Citat:
Ursprungligen postat av
GrevePlasma
Fakta är att dom är EU medborgare, så dom har rätt att vistas här. Fakta är också att dom sen århundraden är grovt diskriminerade i Rumänien, Ungern och ett par till länder. Vad skulle du själv göra om du stod helt utanför samhället? Skulle du ge upp och dö, för jag tror inte att dom får någonting av någon myndighet i de länderna. Att dom skulle få en anställning är inte heller troligt. Kanske skulle någon kunna tänka sig att utnyttja dom som liknande slavar. Så länge dom håller sig till att tigga kan vi vara närmast tacksamma. Jag skulle inte nöja mig med det i deras situation.
Som jag ser det är det största problemet att myndigheterna i deras hemländer låter diskrimineringen pågå och gärna själva som myndighet utövar diskriminering. Hade dom en chans skulle jag se annorlunda på deras tiggeri
Fakta är att de inte har rätt att vistas här på obestämd tid. 3 månader har de rätt att stanna här. Hur många av dem följer de reglerna?
Fakta är också att de burit sig åt som svin så långt tillbaks någon kan minnas. De har alltid levt som parasiter och tjuvar. Inte för att de måste, utan för att de
vill göra det. De finner stolthet i att blåsa dig på pengar oavsett om det är att tigga, stjäla eller bedra dig.
Zigenare har ett namn för såna som du och jag: gadjé (icke-romani). De har oftast inget som helst intresse av att ha något samröre med gadjé, såvida det inte gäller att blåsa dem på något sätt. Erbjuder du tiggarna, som sitter utanför affärerna här, ett jobb så tackar de inte ja. De är inte intresserade av att arbeta och definitivt inte för en gadjó.
Det finns som sagt en anledning till att Rumäner och Ungrare avskyr zigenare, det är ett parasitfolk in i benmärgen. Att du, och många andra svenskar, fallit offer för hjärntvätten om "de stackars romerna" är bara att beklaga.