Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-11, 23:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Utspridda föremål.

Citat:
Ursprungligen postat av snurresnigel
Jag är inne på att om man ska beröva någon så håller man inte på att "sprider ut saker". Man vill bara därifrån så fort som möjligt utan att bli sedd. Så hade i alla fall jag agerat om jag tänker mig in i situationen.

Det är märkligt med alla dessa utspridda saker över ett så stort område. Om nu alla dessa föremål tillhör den försvunna?
2015-06-11, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Ur "kriminologisk synvinkel" är just det som är mest sannolikt. Nån som känner henne och har tillfälle. Att det är tjejer är det som gör att folk inte vill tro på det. Men tjejer har gjort dumma saker förr.

Låt mig ställa en motfråga till dig: Om Lisa hade stängt cafeet med 2 killar istället, vem hade du misstänkt då? Ur din "kriminologiska synvinkel"?

I vanliga fall är GM känd för BO men sådant löses tämligen fort särskilt i ett ärende av denna dignitet. I den här typen av fall talar det däremot för en okönd gärningsman. Enstöring. Sexualbrottsling. Anders Eklund typ, Elin Krantz mördare, Helens mördare osv osv.
2015-06-11, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k0ng
Är det inte flera saker, förutom handsken, som är upphittade av lokala förmågor, som inte gått i msp?
Även om det är logiskt, då dom känner området, och troligen vet var dom ska leta i byn.
Kanske tur för msp, kan bli dålig reklam om det visar sig personen gått med i sök.
Varje minut blir jag mer och mer säker på att det är en (flera?) person som bor lokalt som är skyldig(a).

Styckmördaren i Boden deltog väl i söket och det har inte direkt påverkat MPS rykte.

Det är trotsallt en frivillighetsorganisation som står för något gott så det ska rätt mycket till för en sådan organisation ska svärtas ned.
Medlem
Burtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emlin87
Har dem kollat igenom cafet? Kanske uppstått där inne o sen planeras de... Sätta nykel i moppe för att få de se yt som kidnappning kanske. Eller
Kanske personen har tagit henne utanför o låst upp med gennes nyklar o dratt inne henne där.

Nej de har självklart inte kollat igenom cafét. Varför skulle de kolla igenom cafét för? SKÄRP ER för fan. Läs igenom tråden eller HÅLL KÄFT. Cafét är förfan öppet för gäster, tror du på allvar att polisen inte söker igenom huset som står 1,5 meter från platsen där Lisa sist sågs på?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Hur ser det ut med polisens möjligheter att få eventuell konversation hon haft i sin mobil?

Exempelvis KIK; måste de ha tillgång till den fysiska telefonen för att se konversationen. Eller skickas allt på sådant sätt att operatören kan få fram det?

Vid KIK måste man oftast ha den fysiska telefonen. KIK drivs från Kanada, har tidigare varit väldigt omständigt att få fram konversationer från dem.
Medlem
Samma dag som Lisa försvann på eftermiddagen stals 5 jaktvapen m.m. typ 3 mil från Blombergs. Tror inte det har nåt med saken att göra men man vet aldrig.

http://nlt.se/nyheter/lanet/1.4048359-stal-vapenskap-med-fem-jaktvapen?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheUnity
http://www.expressen.se/gt/helenas-foraldrar-kan-vara-samma-garningsman/

Även om det inte är särskilt troligt så känns det jävligt olustigt att läsa detta.

Känns osannolikt, men självfallet går det inte utesluta, det är ett märkligt sammanträffande trots allt.
Eftersom ingen kropp dessutom hittades i Helena-fallet, så går det inte med 100 % säkerhet fastslå att det i slutändan var mord, även om precis allting tyder på det. Har du hört talats om fallet med GM Ariel Castro i Usa? Han hade 3 kvinnor inlåsta och fastkedjade i en källare i ett okänt hus i ca 10 års tid. Nu säger jag inte att det fallet har likheter med detta, absolut inte. Och i Sverige har vi aldrig sett motsvarigheten till ett fall som det. Men tänk om vi faktiskt har att göra med en liknande gärningsman, i så fall så kan mycket väl BO ersatt ett tidigare kidnappningsoffer, exempelvis Helena. Ponera att vi har att göra med en så sjuk människa, en människa som haft/har kvinnor inlåsta i en källare.
Dock så är sannolikheten för det ytterst liten, vi talar om 0.0001 % sannolikhet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RichardNixon
Hörde alldeles nyss från en som varit på platsen och letat efter Lisa idag att anledningen till att man hittat handsken i ladan ska ha varit för att man tydligen hängde nyckeln till cafét i ladan. Detta sägs vara bekräftat av caféägaren. En teori kan således vara att Lisa gick ner till ladan för att hänga in nyckeln, och där mötte GM som väntade på henne. Detta är alltså inte några bekräftade uppgifter, men det är i alla fall något som min källa hörde på platsen.

Går det att bekräfta detta?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suomiroutsin
Av det vi vet så framstår polisen som ganska tafatta. Men det är nog väldigt mycket som hålls hemligt. Men ja, kollar vi historiskt så brukar dessa fall inte sluta lyckligt, sen vet man inte hur mycket det beror på polisens inkompetens.
Den största delen av polisens jobb kommer givetvis inte fram i media. Det är skillnad på "need to know" och "nice to know".
2015-06-11, 23:34
Medlem
DIEXELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
MÄRKLIGT PM

Tro detta eller ej. Kan vara sant, kan vara en lögn:

Enligt ett pm jag fått så vet alla (även polisen) att Lisa håller sig borta frivilligt. Hon har tydligen en problembild som fått henne att sticka. Prylar utspridda både här och där är ett tecken på att hon lever och spritt ut sakerna själv (anser polisen). Hennes vänner tror inte alls att hon är bortrövad och diskuterar det på nätet.

Så min slutsats utifrån detta är alltså...

- Polisen tror att hon håller sig undan men vill inte säga det högt utan ljuger och låtsas uppenbarligen om att de tror hon är bortrövad och kopplar in åklagare, dna-experter och rikspolis (för att få publicitet?)
- Hennes vänner döljer för allmänhet och polis (?) att de vet att hon försvunnit frivilligt.
- Alla ljuger för Lisas föräldrar och låtsas leta. De tycker kanske underförstått att det är skönt att flräldrarns får lida (för att de har pengar) Eller så ljuger Lisas föräldrar (de vet att hon håller sig borta frivilligt) bara för att få uppmärksamhet.

Tur att jag bor i norra Sverige. Har aldrig hört nåt liknande här uppe...Stämmer det så är det ta mig fan fel inte bara på Lisa, hennes vänner och utan också polisen. Helt jävla hjärtlöst.

Det positiva är i så fall att Lisa lever, det negativa är flertalet i den bygden är sjuka i huvudet. Jag hoppas det är en sk trådsanning och hopkok, för detta tar priset...Skulle hon vara bortrövad så hoppas jag alla skäms när det kommer fram bevis. Och har hon stuckit själv och dragit igång detta och fått stöd av en hel bygd att låtsas vara bortrövad, så är det helt enkelt inte klokt...

Väldigt intressant inlägg.

Som jag skrev i inlägget som du besvarade: (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Allt talar mer och mer om att det rör sig om frivillig försvinnande och det är hon och eventuella medhjälpare (R/L?) som har placerat ut hennes tillhörigheter runt om i området, så man ska tro att ett brott har ägt rum. Jag anser att det är osannolikt att hon har blivit kidnappad eller mördad. Hur stor är sannolikheten att hon skulle försvinna första dagen när hon tog sig till jobbet "obevakat" (inga föräldrar?) och med sin moped? Det måste vara nåt i hennes familj/släkt/bygd som har gjort att hon tog det där beslutet att försvinna. Enligt mig så ligger det en död hund begraven i hela den här storyn.
Medlem
korrekturlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hondaPower
Hur funkar det med satelitbilder? det måste väl finnas högupplösta bilder att få tag i?

Nej, det fungerar inte som i Enemy of The State att det finns en livefeed från rymden. Det är Hollywoodpåhitt och alldeles för kostsamt för att det skulle fungera. Man kan ta stillbilder över områden och oftast görs detta för kartläggande syften. Att någon skulle ha tagit en satellitbild just då över området är osannolikt.
Medlem
snurresnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderkakaa
är det bara jag som inte kan släppa misstankarna om kollegorna?

1. Tycker deras blickar flackar, då båda har samma problem genom att kika VÄLDIGT mkt på varandra medans dem talar ( Nekar inte till att det är en jobbig sits o därav kan dem vara nervösa / oroliga )

2. Lowa skall enligt Rebecca behövt åka så snabbt till sin Buss? Hur förklarar man då det bekräftade beskedet om att där inte går någon buss vid denna tiden en söndag?

3. Normalt Cyklar Lowa ifrån jobbet, vilket jag förstått är dagligen. Hur kommer det sig att just idag väljer hon att åka bil med Rebecca?

4. Vid intervjun med Lowa så säger hon, " Behöver inte hjälp med mer, så jag går till min moped"
( Var det inte bara LH som hade moped? )

( Dessa 2 personer arbetar båda på Cafét, Dem har vetskapen om hur "dött" det är i ladan mitt emot, dem träffar många kunder som berättar om hur vackert KinneKulle är, vilka stigar som är vackra. Har du sett det o det? - Kan man åka till Götene/Lidköping/Skara andra vägar än just denna? Jo svarar en kund då som dem har en konversation med och förklarar )

Jag kan mycket väl vara ute o cykla, men jag kan bara inte släppa misstankarna emot dessa 2 kollegor. Något i mig säger att det här var planerat utav kollegorna, för vilka grunder har jag inget o gå på, men det kanske bara är dem som vet det isåfall?
Helt klart möjligt (dock jävligt starkt av dom att palla trycket i intervjuer o.s.v när det blivit så stort). Sedan är det mindre sannolikhet att kvinnor mördar än män. Varför skulle då dom göra det? En snygg tjej som tar för sig inne på caféet och dom kanske jobbat där längre? Avundsjuka på henne att "hon kommer och tar över". Visst kan inte avskriva det. Skulle vara intressant att veta om det var nyligen LH började jobba caféet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in