Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-11, 23:06
Medlem
Machbets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Rent spontant känns det som att svaret kan finnas i Lisa´s dator eller mobil,haft kontakt med en person via nätet som hon känt förtroende till och delat med sig av saker,exempelvis vart hon jobbar,när hon jobbar etc.
En chat dagen innan och GM frågar,"vad ska du göra i morgon"?
-Jobba vid cafeét säger Lisa.
"När börjar du","när slutar du" säger GM.

Jag har varit inne på den teorin tidigare i tråden flertalet gånger.
Antar att polisen har kollat upp hennes konversationer redan, men ja, jag tror också att BO och GM känner varandra sen tidigare.
2015-06-11, 23:06
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agarebagare
LH har snart varit borta i fem dygn.

Hur länge kommer polisen att lägga stora resurser på söket? Hur avgör man att man inte längre kan avsätta en stor mängd poliser och andra resurser till en försvunnen person?

Det beror nog lite på omständigheterna skulle jag tro - dvs var någonstans i landet sökinsatsen dras igång, hur många resurser som finns tillgängliga vid tillfället, och om polisen misstänker brott eller inte.

Eftersom nya fynd görs varje dag i just detta fallet så lär sökinsatsen fortskrida i oförminskad takt, säkert fram tills dess att man inte längre hittar några spår och är helt säkra på att personen inte finns i närområdet.
Senast redigerad av [Strange Days] 2015-06-11 kl. 23:11.
2015-06-11, 23:07
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresnigel
Mycket bra iakttagelse! Det var min första tanke när jag hörde om hur snabbt han var där. Men det är klart att om det var första gången hon skulle åka och om han/föräldrarna är väldigt oroliga sådana så..

+ att dom inte fick tag på henne. Kanske hade dem middag klar runt halv åtta och hon inte dök upp och gick ej att ringa. Då åker man nog ganska snabbt, hade jag gjort iaf!
Medlem
udons avatar
länk till bra och detaljerad karta över området

http://goo.gl/P2tyDh
Medlem
Jag hade tagit på mig hjälmen och knäppt den innan jag hade satt nyckeln i tändningslåset och där av har LH inte hört GM Som har smygit sig på och slitit iväg henne under hot till en parkerad bil någonstans och hjälmen har varit kvar på huvudet under tiden eftersom de har varit svårt att få av under händelsen?
Medlem
Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marefos
Jag reagerar på detta:

Lisa kör en EU-moped. Den gör max 45, om hon åker full gas hela vägen hem. (Jag förutsätter att den ej är trimmad)

18.23 skickar hon sms:et. I 45 km/tim borde det tagit strax över en timme att komma hem, dvs strax efter 19,30 då..

Redan kl 20 kastar sig fadern i bilen för att leta? Jag kan bara referera till mina bekanta som har barn i den åldern och 25-30 minuter är ju ingen jättelång tid att komma sent för en 17-åring...
Håller med om att det är tidigt, kanske orolig att det är första gången hon kör själv. Rädd att hon krockat/kört av vägen. Eftersom han vet att hon skulle köra direkt hem ser jag faktiskt inget konstigt med att han blir oroligt när det tagit halva tiden extra.

Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Fast 50 minuter? Det är ganska långt, jag åkte moppe överallt när jag var i hennes ålder men jag skulle aldrig åka 50 minuter bara sådär, om jag inte skulle göra något efteråt/hade ett ärende.
Hon skulle från jobbet, säkert längre tid med kollektivtrafik och föräldrar slipper hämta och köra. Ser inget konstigt.
2015-06-11, 23:08
Medlem
jag kommer inte fram till nån riktigt bra anledning till varför hennes prylar skulle vara utspridda över hela området. delar av prylar som tyder på nån kamp, det borde nån hört. har nån knockat henne och burit runt på henne? har gm gått runt o stött ut saker? skulle man va så kall så man strosa runt där efter dådet och kasta hennes saker på olika platser.

just den biten att hennes saker ligger utspridda som om nån sprängt henne pekar för mig mer på att hon fejkat nåt. men polisen verkar ju vara av annan uppfattning o dom har då mer koll än mig.
2015-06-11, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marefos
Jag reagerar på detta:

Lisa kör en EU-moped. Den gör max 45, om hon åker full gas hela vägen hem. (Jag förutsätter att den ej är trimmad)

18.23 skickar hon sms:et. I 45 km/tim borde det tagit strax över en timme att komma hem, dvs strax efter 19,30 då..

Redan kl 20 kastar sig fadern i bilen för att leta? Jag kan bara referera till mina bekanta som har barn i den åldern och 25-30 minuter är ju ingen jättelång tid att komma sent för en 17-åring...
Möjligtvis är det något i SMSet som gör fadern orolig? Skrivet lite underligt, kanske konstiga formuleringar. Har det varit uppe att det kanske inte är Lisa som skriver SMSet, fadern känner inte igen formuleringarna eller sättet att avsluta SMSet på?
Nog är väl chansen stor att mopeden går lite fortare än 45km/h?
Medlem
Nånting är konstigt med det här. Om jag skulle kidnappa någon skulle jag fort som fan försöka ta mig från platsen. Inte sprida en massa prylar runt i ett 10000m2 stort område. Däremot skulle jag kunna tänka mig att göra detta om jag själv ville "försvinna" . Skapar en stoooor tidslucka för mig att försvinna utomlands . Man behöver ju inte åka charter liksom och bli filmad på flygplatsen.

foliehatt på tills jag får veta något mer konkret.
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agarebagare
LH har snart varit borta i fem dygn.

Hur länge kommer polisen att lägga stora resurser på söket? Hur avgör man att man inte längre kan avsätta en stor mängd poliser och andra resurser till en försvunnen person?
Man slutar när man inte kommer får resultat. De senaste dagarna har gett resultat i form av att nya föremål har hittats som ska tillhöra Lisa.
2015-06-11, 23:10
Medlem
SS-Panzer-Divisions avatar
Om man är moppekåt som det hette när man var yngre så är 50 minuter ingenting.
2015-06-11, 23:10
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskskalle
Jag hade tagit på mig hjälmen och knäppt den innan jag hade satt nyckeln i tändningslåset och där av har LH inte hört GM Som har smygit sig på och slitit iväg henne under hot till en parkerad bil någonstans och hjälmen har varit kvar på huvudet under tiden eftersom de har varit svårt att få av under händelsen?

Beror på moped sort. Vet att den Peugeot JetForce jag hade runt -03 så öppnade man hjälmfacket med nykeln i tänningslåset.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in