Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-11, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratt
Hon skulle från jobbet, säkert längre tid med kollektivtrafik och föräldrar slipper hämta och köra. Ser inget konstigt.

När man är tjej, 17 år och i alla möjliga tänkbara dåliga väder?
2015-06-11, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snurresnigel
Mycket bra iakttagelse! Det var min första tanke när jag hörde om hur snabbt han var där. Men det är klart att om det var första gången hon skulle åka och om han/föräldrarna är väldigt oroliga sådana så.. Men det känns som att många hade kunnat tagit det lugnt några timmar (hon är trots allt 17 år..), inte 10.

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2743524-lisa-holms-forsvinnande-detta-har-hant

"Söndag 7 juni, 18.23. Lisas föräldrar i Skövde får ett sms skickat från dotterns telefon. Där står att hon är på väg att köra hem med sin moped, en resa på runt 50 minuter."
2015-06-11, 23:11
Medlem
Updowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Jag resonerade redan tidigt kring att det var något konstigt med LHs relationer vad gäller familj och vänner, bland annat pga att inte en enda bryllings kusin eller dagiskompis hoppat in med någon som helst kommentar om flickans karaktär.

Jag får intryck av en extremt hårt hållen tjej, som det egentligen inte finns någon som känner riktigt väl, utom förmodligen ett fåtal nära vänner som är svurna till tystnad.

Ingen säger något om henne, pappan har fixat sommarjobbet och påstås dessutom ha förmått kaféägaren att rucka på öppettiderna för att dottern ska kunna jobba där. Till detta kommer att han nästan per omgående jagade iväg efter dottern som tonårstidsmässigt sett inte var sådär jättesen.

Och sedan kommer vi till alla dessa "spår". Det känns så otroligt infantilt alltihop, just som jag skulle kunna tänka mig att ett par tonåringar som ägnat en smula för mycket tid åt CSI skulle bära sig åt. Och varenda unge som sett på TV vet ju att mobiler, de kan man spåra. Mobilen var nog i så fall det största offret - men ett nödvändigt sådant.

LH kan enkelt förändra sitt utseende, det kräver inte så mycket. Hårklippning, lite hårfärg och en helt annan makeup så är det klappat och klart. Rimligen plockades hon upp av en kompis på MC eller moppe, därför är också hjälmen puts väck. Kan också tänka mig att det var ganska kul att köra runt och sprida ut ledtrådar, och kan också föreställa mig att det NU inte är kul alls. Vem skulle våga träda fram nu, efter allt detta? Förr eller senare blir hon ju tvungen, men knappast i nuläget.

Kort sagt, jag tror på detta PM som någon säger sig ha fått från en av LHs vänner som säger att försvinnandet är frivilligt - dock inte delarna om att polis mfl skulle vara inblandade i någon slags mörkläggning.

Din teori och denna teorin är väldigt långsökt, tror knappast någon så ung tjej vill sabotera sin familj/släkt och närstående genom att bara sticka iväg någonstans. Ne denna teori håller inte.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Jag har också en känsla av att något hänt på cafet,kanske på grund av svartsjuka, kanske på grund av en olycka. Spåren har sedan spridits ut bort ifrån brottsplatsen för att förvilla, ingen gm gör sig ett sådant besvär att man sprider ut grejer över flera kilometer. Lisa är som sagt en väldigt vacker tjej som säkert väcker en del uppmärksamhet på en så liten ort. Att man står och ljuger i tv är inget nytt, ingen av dom verkar speciellt upprörd och ljuger gör tjejen om något fråga är bara om vad
Håller helt med, arbetskamraterns story håller inte, hon håller tillbaka något. Kanske något litet, men som förvränger hela historien. Visst chockade människor kan vara osammanhängande flöda över känslomässigt och vara sammanbitna arga ledsna vad som.. Men hon lyckas ju inte svara på enkla frågor utan att försäga sig, inte följa logik. Kollat på klippet tre gånger och hör nya små saker sägas på sätt som inte övertygar. Hoppas dom låter nån slipad beteende vetare studera intervjun.
Senast redigerad av A.Stalker 2015-06-11 kl. 23:14.
Medlem
Burtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vilken låda?

Mopeder brukar ha ett förvaringsutrymme för hjälmen, antingen under sitsen eller bak på mopeden. Den "lådan", menar jag.
Medlem
Muwltipliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormaren
Nånting är konstigt med det här. Om jag skulle kidnappa någon skulle jag fort som fan försöka ta mig från platsen. Inte sprida en massa prylar runt i ett 10000m2 stort område. Däremot skulle jag kunna tänka mig att göra detta om jag själv ville "försvinna" . Skapar en stoooor tidslucka för mig att försvinna utomlands . Man behöver ju inte åka charter liksom och bli filmad på flygplatsen.

foliehatt på tills jag får veta något mer konkret.

Det är väl just så GM har tänkt. Om det är han som har spridit ut sakerna, sitter fler i ovisshet precis på samma sätt som du gör nu. GM har i så fall lyckats.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marefos
Jag reagerar på detta:

Lisa kör en EU-moped. Den gör max 45, om hon åker full gas hela vägen hem. (Jag förutsätter att den ej är trimmad)

18.23 skickar hon sms:et. I 45 km/tim borde det tagit strax över en timme att komma hem, dvs strax efter 19,30 då..

Redan kl 20 kastar sig fadern i bilen för att leta? Jag kan bara referera till mina bekanta som har barn i den åldern och 25-30 minuter är ju ingen jättelång tid att komma sent för en 17-åring...

Det kan vara så att LH är väldigt punktlig och man har gått igenom vägen hem grundligt samt hur lång tid det skall ta. Om man förberett det så mycket och man ändå är sen hade jag också blivit orolig.
Medlem
rootbits avatar
Om Helenas och Lisas försvinnande har med varandra att göra letar man ju uppenbarligen efter en person som är äldre. Det är trots allt 23 år sedan Helena försvann.

Jag skulle nog tro att det är rätt ovanligt med två försvinnanden så pass nära varandra, även om det skiljer 23 år.

Leif GW kan nog svara på detta
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Jag resonerade redan tidigt kring att det var något konstigt med LHs relationer vad gäller familj och vänner, bland annat pga att inte en enda bryllings kusin eller dagiskompis hoppat in med någon som helst kommentar om flickans karaktär.

Jag får intryck av en extremt hårt hållen tjej, som det egentligen inte finns någon som känner riktigt väl, utom förmodligen ett fåtal nära vänner som är svurna till tystnad.

Ingen säger något om henne, pappan har fixat sommarjobbet och påstås dessutom ha förmått kaféägaren att rucka på öppettiderna för att dottern ska kunna jobba där. Till detta kommer att han nästan per omgående jagade iväg efter dottern som tonårstidsmässigt sett inte var sådär jättesen.

Och sedan kommer vi till alla dessa "spår". Det känns så otroligt infantilt alltihop, just som jag skulle kunna tänka mig att ett par tonåringar som ägnat en smula för mycket tid åt CSI skulle bära sig åt. Och varenda unge som sett på TV vet ju att mobiler, de kan man spåra. Mobilen var nog i så fall det största offret - men ett nödvändigt sådant.

LH kan enkelt förändra sitt utseende, det kräver inte så mycket. Hårklippning, lite hårfärg och en helt annan makeup så är det klappat och klart. Rimligen plockades hon upp av en kompis på MC eller moppe, därför är också hjälmen puts väck. Kan också tänka mig att det var ganska kul att köra runt och sprida ut ledtrådar, och kan också föreställa mig att det NU inte är kul alls. Vem skulle våga träda fram nu, efter allt detta? Förr eller senare blir hon ju tvungen, men knappast i nuläget.

Kort sagt, jag tror på detta PM som någon säger sig ha fått från en av LHs vänner som säger att försvinnandet är frivilligt - dock inte delarna om att polis mfl skulle vara inblandade i någon slags mörkläggning.

Men vart kommer det här ifårn? Ingen har visat en skärmdump än av dina påståenden. Inte svårt att lägga it en sån anonymt. Men jag hoppas att det är som du säger. Det skulle kännas skönt om hon bara hoppade fram och sa här är jag det var bara ett skämt.
2015-06-11, 23:12
Medlem
Starbacks avatar
En tanke på frivilligt försvinnande har spöka i mitt huvud. Hur noga har man kollat upp familjen härinifrån FB? Vad vet man om mamman och pappan? Var det en strängt religiös familj med vidhängande sexualfientlighet? Var hon strängt hållen? Var pappan en sträng jäkel med barnaga i sinnet, som är så vanligt i vissa kristna sammanhang?
Är det inte just i hennes ålder man rymmer med sin käresta, rymmer undan familjens stränga moralkrav "vänta till du blir gift"? Är det inte just i den här åldern som det pockar på som värst
och man har så förtvivlat svårt att hålla känslorna i chack?
Om hon frivilligt har stuckit tillsammans med en kille så sammanfaller det ju ganska väl med skolavslutningarna. Sommar. Frihetslängtan. Kåthet. Inte läser man i det tillståndet tidningar
eller ser på nyheter. Man har helt andra saker i sinnet och säkert mycket att göra. Därför kanske hon inte är medveten om vilket jävla liv det blivit. Det skulle förklara utspridningen av föremål. Kanske har paret hittat ett otillgängligt, eget, ödehus i trakten. Kanske har de tagit en Finlandskryssning. Jag skulle bli glad om hon dök upp.
Medlem
Jag försökte ringa polisen för att tipsa om "den glömda potatiskällaren" samt asfalteringen och grisarna men kön var för lång så jag pallade inte vänta mer än 20 min.

Finns det någon annan som kan ringa? Stänger polisen ner för dagen nu?
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suomiroutsin
På tal om mopeden och huruvida GM kände till det. Det är väl inte direkt svårt att fråga henne direkt på fiket? Som många varit inne på, det enklaste svaret är oftast rätt.

Det kusligaste är väl att direkt när polisen hävt avspärrningen av ladan så går MP in där och direkt hittar man en handske. Sjukt.
Det var ägaren som hittade handsken och överlämnade till polisen innan första avspärrningen. Sedan gjorde polisen en enklare koll därinne efter spår för att finna lisa. När polisen hävde avspärrningen sa de att de hade för avsikt att gå igenom den ännu en gång. Det är då kvittot hittas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in