Citat:
Ursprungligen postat av
Fnatte112
Har följt tråden hyfsat mycket sedan start, har inte sett att någon har kommit med teorin att LH kanske inte ens var GM:s "target" från början, han kanske väntade på någon av de andra tjejerna i ladan? Inte alls säkert att han har stalkat just LH, hon kanske bara hade ett jävla oflyt rent av. (Detta bygger givetvis på att GM ska ha väntat i ladan, då han förmodligen visste att en nyckel hänger där)
Citat:
Ursprungligen postat av
blomvattnare
Jag dammar av en teori jag har postat här tidigare, nämligen att någon väntade på baksidan där mopeden stod. Inte helt omöjligt?
Sett till liknande fall som jag känner till, så kan det mycket väl handla om någon störd person som har länge fantiserat om att göra något mot en kvinna och väljer av en eller annan anledning fiket som en plats där han kan tänkas kunna överrumpla någon av de anställda när de stänger. Om motivet inte har något specifikt med just BO att göra, för att nu inte tala om ifall det skulle visa sig att BO blev mer utvald av ren slump och tillgänglighet än var den enda tänkta måltavlan från första början, så blir det närmast omöjligt att spekulera sig fram till vem som kan tänkas vara GM. I så fall är det förmodligen intressantare med personer som eventuellt har misstänkts eller åtalats för vålds- och sexualbrott mot kvinnor tidigare, samt eventuellt kommer kanske DNA från upphittade spår kunna ge något. Det kan mycket väl vara så att GM har spanat och/eller väntat nära cafét under en eller flera tidigare kvällar innan han valde att slå till, t.ex. för att lära sig de anställdas rutiner, se när, var och hur han kan överrumpla och minimera risken att bli ertappad eller sedd av andra, hur exakt han ska gå till väga när han väl har överrumplat sitt offer m.m. (beroende på hur pass planerande GM är).
På en sådan liten ort hade jag nog misstänkt att GM är någon som bor på orten, men jag har för mig att området besöks av en hel del turister som kommer för att bl.a. naturvandra, vilket så klart ökar risken för att GM kan vara någon som besöker området tillfälligt. Däremot finner jag det betydligt mer osannolikt att det skulle handla om någon som inte åtminstone tillfälligt övernattar i området. Dessutom lär kännedom om området öka möjligheterna att gömma en eventuell kropp, så om det vore en tillfällig besökare, så kan det handla om någon som har turistat där tidigare (åtminstone verkar inte en eventuell kropp - om den finns - ligga så lättfunnet att det har ännu hittats). Om BO skulle tänkas vara vid liv, men hålls fången, så undrar jag om det inte nästan krävs en GM som bor i området, alternativt skulle lyckats ha transporterat BO till annan ort där GM har (sannolikast ensam) tillgång till någon form av bostad, lokal eller liknande? Tyvärr är väl sannolikheten för dessa saker allt mindre för varje steg (d.v.s. BO är inte i livet - BO hålls fången på orten - BO hålls fången på annan ort), med tanke på chansen att hitta BO i livet.
Men som sagt, det är utifrån antagandet att det inte handlar om någon som BO har någon form av nuvarande eller tidigare närmare/frekventare kontakt med/relation till och att försvinnandet inte har motiv som specifikt rör relationen till BO. Jag har inte följt tråden, men som jag har förstått det, så finns det väl inget konkret ännu.