Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 02:06
Medlem
Gareth.Emerys avatar
Ser väldigt lite källor kring de exakta tidsangivelserna ni kastar ut, det ända vi vet med säkerhet är att smset kom 18:23. När kollegorna lämnade och när bussen gick är väl fortfarande höljt i dunkel?
Medlem
_Soldier_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mak1891
En äldre Iphone kan i värsta fall stängas av eller hoppa från 30-40% till 1% eller dö. Det gjorde min iphone 4 och 5. Så det är inte bara android som har problem.

Min har aldrig gjort så. Jag har faktiskt lånat en iphone av min syster just för att kunna ringa och smsa. Det du beskriver låter som min Samsung Galaxy S3. Den är 100% när laddaren varit i några timmar, när jag tar ut den är batteriet på 10% efter 10 min.
Medlem
Varför skulle egentligen en GM sprida ut saker för?? Är det inte bättre att ta med allt så att det finns 0 spår?
2015-06-12, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YtPitcheN
Det är ingen som har tänkt på att någon kan ha stängt av/crashat henne mobil med hjälp av den där koden som spreds för någon vecka sedan? Den där Power effective <massor arabiska tecken>

Då skulle man kunna begära att få se alla sms skickade till hennes mobil, och därav skulle GM vara funnen på nolltid om han skickat ett meddelande för att krascha mobilen, och det sekunderna innan hon försvinner.
2015-06-12, 02:08
Medlem
Ragolins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThroneWatcher
Kanon, tack också för att du tydligt skickar med en källa till påståendet. Då lägger jag till detta i vår tidslinje!

17:xx - Caféets ägare ringer och frågar personalen hur det har gått. (exakt tid och källa behövs!)
17:55 - 4:e kollegan lämnar platsen före de andra, tar mopeden som står bredvid Lisas

18:05 - Rebecka (R), Lowa (L) och Lisa står utanför dörren
18:06 - Lisa konstaterar att hon inte kan hjälpa med något mera idag, R och L låser dörren och går till bilen

18:10 - R och L har lämnat platsen
18:xx - Bussen går (vem vet när den går!?)

18:23 - Lisa sms:ar sin pappa
18:30 - Mobilen stängs av, batteriet tar slut, eller slås sönder

20:00 - Föräldrar oroliga, pappan kör hemifrån till kafét i motsatt riktning, om något hänt, för att leta. (åkte pappan verkligen innan mamma ringt?)
20:15 - Lisas mor ringer ägaren av kaféet och frågar när lisa gått, tiden styrks av att kaféägarinnan säger sig kollat sitt armbandsur när hon fick frågan.

21:00 - Pappan framme vid kafét. Upptäcker Lisas parkerade, fungerande moped med nyckel i tändningslåset. EU-mopeden snyggt parkerad. Mopedhjälm ej där. En påse med Lisas tillhörigheter finns vid mopeden. Pappan larmar polis samt ägarinnan av kafét.
21:30 - Poliser är på plats.
Rebecka, Lowa och Lisa låser och larmar lokalen kring kl. 18.15 enligt ägarinnan i intervju i Expressen live TV. (Borde kollas upp orddentligt via larmets logg om det är möjligt. Polisen kan även kolla när flickornas mobiler byter sändare om man anser att tiderna är viktiga.)
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
BO kan också ha skickat detta sms under hot. Kanske blivit tillsagd att skiva det för att inte föräldrarna skulle bli oroliga för tidigt så GM vann tid. I så fall kan det vara någon som känner föräldrarna och vet att de kan bli oroliga snabbt. Eftersom BO:s pappa är militär kan jag inte sluta tänka på att det kan vara en GM som känner honom och kanske också jobbar inom det militära.

"Kom med här nu. Vänta! Skicka först ett sms till din pappa att du snart är hemma!"

GM är alltså gravt förståndshandikappad.
Medlem
BjornHsonLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Soldier_
Fanns inga extrema panik bromsspår vid ladan, och tror knappast man kör på någon utan att bromsa som reflex.

Om man är en red bull-stinn byfåne som överskattar sin förmåga och kör utifrån sannolikhet på gator man känner så hinner man inte bromsa. De kan lika bara ha rullat och sedan bromsat normalt och vänt.
Medlem
Vad jag förstått det som och hört, men inte säkert så har inte telefonen haft den sista "handshake" dålig stavning jag vet...
Det betyder då att mobilen troligtvis blivit avstängd på så sätt att batteriet tagits ut eller att telefonen förstörts, med tanke på att mobilskärmen var spräkt så är det troligast att den blev förstörd när den var på innan den dog helt.
Oftast hinner telefonen lämna en "handshake" till en mast även om batteriet tar slut.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillgoalie
Ja, det beror helt på telefon och modell. Min iPhone 6 klarar sig i en hel dag av användning utan problem med 4g på.
Jo självklart. Men vet vi att Lisas telefon hade 100%, vet vi att det inte fanns några tekniska problem med mobilen?

Sen tror jag att en tjej i 17års ålder använder sin telefon flitigt. Och då ryker ett batteri ganska snabbt.
2015-06-12, 02:09
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Att sms:et levererades till farsan 18.23 behöver ju inte betyda att det skickades då. Det kanske var dålig täckning så att leveransen försenades. Det är dock ändå ett konstigt tidshopp där som har påpekats ända sedan begynnelsen av denna tråd.

Det behöver heller inte betyda att det skrevs och skickades direkt. Lisa kan ha skrivit hela eller delar runt 18:10. Då blir hon överfallen av någon som har sinnesnärvaro nog att skicka iväg SMS:et efter överfallet.
Inte särskilt troligt visserligen, men fullt möjligt.
2015-06-12, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Varför skulle egentligen en GM sprida ut saker för?? Är det inte bättre att ta med allt så att det finns 0 spår?
Man måste vara väldigt planerad och skicklig för att lämna 0 spår. Sprida ut är mycket lättare för en gärningsman för att försöka dölja eventuella viktiga spår eller för att fördröja polisens arbete. En psykopat som det mycket möjligt är som gjort något i detta fall skulle förmodligen tänkt på att försöka förvirra polisen genom att kasta sakerna hit och dit.
2015-06-12, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Soldier_
Det handlar om att det inte stämmer in. Dom var i närheten, det var mitt ute på landet, Lisas mopedparkering var utan insyn, Lisas handske hittades i ladan mittemot vägen. Mycket konstiga saker som inte stämmer in.

Vad som inte stämmer in är placeringen av spåren/prylarna. Inga spår av kamp etc. Och att det var på landet, ja. Men som ändå är lika idylliskt för den våldtäktsman som väl tagit sig dit, som för de boende där!

Det ni pratar om ser jag inget konstigt i. Menar du att de skulle hört hennes skrik i en brummande bil på väg därifrån?

Jag håller med dig om att mycket inte stämmer, mycket är väldigt ologiskt. Men inte just det tidsupploppet ni pratar om. Fortfarande... Varför utgår ni från 18:10?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in