2015-10-05, 13:33
Medlem
En fråga till er rutinerade skovårdare. Jag är novis inom detta och inne på min andra sko där jag strippat bort färg, rengjort ordentligt på djupet, för att sedan lägga på Saphirs serie av renovateur, skokräm + polish och jag har lagt märke till hur det uppstår svarta små små prickar (pigment?) där jag behandlat skorna. Båda har varit bruna ursprungligen och nu är de visserligen bruna men med svartare partier som kan liknas vid smuts. När det kommer till färger är det endast mellanbrun pigmenterad skokräm som använts i båda fallen men jag tyckte detta redan uppstod till viss del efter renovateuren.
Citera
2015-10-05, 18:37
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagheteringenting
Hej!

Har lite frågor om skor som ni kanske kan hjälpa mig med. Äger idag ett par bruna lågskor, antar att modellen kallas oxford. De är av billigare modell och har verkligen sätt sina bästa dagar. Nu vill jag investera i ett par kvalitetsskor som passar till mörk kostym. Vad jag har förstått är svart det som gäller åtminstone till själva klädkoden "mörk kostym", medan exempelvis bruna skor kan vara okej att bära till klädesplagget mörk kostym, men ni som kan detta bättre får gärna reda ut vad som gäller.

Hur som helst lutar det åt att det blir ett par svarta kvalitetsskor. Vill att de ska behålla sin lyster och att lädret ska hålla hög kvalitet. Lädret på mina nuvarande bruna skor gick sönder redan efter ett par dagar då jag råkade stöta emot en kantsten med tåspetsen. Antar att "bra" skor ska tåla sådant utan att lädret spricker? En bonus är om de ska gå att använda året runt, men antar att det under kalla dagar är mer praktiskt/korrekt med ett par kängor. Även till mörk kostym.

Vill helst inte lägga mer än 5 000 SEK med finns det billigare fullvärdiga alternativ är jag öppen för förslag.

Har ni några direkt tips om skor som skulle fungera?
Några skoaffärer i Stockholm att rekommendera? (Är NK det bästa valet eller kanske Skoaktiebolaget?)

Första frågan är hur mycket du kommer använda skorna? Om du bara räknar med att ha dem nån gång ibland, kanske 1-2 gånger i månaden, är det kanske inte värt att satsa på ett par riktigt dyra skor utan något enklare räcker. Om du däremot kommer ha dem till vardags, t.ex. i jobbet, så kan det vara värt att lägga ned lite mer på dem. Men då behöver då säkert åtminstone två par också, så du kan alternera och inte ha samma par två dagar i rad.

Viktigt att hur som helst ta hand om skorna. Använda skoblock, borsta av dem lite lätt när du kommer hem om de blivit smutsiga och att vårda dem med skokräm någon gång ibland. Då kommer de klarar sig länge.

Om du kommer fram till att du vill ha något lite billigare kan du kika på Loake Aldwych (finns på många ställen) eller några svarta cap toes från Skolyx. Det är svarta cap toe oxfords du vill ha, alternativt en wholecut i svart, men cap toes är ett säkrare val. Vill du ha något lite dyrare kan du gå till Skoaktiebolaget, där kommer du få bra med hjälp också.
Citera
2015-10-06, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagheteringenting
Hej!

Har lite frågor om skor som ni kanske kan hjälpa mig med. Äger idag ett par bruna lågskor, antar att modellen kallas oxford. De är av billigare modell och har verkligen sätt sina bästa dagar. Nu vill jag investera i ett par kvalitetsskor som passar till mörk kostym. Vad jag har förstått är svart det som gäller åtminstone till själva klädkoden "mörk kostym", medan exempelvis bruna skor kan vara okej att bära till klädesplagget mörk kostym, men ni som kan detta bättre får gärna reda ut vad som gäller.

Hur som helst lutar det åt att det blir ett par svarta kvalitetsskor. Vill att de ska behålla sin lyster och att lädret ska hålla hög kvalitet. Lädret på mina nuvarande bruna skor gick sönder redan efter ett par dagar då jag råkade stöta emot en kantsten med tåspetsen. Antar att "bra" skor ska tåla sådant utan att lädret spricker? En bonus är om de ska gå att använda året runt, men antar att det under kalla dagar är mer praktiskt/korrekt med ett par kängor. Även till mörk kostym.

Vill helst inte lägga mer än 5 000 SEK med finns det billigare fullvärdiga alternativ är jag öppen för förslag.

Har ni några direkt tips om skor som skulle fungera?
Några skoaffärer i Stockholm att rekommendera? (Är NK det bästa valet eller kanske Skoaktiebolaget?)
Ledsen att göra dig besviken, men du verkar begå nybörjarmisstaget nummer ett, dvs att försöka skaffa EN sko som fungerar i alla situationer.

För det första mår skor inte speciellt bra av att användas varje dag. De bör vila minst en dag mellan varje användning. Visst, skor går inte sönder av att du har dem två-tre dagar eller till och med en vecka i sträck, men låt det inte bli en vana.

Mitt tips är alltså att du skaffar två par kvalitetsskor, men gärna tre. Efterhand kan du utöka detta, men börja inte med ett par för att köpa nästa om fem år. Skaffa två par så snart du kan.

Personligen tycker jag varje mans garderob ska innehålla ett par förhållandevis nätta, svarta, släta oxfords, med eller utan tåhätta. Det är dock bara om du har tänkt använda dessa ofta som det finns starka skäl att köpa ordentlig kvalitet. Jag har ett par från C&J som jag betalade 4500 för. Jag skulle inte säga att jag ångrar det valet, men egentligen fanns ingen anledning att lägga så mycket pengar eftersom jag använder dem kanske en gång i månaden i snitt.

Men om vi nu utgår från att du kommer att använda dem ofta och du vill ha dem året om skulle jag rekommendera ett par med enkel gummisula. Här har du en sådan:
http://www.grafford.se/skor/gummisula/hallamb2

Som komplement till dessa skulle jag kunna rekommendera dessa:
http://www.skoaktiebolaget.se/collections/carmina/products/carmina-autumn-brogue
http://www.skoaktiebolaget.se/collections/carmina/products/carmina-tarnsjo-wingtip

Alla har gummisula, vilket gör att de klarar väta bättre. Du har dock rätt i att de inte är speciellt bra som vinterskor. Det finns dock snygga kängor också. En del ser nästan ut som lågskor när man fäller ned byxan. Här är en hyfsat rejäl höstkänga som behåller stilen, och med dubbla yllestrumpor klarar du vintern:
http://www.grafford.se/skor/boots/northcoteb9

Som svar på frågan om kvalitetsskor klarar att du sparkar i en kant är svårt att säga. Bra läder klarar det bättre, men inget läder är skottsäkert. Rent generellt kan du inte räkna med att läder tål sådant.
Citera
2015-10-06, 16:47
Medlem
Värt att lägga till är att det finns många olika stilrena formella svarta oxfords med gummisula och beroende på dina fötter kan det vara mycket stor skillnad på hur olika läster passar, så stirra dig inte blind på just de skor som länkas här ovan.

Som du själv skrev är Grafford och SkoAB en mycket bra början och till en början med lär du nog inte behöva något ytterligare.
Citera
2015-10-06, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Värt att lägga till är att det finns många olika stilrena formella svarta oxfords med gummisula och beroende på dina fötter kan det vara mycket stor skillnad på hur olika läster passar, så stirra dig inte blind på just de skor som länkas här ovan.
Helt riktigt. Jag var inte ute efter att säga att han bör köpa just de skorna, men det var bra att du gjorde det lite tydligare.
Citera
2015-10-06, 17:44
Medlem
Har ett problem med ett par av mina skor. Har olika klang i klacken när jag sätter i dem. Ena skon är betydligt ljusare i ljudet, den andra mer dovare. Inget känns löst eller så på någon av klackarna.

Kan det bero på hur man sätter i klacken eller är det något relaterat till konstruktion/tillverkning?

Är ett par Alfred Sargent Herrick, cirka tre år gamla och inte direkt slitna i klacken alls.
Citera
2015-10-06, 21:07
Medlem
Lyckades med att få en repa i mina kängor, mitt på captoen. Försökt med färgad kräm och neutralt vax. Lyckats lite... Är det något som tar tid att "reparera", och har ni några tips på hur man skall för bästa möjliga resultat?
Citera
2015-10-06, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrRedondo
Lyckades med att få en repa i mina kängor, mitt på captoen. Försökt med färgad kräm och neutralt vax. Lyckats lite... Är det något som tar tid att "reparera", och har ni några tips på hur man skall för bästa möjliga resultat?
Flera lager pigmenterad produkt. Vet inte om vax eller kräm är bäst men vet att mycket går att dölja med tillräckligt många lager.
Citera
2015-10-06, 22:35
Medlem
Söker bra skor till vintern. Funderar på Meermin eller till och med R.M Williams även om de verkar vara i det högsta prislaget. Hade nog inte tänkt att använda skorna varenda dag. Mitt största krav är att jag inte ska halka i dem och att de ska vara någorlunda varma. Vad har ni för förslag till det? Jag hade väl tänkt betala runt 1.5k-2.5k. Funkar dessa? https://meermin.es/articulo.php?idArt=4143 helst bruna söker jag.
Citera
2015-10-06, 23:04
Medlem
Citat:

Vart bor du? En duktig skomakare kan göra underverk.
Citera
2015-10-06, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av globbetrotter
Söker bra skor till vintern. Funderar på Meermin eller till och med R.M Williams även om de verkar vara i det högsta prislaget. Hade nog inte tänkt att använda skorna varenda dag. Mitt största krav är att jag inte ska halka i dem och att de ska vara någorlunda varma. Vad har ni för förslag till det? Jag hade väl tänkt betala runt 1.5k-2.5k. Funkar dessa? https://meermin.es/articulo.php?idArt=4143 helst bruna söker jag.
Om du tänkt använda dem i flera år hade jag personligen kollat på lite bättre skor. Loake blir inte värst mycket dyrare.

Viktigt att komma ihåg att man får vad man betalar för.
Citera
2015-10-07, 00:59
Medlem
Citat:
Beror på hur stor repan är. Så länge den inte är alltför stor försvinner den i stort sett med tiden. Jag hade ett fult märke på mina skor som jag funderade på att ta till skomakaren, men idag syns det knappt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in