Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-11, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blankt
Arne Jönsson. Ägaren av all mark i närheten, inte omöjligt att han även är en pedofil. Han har gått upp till Lisa, hon känner igen honom då han säkert är den trevliga gubben i området. Han ber henne om hjälp eller något, sedan injicierar han något skit han har till sina grisar (om han har sådana). Han har väl sedan malt ner henne eller gömt henne i något träsk då han kan sin mark in och ut.

Varför skulle en pedofil va intresserad av en tjej på 17år?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blankt
Arne Jönsson. Ägaren av all mark i närheten, inte omöjligt att han även är en pedofil. Han har gått upp till Lisa, hon känner igen honom då han säkert är den trevliga gubben i området. Han ber henne om hjälp eller något, sedan injicierar han något skit han har till sina grisar (om han har sådana). Han har väl sedan malt ner henne eller gömt henne i något träsk då han kan sin mark in och ut.

En bra teori, kanske bäst enligt mig hittills. Vem tänker på en gammal gubbe som äger massa mark?
Medlem
Så länge nya fynd görs av saker som tillhör Lisa kan jag garantera dig att man inte lägger ner letandet i första taget.

Det hela beror väl bl.a. annars på just hur länge man letat utan att något nytt alls öht tillkommit i utredningen. Som det är nu har man nyligen hittat saker, alltså kommer man ju garanterat fortsätta leta 3-5 dygn till gissningsvis.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Tror inte att han slängde sig i bilen utan att försöka ringa först, antagligen trodde han att något hade hänt henne på väg hem och att hon låg påkörd i ett dike någonstans.

Precis, man är "extra" orolig om man vet att hon ska ta sig hem helt själv.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agarebagare
LH har snart varit borta i fem dygn.

Hur länge kommer polisen att lägga stora resurser på söket? Hur avgör man att man inte längre kan avsätta en stor mängd poliser och andra resurser till en försvunnen person?

när dom finkammat tillräckligt och inte gör några nya fynd lär dom packa ihop o jobba på distans med vad dom har. skulle inte förvåna mig om mässing people fortsätter ett tag till.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marefos
Jag reagerar på detta:

Lisa kör en EU-moped. Den gör max 45, om hon åker full gas hela vägen hem. (Jag förutsätter att den ej är trimmad)

18.23 skickar hon sms:et. I 45 km/tim borde det tagit strax över en timme att komma hem, dvs strax efter 19,30 då..

Redan kl 20 kastar sig fadern i bilen för att leta? Jag kan bara referera till mina bekanta som har barn i den åldern och 25-30 minuter är ju ingen jättelång tid att komma sent för en 17-åring...

Ja, det är precis vad jag också undrat över.
2015-06-11, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suomiroutsin
På tal om mopeden och huruvida GM kände till det. Det är väl inte direkt svårt att fråga henne direkt på fiket? Som många varit inne på, det enklaste svaret är oftast rätt.

Det kusligaste är väl att direkt när polisen hävt avspärrningen av ladan så går MP in där och direkt hittar man en handske. Sjukt.

Skulle inte heller vara konstigt om henne kollegor kan ha sagt "hur gick det att köra hit själv för första gången" eller liknande och GM har hört det.
Medlem
snurresnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marefos
Jag reagerar på detta:

Lisa kör en EU-moped. Den gör max 45, om hon åker full gas hela vägen hem. (Jag förutsätter att den ej är trimmad)

18.23 skickar hon sms:et. I 45 km/tim borde det tagit strax över en timme att komma hem, dvs strax efter 19,30 då..

Redan kl 20 kastar sig fadern i bilen för att leta? Jag kan bara referera till mina bekanta som har barn i den åldern och 25-30 minuter är ju ingen jättelång tid att komma sent för en 17-åring...
Mycket bra iakttagelse! Det var min första tanke när jag hörde om hur snabbt han var där. Men det är klart att om det var första gången hon skulle åka och om han/föräldrarna är väldigt oroliga sådana så.. Men det känns som att många hade kunnat tagit det lugnt några timmar (hon är trots allt 17 år..), inte 10.
Medlem
Jag resonerade redan tidigt kring att det var något konstigt med LHs relationer vad gäller familj och vänner, bland annat pga att inte en enda bryllings kusin eller dagiskompis hoppat in med någon som helst kommentar om flickans karaktär.

Jag får intryck av en extremt hårt hållen tjej, som det egentligen inte finns någon som känner riktigt väl, utom förmodligen ett fåtal nära vänner som är svurna till tystnad.

Ingen säger något om henne, pappan har fixat sommarjobbet och påstås dessutom ha förmått kaféägaren att rucka på öppettiderna för att dottern ska kunna jobba där. Till detta kommer att han nästan per omgående jagade iväg efter dottern som tonårstidsmässigt sett inte var sådär jättesen.

Och sedan kommer vi till alla dessa "spår". Det känns så otroligt infantilt alltihop, just som jag skulle kunna tänka mig att ett par tonåringar som ägnat en smula för mycket tid åt CSI skulle bära sig åt. Och varenda unge som sett på TV vet ju att mobiler, de kan man spåra. Mobilen var nog i så fall det största offret - men ett nödvändigt sådant.

LH kan enkelt förändra sitt utseende, det kräver inte så mycket. Hårklippning, lite hårfärg och en helt annan makeup så är det klappat och klart. Rimligen plockades hon upp av en kompis på MC eller moppe, därför är också hjälmen puts väck. Kan också tänka mig att det var ganska kul att köra runt och sprida ut ledtrådar, och kan också föreställa mig att det NU inte är kul alls. Vem skulle våga träda fram nu, efter allt detta? Förr eller senare blir hon ju tvungen, men knappast i nuläget.

Kort sagt, jag tror på detta PM som någon säger sig ha fått från en av LHs vänner som säger att försvinnandet är frivilligt - dock inte delarna om att polis mfl skulle vara inblandade i någon slags mörkläggning.
Medlem
k0rv3ns avatar
Har vart ute och rest ett par dagar men är nu i min hemstad igen. Var idag med på kvällen med Missing People. Får ju säga att det var fantastisk uppslutning. Själv gick jag vid vänerns kant söver om blomberg. Mycket snår och vass.

Såg att det satt en vimpel på en åker nu när jag och gänget åkte till källby igen. Ungefär här: https://www.google.se/maps/@58.5176639,13.3153414,351m/data=!3m1!1e3
Zooma ut så ser ni vart det är.

Vet inte om det kanske kan vara denna vimpel som publicerades på expressen idag: http://w.cdn-expressen.se/images/c9/23/c923324225df400384f5c8b322373357/16x9/645@70.jpg

När jag och mina kompisar åkte hem vid halv elva så var det gissningsvis 40-50 bilar kvar på uppsamlingsplatsen. Så alla dem vart ju fortfarande ute och sökte. Och alla har ju åkt bil så kan täntke mig någonstans 200 personer som fortfarande var ute vid halv elva. Dom flesta var väl dock på väg tillbaka då.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Varför skulle en pedofil va intresserad av en tjej på 17år?

En pedofil kan väl vara intresserad av barn/ungdomar ,eller har en pedofil en viss åldersgräns på sina offer? Tror nog att får dom chansen oavsett om offret är 5år eller 17 år.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Rent spontant känns det som att svaret kan finnas i Lisa´s dator eller mobil,haft kontakt med en person via nätet som hon känt förtroende till och delat med sig av saker,exempelvis vart hon jobbar,när hon jobbar etc.
En chat dagen innan och GM frågar,"vad ska du göra i morgon"?
-Jobba vid cafeét säger Lisa.
"När börjar du","när slutar du" frågar GM,och han har all info han behöver.

Givetvis är detta redan uppkollat. Allt annat vore otroligt märkligt

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in