Citat:
Ursprungligen postat av
Keyser--Soze
Seriös fråga - Kan du utveckla varför de är så dåliga? Äger inga Meermin och har ingen tanke på att göra det heller men inte heller något emot dem.
Ur vilket perspektiv är de kassa? Har man intresse för saker tenderar perspektiv att förändras, jag har bekanta som lätt kan argumentera för att en klocka i stål för en kvarts miljon är billig eller t.o.m. prisvärd, och jag kan hålla med. Men man måste ju inse att det är från ens eget lite förvridna perspektiv. Vad gäller skor har jag inget egentligt intresse i dem, men jag har ett intresse i att vara välskod och bär randsytt för det mesta. Krasst definierar jag kvalité som hur länge de håller och håller sig snygga, att de är sydda av en vänsterhänt oskuld i någon obskyr håla eller av en robot bryr jag mig inte direkt om.
För att kunna definiera hur dåligt jag tycker Meermin är får jag nog börja med hur jag definierar en bra randsydd sko.
Skon ska först och främst vara fotriktig och således bekväm.
Skon ska hålla länge och åldras med värdighet.
Skon ska vara konstruerad på ett sätt som möjliggör underhåll och reparation.
För att uppnå dessa tre till synes enkla punkter måste man använda sig av bra material, desto bättre material desto bättre resultat. En annan mycket trevlig bonus av att använda bra material är utseendet och patinan det får över tid samt att bra mjuka skinn är lättare att gå in.
Hela syftet med konstruktionen går liksom förlorad när man gör som Meermin och lägger olika typer av plast i hälpartier och tåkappor. Dessa formar sig nämligen inte på samma sätt som läder och ger inte den där bekvämligheten som behövs för att uppnå vad jag klassar som bra.
En Meermin ser självklart bra ut när den är ny men när man tryckt in så mycket krom i skinnet att känslan är mer åt plywoodskiva än läder är det omöjligt att få till det som faktiskt är det viktigaste med randsydda skor, bekvämligheten.
Jag försöker helt enkelt säga att Meermin bara ser bra ut och inget annat och man ska ha väldigt låga förväntningar på skon och inte jämföra dem med skor som är högre prissatta, så som dem ovan nämnda.