2014-10-29, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Gick förbi en av stans bättre herrbutiker idag och provade ett par Craftsman i yearling-läder. Blev förvånad över hur bra de satt från början, så när som på en kant på insidan där hälfodret slutade tvärt och ganska vasst.

[b]Får se om det blir ett köp, de hade ett riktigt bra pris för att vara en svensk butik (en bra bit under CoC).
Är de dyrare att handla skor på än andra ställen? generellt verkar det ju vara ganska jämförbara priser mot andra butiker vad jag vet, eller är det främst R.M som har högre pris?
Citera
2014-10-30, 08:24
Medlem
brutefishs avatar
är det någon här som har bespoke?

nu när man traskat runt i bättre skor i några år så tittar man ju alltid på nästa grej.
bespoke måste väl vara lite av en helig graal i sitt (sko)liv, en sko gjort enbart för dig.

ser att prislappen varierar en del där de dyrare hamnar 3000 pund och vissa som startar runt 1000 då med läst-kostnaden inräknad, 3000 är iofs ganska saftigt men då är det ju ett premiummärke också.

så, någon som har bespoke eller rekommenderar någon märke som gör bespoke till vettig peng?
Citera
2014-10-30, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgroggarn
Är de dyrare att handla skor på än andra ställen? generellt verkar det ju vara ganska jämförbara priser mot andra butiker vad jag vet, eller är det främst R.M som har högre pris?
3500 (eller om det var 3600 kr) skulle han ha för en butiks-MTO (Craftsman i Rum Yearling). Några hundra kronor billigare än CoC som inte har den färgen (jag tycker chestnut är lite för mörk). Finns de för under 4000 kr i hufvudstaden? Alla svenska webshoppar jag sett vill också ha uppåt 4000 kr.

Nu blir det stora problemet att bestämma färg och sula. Dark tan med gummisula eller rum/lädersula? Svart/läder eller mocka/gummi? Slät gummisula eller den mönstrade från Gardener? Comfort, flex eller vanlig? Vesta, yearling eller känguru?
Senast redigerad av Zarkov 2014-10-30 kl. 09:55.
Citera
2014-10-30, 10:42
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
är det någon här som har bespoke?

nu när man traskat runt i bättre skor i några år så tittar man ju alltid på nästa grej.
bespoke måste väl vara lite av en helig graal i sitt (sko)liv, en sko gjort enbart för dig.

ser att prislappen varierar en del där de dyrare hamnar 3000 pund och vissa som startar runt 1000 då med läst-kostnaden inräknad, 3000 är iofs ganska saftigt men då är det ju ett premiummärke också.

så, någon som har bespoke eller rekommenderar någon märke som gör bespoke till vettig peng?

Jag har bespokeskor från Maftei, som jag är väldigt nöjd med. De börjar på ca 10 000 för handrandsydda, men blir ca 1500 billigare andra paret då man tar bort kostnaden för lästtillverkning. Går att beställa i Oslo, eller om de kommer tillbaka till Shoegazing super trunk nästa år. Du kan läsa mer här: http://www.shoegazing.se/2014/08/08/kopguide-maftei/

I Sverige har du annars Skomakeri Framåt och Janne Melkersson som gör bespokeskor som startar på 25 000 kr. Annars är det Gaziano & Girling som kommer hit ibland till Skoaktiebolaget, de börjar på ca 40 000 SEK.
Citera
2014-10-30, 11:17
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Jag har bespokeskor från Maftei, som jag är väldigt nöjd med. De börjar på ca 10 000 för handrandsydda, men blir ca 1500 billigare andra paret då man tar bort kostnaden för lästtillverkning. Går att beställa i Oslo, eller om de kommer tillbaka till Shoegazing super trunk nästa år. Du kan läsa mer här: http://www.shoegazing.se/2014/08/08/kopguide-maftei/

I Sverige har du annars Skomakeri Framåt och Janne Melkersson som gör bespokeskor som startar på 25 000 kr. Annars är det Gaziano & Girling som kommer hit ibland till Skoaktiebolaget, de börjar på ca 40 000 SEK.
10k inkl läst är ju absolut ett acceptabelt pris.
synd att jag missade trunken, får passa på nästa gäng.

skorna ser sjukt bra ut.
Citera
2014-10-30, 15:11
Medlem
Citat:
3500 (eller om det var 3600 kr) skulle han ha för en butiks-MTO (Craftsman i Rum Yearling). Några hundra kronor billigare än CoC som inte har den färgen (jag tycker chestnut är lite för mörk). Finns de för under 4000 kr i hufvudstaden? Alla svenska webshoppar jag sett vill också ha uppåt 4000 kr.

Nu blir det stora problemet att bestämma färg och sula. Dark tan med gummisula eller rum/lädersula? Svart/läder eller mocka/gummi? Slät gummisula eller den mönstrade från Gardener? Comfort, flex eller vanlig? Vesta, yearling eller känguru?
Hehe, jobbigt val med modellerna! Jag personligen skulle välja gummisula om skorna är tänkta för höst/vinter.
Citera
2014-10-30, 16:07
Medlem
Citat:

Köp svart Gardener i läder. Till det har du "skinny jeans" i svart eller kanske mörkgrått med 12 cm benöppning. Med en så liten benöppning är det nästan garanterat att de gula flärparna syns och det finns ingen risk att byxan ska skymma kängan. Toppa looken med stilig kavaj och svart rock.
Citera
2014-10-30, 16:47
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayto
Köp svart Gardener i läder. Till det har du "skinny jeans" i svart eller kanske mörkgrått med 12 cm benöppning. Med en så liten benöppning är det nästan garanterat att de gula flärparna syns och det finns ingen risk att byxan ska skymma kängan. Toppa looken med stilig kavaj och svart rock.

Jag hoppas du skämtar.
Citera
2014-10-30, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr

Jag hoppas du skämtar.

Jo, jag skämtade och gjorde samtidigt en seriös ansats till att förstå hur folk som klär sig så tänker. Jag bor i Stockholm och ser dagligen folk som går klädda precis så, givetvis med tajta och korta kavajer och rockar. Det är fruktansvärt fult.

EDIT: Jag skulle därför ge följande råd till en som ska köpa Chelsea-boots:
- Undvik svart.
- Undvik överdrivet grova läster om skorna är tänkta att användas på höst/vår.
- Undvik att använda dem till byxor med smal benöppning.
Senast redigerad av Wayto 2014-10-30 kl. 17:41.
Citera
2014-10-30, 18:54
Medlem
Mamarketels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayto
Jo, jag skämtade och gjorde samtidigt en seriös ansats till att förstå hur folk som klär sig så tänker. Jag bor i Stockholm och ser dagligen folk som går klädda precis så, givetvis med tajta och korta kavajer och rockar. Det är fruktansvärt fult.

EDIT: Jag skulle därför ge följande råd till en som ska köpa Chelsea-boots:
- Undvik svart.
- Undvik överdrivet grova läster om skorna är tänkta att användas på höst/vår.
- Undvik att använda dem till byxor med smal benöppning.
Kan du ge något tips på hur ett par bra chelsea boots skall se ut? Och varför skall man undvika svart?
Senast redigerad av Mamarketel 2014-10-30 kl. 18:59.
Citera
2014-10-30, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamarketel
Kan du ge något tips på hur ett par bra chelsea boots skall se ut? Och varför skall man undvika svart?

Om man använder RM Williams som diskuterades i tråden som exempel skulle jag undvika

http://www.lester.se/varumarken/rm-williams/rm-williams-1

och köpa någon av dessa istället

http://www.lester.se/varumarken/rm-williams/rm-williams-20
http://www.lester.se/varumarken/rm-williams/rm-williams-11

Mer allmänt så bör man tänka efter hur grov man vill att kängan ska se ut, och förenklat kanske man kan säga att desto rundare där framme desto grövre. Min personliga uppfattning är som sagt att många väljer för grova kängor för det de ofta faktiskt använder kängorna till, nämligen att promenera runt i stan på helt snöfria och rena gator.

För säkerhets skull tillägger jag att när jag säger "många" menar jag inte många användare här, utan många på stan.

När det gäller färgen svart tycker jag att man kan skippa den på kängor därför att kängor är ändå informella skor till att börja med, och svarta skor är mest användbart till kostym. Om man planerar att använda svart jacka/rock hela vintern har jag förståelse för att man väljer svarta kängor ändå, men jag tror att de flesta ser bättre ut med till exempel mörkblå rock och mörkbruna kängor.
Senast redigerad av Wayto 2014-10-30 kl. 19:09.
Citera
2014-10-30, 20:21
Medlem
1: Saphir salt och snörengöring/ Beaute du curtir- är det någon som testat och rekomenderar eller avråder?
2: Saphir grease- har haft på för mycket misstänker jag, är det något man kan göra ? vill helst inte ha sladdrigt skinn i 1 vecka... läste på hemsidan av försäljaren att man kan ha på det efter skokräm för extra impregnering... in my ass! E: försökte gnugga ut det och dra bort lite med trasa, osäker på om det hjälpte. Finns det något egentligt problem med använda skorna om de är sladdriga mer än att det är obehagligt, inte så skorna påverkas?
Senast redigerad av Fulgroggarn 2014-10-30 kl. 20:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in