndet får polisen att tro att flickan är kvar i området.

– Något sådant uttalande har vi inte gjort. Vi kan aldrig säga så utifrån ett fynd. Vi har inte den kunskapen att säga om hon finns kvar eller finns någon annanstans, säger Stefan Gustafsson, polisens presstalesperson i Göteborg, till TT.
Medlem
Jag postade en post för några hundra sidor sedan som blev lite populär.
Så jag tänkte posta den igen och lägga till lite saker som jag fick feedback på och några jag själv funderat på under dagen.
Jag kommer att Markera allt nytt genom att placera det mellan 2 * och kursivt.
* Så här *

Kan folk bara sluta med sina idiot-teorier och börja tänka lite?

Så för att bemöta några av sakerna i denna komedi till tråd:

- Kollegorna och deras beteende under intervjuer
Ingen märkligt med deras beteenden under dessa omständigheter.
En vän till dem förmodas vara kidnappad kanske våldtagen och mördad samt att de har med 100% säkerhet blivit förhörda av polis. Kanske för första gången i deras liv som de förhörs av polis och de är med på tv.
Är det märkligt att de är stressade, rädda, oroliga, nervösa?
Nej, det vore märkligt om de inte uppförde sig som de gör.
Torr mun, flackade blick, ändringar på en del detaljer i historien är inte tecken på att man ljuger.

* Jag är tränad i att se lögner och när personer försöker att dölja saker.
Kollegorna visar inga tecken på att ljuga eller att dölja något.
Tittar de bort i bland? Ja, vilket är helt normalt. Det vore mycket märkligare om de stirrade på samma ställe hela tiden.
Ändrar de detaljer i sina historier? Ja, vilket är helt normalt. Det vore otroligt konstigt om de rapade upp samma historia varje gång.

Ni som påstår, läs ljuger och hittar på, att det är något skumt med kollegorna får fan allt specificera vad det är. För det finns INGET som tyder på att de är inblandade. *

- Trafficking
Nämn tre fall i landets historia då detta har hänt. Inte.. ok.
trafficking får kvinnor till landet, inte ut ur det.

- Killen på Twitter, så kallad JV
Var aldrig intressant...
* Detta sa jag dag ett. Sjukt att folk hängde ut honom som de gjorde, ni borde skämmas. *

- Ett gäng svarta killar i en bil
Troligen inte. Ett gäng svarta killar som åker omkring i detta område skulle ha uppmärksammats av 45243 personer.
Det enkla faktum att INGA sådan rapporter har gjorts utesluter detta.

- Kopplingar till pappans jobb som militär
Vilken främmande makt skulle ha intresse av detta?
Ren idioti...
* Nu påstås det att han tillhör någon typ av specialstyrka inom militären. Detta förändrar inte ett smack.
Denna teori är så jävla dum att den inte ens passar i en Hollywood film. *

- Pojkvännen
Helt avskriven då han har ett 110% alibi. Faktisk en hel hög med alibin då han spelade en fotbollsmatch då detta ska ha skett.

- Är hon död (eller sexfånge någonstans)
Om det är ett bortrövade, vilket vi inte vet att det är, med sexuella motiv så är hon nästan säkert död.
Under dessa omständigheter är chansen att hitta personen levade efter 24 timmar minimal. Nu har det gått flera dygn.
Kan hon vara vid liv och fånga i en källare? Ja, fast det är typ 1% chans om ens det.

* Ägarinnan av caféet
Se vad som är sagt om kollegorna.
Det är heller inget märkligt att hon hade öppet redan dagen efter då detta var önskemål från föräldrarna till BO.

Markägaren
79 bast... Realy?
Sluta nu! Det finns inget som tyder på detta.
Ingen startar sin kriminella bana vid denna ålder och till råga på allt med ett människorov/lustmord.
Bara jävla svammel och dumheter.

GM deltar i sökandet
Nej troligen inte.

Ja det har hänt, men det är lik förbannat otroligt ovanligt att det sker. *

Så vad har vi kvar som är realistiskt?

1 - Känd av BO eller total främling
Vi vet ej och det går bara att gissa. Mer om detta kommer nedan.

2 - Var det helt slumpmässigt eller planerat.
Om man med slumpmässigt menar att en person kommer förbi, ser BO och spontant bestämmer sig för att kidnappa henne så är det mycket liten chans att det var så det gick till.
Det kan vara så, fast det är ovanligt. Troligen är det inte ett så pass spontant dåd.

Med det sagt så behöver det inte heller vara ett dåd som planerats i dagar.
Planering i detta fall kan vara att GM vaknade på morgon och bestämde sig för att idag är det dax eller att GM fikade på stället och bestämde sig där och då.
Detta är det mest troliga scenariot, en vis planering men inte en 3 dagar lång militär operation.

3 - Svensk eller utlänning
Går inte att veta, fast statistiken talar för en vit man, medelålders och han ser troligen helt normal ut.
* Det har nämnts att GM kan vara yngre, typ 20.
Ja han kan vara det, men jag håller det för osannolikt då detta inte verkar som ett förstagångsbrott.
Om GM är runt 20 så har ett ordentligt brottsregister redan och bör vara ganska känd av polisen. *

4 - Överfall, lurad eller under hot
Om det vore ett överfall så skulle polisen kunnat säkrat något form av spår på platsen där hon försvann.
Inget tyder på ett överfall. Det betyder att hon antingen har blivit lurad att följa med någon eller hotad.
* Det har påpekats att hon kan ha blivit överfallen utan att det lämnats spår eller att det finns spår men att polisen håller inne med det.
Absolut, så kan det vara. *

Om hon blev lurad att följa med någon så var det antingen en person hon var bekant med av någon grad om bara väldigt lite eller en person som hon inte hade anledning att misstänka för något.
Alltså ingen halvgalen knarkare med vild blick och sjukt utseende.

Om det var under vapenhot så går det inte att säga så jäkla mycket.
Man kan spekulera i att det i så fall lutar mer åt en person som sticker ut på något negativt sätt, fast som sagt svårt att säga.

Kan vi hålla detta inom några rimliga gränser nu tack?
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Du har pratat om att ett flertalet teorier saknar "motiv". Vad hade varit ett rimligt motiv i Lisas försvinnande då?

Har hon en anledning att hålla sig borta? Om inte skulle jag inte tro för mycket på det.

Exempelvis att GM av misstag dödat henne under ett våldtäktsförsök och bestämmer sig för att dumpa kroppen på en annan plats. Fast det förutsätter såklart att GM har en bil att tillgå. Annars är det ett litet logistikproblem
2015-06-12, 14:46
Medlem
sabress avatar
Citat:

TV4 kör repris från tidigare sändning...
Senast redigerad av sabres 2015-06-12 kl. 14:49.
2015-06-12, 14:48
Medlem
8711s avatar
Tänk om man varit ute i en stad runt omkring. Sen möter man på henne gåendes mittemot en tungt drogpåverkad eller liknande. Det vore både chockerande iofs men även en rimlig tanke som är glädjande eftersom hon då skulle leva. Då hade man väl fått hålla fast henne, kolla id-kortet och ringa polisen antar jag.

Eller om man mött en kraftigt påverkad tjej som sagt "Var är jag någonstans?" och undrar om vägen, och sen säger att det är hon som är Lisa Holm. Det vore ju otroligt!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in