Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 02:01
Medlem
BjornHsonLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Att Lisa sa att hon inte kunde hjälpa till mer i kväll och att de andra såg henne gå runt hörnet mot mopeden, tyder ju på att Lisa lämnade jobbet först. De två? andra höll på med något eller hade en uppgift kvar som de skulle klara men Lisa inte behövde hjälpa till med. Varför tror man då att Lisa blev ensam kvar?

Lisa blev ensam kvar därför att hon letade efter sin handske och förstod att den låg - tappad ur fickan - i ladan och på vägen dit igen blev hon påkörd på vägen av en Red Bull-stinn "rallyförare" som det finns tio av i varje svensk kommun med landsvägar.
2015-06-12, 02:02
Medlem
_Soldier_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dantesspeak
Jag har druckit lite vin, och blir alltså helt snurrig av farten den här tråden går i. VAD är det som gör att ni inte tror på att de andra tjejerna låste och lämnade vid 18:15 cirkus. Utan istället 18:10? Hänger med i eran tidsupppläggning, men inte varför ni säger att det är 18:10, och inte 18:15? (Cirkus. Kan alltså lika gärna varit 18:17 - vilket förklarar brådskan till bussen som tydligen gick 18:18-20)

Det handlar om att det inte stämmer in. Dom var i närheten, det var mitt ute på landet, Lisas mopedparkering var utan insyn, Lisas handske hittades i ladan mittemot vägen. Mycket konstiga saker som inte stämmer in.
2015-06-12, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cresentsugerinte
Är en till person skriven på samma adress, en kvinna med sydamerikanskt namn i 60 års åldern.

import? gör det hela mer intressant... kanske något av en snuskgubbe alltså.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juelo
Det ända är väl att dom hade försökt att sno något. Men det verkar ju inte vart något tecken på det.
Jo, det är ju det det är.
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnatte112
Har följt tråden hyfsat mycket sedan start, har inte sett att någon har kommit med teorin att LH kanske inte ens var GM:s "target" från början, han kanske väntade på någon av de andra tjejerna i ladan? Inte alls säkert att han har stalkat just LH, hon kanske bara hade ett jävla oflyt rent av. (Detta bygger givetvis på att GM ska ha väntat i ladan, då han förmodligen visste att en nyckel hänger där)
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag dammar av en teori jag har postat här tidigare, nämligen att någon väntade på baksidan där mopeden stod. Inte helt omöjligt?

Sett till liknande fall som jag känner till, så kan det mycket väl handla om någon störd person som har länge fantiserat om att göra något mot en kvinna och väljer av en eller annan anledning fiket som en plats där han kan tänkas kunna överrumpla någon av de anställda när de stänger. Om motivet inte har något specifikt med just BO att göra, för att nu inte tala om ifall det skulle visa sig att BO blev mer utvald av ren slump och tillgänglighet än var den enda tänkta måltavlan från första början, så blir det närmast omöjligt att spekulera sig fram till vem som kan tänkas vara GM. I så fall är det förmodligen intressantare med personer som eventuellt har misstänkts eller åtalats för vålds- och sexualbrott mot kvinnor tidigare, samt eventuellt kommer kanske DNA från upphittade spår kunna ge något. Det kan mycket väl vara så att GM har spanat och/eller väntat nära cafét under en eller flera tidigare kvällar innan han valde att slå till, t.ex. för att lära sig de anställdas rutiner, se när, var och hur han kan överrumpla och minimera risken att bli ertappad eller sedd av andra, hur exakt han ska gå till väga när han väl har överrumplat sitt offer m.m. (beroende på hur pass planerande GM är).

På en sådan liten ort hade jag nog misstänkt att GM är någon som bor på orten, men jag har för mig att området besöks av en hel del turister som kommer för att bl.a. naturvandra, vilket så klart ökar risken för att GM kan vara någon som besöker området tillfälligt. Däremot finner jag det betydligt mer osannolikt att det skulle handla om någon som inte åtminstone tillfälligt övernattar i området. Dessutom lär kännedom om området öka möjligheterna att gömma en eventuell kropp, så om det vore en tillfällig besökare, så kan det handla om någon som har turistat där tidigare (åtminstone verkar inte en eventuell kropp - om den finns - ligga så lättfunnet att det har ännu hittats). Om BO skulle tänkas vara vid liv, men hålls fången, så undrar jag om det inte nästan krävs en GM som bor i området, alternativt skulle lyckats ha transporterat BO till annan ort där GM har (sannolikast ensam) tillgång till någon form av bostad, lokal eller liknande? Tyvärr är väl sannolikheten för dessa saker allt mindre för varje steg (d.v.s. BO är inte i livet - BO hålls fången på orten - BO hålls fången på annan ort), med tanke på chansen att hitta BO i livet.

Men som sagt, det är utifrån antagandet att det inte handlar om någon som BO har någon form av nuvarande eller tidigare närmare/frekventare kontakt med/relation till och att försvinnandet inte har motiv som specifikt rör relationen till BO. Jag har inte följt tråden, men som jag har förstått det, så finns det väl inget konkret ännu.
Senast redigerad av Europe 2015-06-12 kl. 02:05.
Medlem
Det är ingen som har tänkt på att någon kan ha stängt av/crashat henne mobil med hjälp av den där koden som spreds för någon vecka sedan? Den där Power effective <massor arabiska tecken>
Medlem
Vad är dom hetaste teorierna på flashback? Inte från personlig åsikt men den som folk verkar tro på men också vidhåller sig till det man hittills vet. Hittade inget sånt i sammanfattningen så vore trevligt med uppdatering.
2015-06-12, 02:04
Medlem
_Soldier_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjornHsonLarsson
Lisa blev ensam kvar därför att hon letade efter sin handske och förstod att den låg - tappad ur fickan - i ladan och på vägen dit igen blev hon påkörd på vägen av en Red Bull-stinn "rallyförare" som det finns tio av i varje svensk kommun med landsvägar.

Fanns inga extrema panik bromsspår vid ladan, och tror knappast man kör på någon utan att bromsa som reflex.
2015-06-12, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Soldier_
Android mobiler vet jag drar väldigt mycket batteri, men inte en iphone? . Möjligen så som du skriver att det är ett problem med äldre iphones.
En äldre Iphone kan i värsta fall stängas av eller hoppa från 30-40% till 1% eller dö. Det gjorde min iphone 4 och 5. Så det är inte bara android som har problem.
2015-06-12, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mak1891
En äldre Iphone kan i värsta fall stängas av eller hoppa från 30-40% till 1% eller dö. Det gjorde min iphone 4 och 5. Så det är inte bara android som har problem.
Ja, det beror helt på telefon och modell. Min iPhone 6 klarar sig i en hel dag av användning utan problem med 4g på.
2015-06-12, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlphaBeta11
Kan GM konverserat med BO och BO skickat messet i en obekväm situation i samband med att hon ville åka hem. Lite av en försvarsmekanism också isf att hon ville göra GM uppmärksam på att hon hade kontakt med någon

BO kan också ha skickat detta sms under hot. Kanske blivit tillsagd att skiva det för att inte föräldrarna skulle bli oroliga för tidigt så GM vann tid. I så fall kan det vara någon som känner föräldrarna och vet att de kan bli oroliga snabbt. Eftersom BO:s pappa är militär kan jag inte sluta tänka på att det kan vara en GM som känner honom och kanske också jobbar inom det militära.
2015-06-12, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
Snart är ett begrepp som kan tolkas på olika sätt. Snart för dig är kanske inom en timme och för nån annan är det fyra timmar. Det är helt individuellt.

Caféet stänger 18 och hon skickar sms 18:23. Inget tyder på att hon har andra planer utan ska raka vägen hem. En resväg på ca 1 timme. Farsan blir orolig efter 90 min. Om hon nu skulle göra annat varför blev han orolig så snabbt.

Om det nu var GM som skicka vill ha då inte va extra tydlig med att det kommer ta tid? Det håller inte!

Hon skickade utan tveckan sms:et

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in