2015-06-05, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto
Hur tycker du att samarbetet mellan säkerhetspersonal (ex O.V, trygghetsvärdar mm) fungerar?
Något som är speciellt bra?
Något som är speciellt dåligt? Något som bör förändras?

Trygghetsvärdarna kan avvecklas då de inte gör något som inte redan görs av trafikpersonalen, har varit med om att jag varit tvungen att tvinga dem att hjälpa till med sådant de ska göra.

För det mesta gör OV ett bra jobb, lär er dock korrekta tecken och hur ni även ska använda dem samt se till att ni får bekrätelse i någon form av föraren. Och missbruka inte tecken bara för att ni ska hem snart och vill hinna med ett visst tåg.
Citera
2015-06-06, 02:24
Medlem
Jag har blivit riktigt grinig på tunnelbaneförare. Tåg som åker när det står 2 min till avgång. har hänt ett fåtal gånger att jag sprungit allt vad jag kan till tåget, ser tunnelbaneföraren stänga dörrarna framför mig någon meter innan förarhytten, skita i mig totalt, sedan bara skaka på axlarna. Då ej under rusningsperioder. Ena gången blev jag så förbannad att jag smällde till förarhytten på talibanen. Ibland ser jag hur de tar med sig kompisar in i hytten och hänger.
Citera
2015-06-06, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VaktareOlsson
Jag har blivit riktigt grinig på tunnelbaneförare. Tåg som åker när det står 2 min till avgång. har hänt ett fåtal gånger att jag sprungit allt vad jag kan till tåget, ser tunnelbaneföraren stänga dörrarna framför mig någon meter innan förarhytten, skita i mig totalt, sedan bara skaka på axlarna. Då ej under rusningsperioder. Ena gången blev jag så förbannad att jag smällde till förarhytten på talibanen. Ibland ser jag hur de tar med sig kompisar in i hytten och hänger.

Skulle säga att oftast är det skyltara som är fel på och inte att förare åker tidigt, vi har e turlista att följa och den går före plattformsskyltarna.

Sedan vad gäller personer som inte kan passa tiden, ska vi försena hundratals eller till och med tusentals som riskerar att missa byten eller komma sent bara för att en person är sen och inte kan passa avgångstid?

Sedan vad gäller hot mot tjänsteman och försök till skadegörelse så hoppas jag verkligen att ditt nick inte antyder att du jobbar inom säkerhet, med din attityd så är det sista branschen du ska jobba inom.

Man åker ibland två i förarhytten och i 99% av falle finns det en giltig anledning till det, till exempel under utbildning, trafikbefäl som behöver åka med för att vi brutit HS, arbetsledare som åker med för att kolla hur man kör och en massa andra anledningar som du som trafikant inte har med att göra.
Citera
2015-06-06, 17:21
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Trygghetsvärdarna kan avvecklas då de inte gör något som inte redan görs av trafikpersonalen, har varit med om att jag varit tvungen att tvinga dem att hjälpa till med sådant de ska göra.

För det mesta gör OV ett bra jobb, lär er dock korrekta tecken och hur ni även ska använda dem samt se till att ni får bekrätelse i någon form av föraren. Och missbruka inte tecken bara för att ni ska hem snart och vill hinna med ett visst tåg.

Använder folk tecknen (Vifta armarna ovanför huvudet, vänster arm ut) för att hinna med tåg efter pass?! Måste ju snarare vara att de behöver hinna med just ditt tåg för ett brådskande jobb?
Citera
2015-06-07, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto
Använder folk tecknen (Vifta armarna ovanför huvudet, vänster arm ut) för att hinna med tåg efter pass?! Måste ju snarare vara att de behöver hinna med just ditt tåg för ett brådskande jobb?

Aldrig och tack och lov för eventuella OV så har det hänt mig, har dock hänt kollegor till mig och då endast för att komma hem tidigare.

Dock för det mesta som jag skrev så sköter sig de flesta OV och gör ett bra jobb.

Några tips är dock att lära sig att göra korrekta tecken samt vänta på kvittens av föraren och lära sig hur vagnarna är numrerade för att nämna ett par saker.
Citera
2015-06-07, 01:57
Medlem
Citat:
Skulle säga att oftast är det skyltara som är fel på och inte att förare åker tidigt, vi har e turlista att följa och den går före plattformsskyltarna.

Sedan vad gäller personer som inte kan passa tiden, ska vi försena hundratals eller till och med tusentals som riskerar att missa byten eller komma sent bara för att en person är sen och inte kan passa avgångstid?

Sedan vad gäller hot mot tjänsteman och försök till skadegörelse så hoppas jag verkligen att ditt nick inte antyder att du jobbar inom säkerhet, med din attityd så är det sista branschen du ska jobba inom.

Man åker ibland två i förarhytten och i 99% av falle finns det en giltig anledning till det, till exempel under utbildning, trafikbefäl som behöver åka med för att vi brutit HS, arbetsledare som åker med för att kolla hur man kör och en massa andra anledningar som du som trafikant inte har med att göra.

Du snackar ju så mycket skit! Ser att du är uppköpt av SL´s chefer. Ni har en turlista, men när en resenär springer till tåget och har 1-2 minuter på sig och ser tåget åka, så är det självklart att resenären blir förbannad. Hur fan ska en enskild resenär har någon koll på den så kallade hemliga listan?! Det vi går efter är det vi ser på skyltarna, alternativt schemat. Det som är kul med schemat är ju att det alltid står "tiderna är ungefärliga", vilket antyder att plattformsskyltarna borde vara mer relevanta. Nä, jag tror inte på det snacket för att skydda dina talibanpolare.

När du inte har respekt för dina resenärer, passar du som förare då? Du ansvarar ju för alla på tåget. SL är ett av de värsta företagen i Sverige. Skitdålig kundservice, trakasserier mot resenärer, höjda avgifter, skuldbelägga resenärer varje gång ni får kritik, etc etc. Men jo du, fortsätt hävda att jag är en samhällsfara...tror nog att det är kontrollanter, spärrvakter och förare med dålig attityd som orsakar en hel del problem. Inte arga resenärer.
Senast redigerad av VaktareOlsson 2015-06-07 kl. 02:01.
Citera
2015-06-07, 03:04
Medlem
Citat:
Du snackar ju så mycket skit! Ser att du är uppköpt av SL´s chefer. Ni har en turlista, men när en resenär springer till tåget och har 1-2 minuter på sig och ser tåget åka, så är det självklart att resenären blir förbannad. Hur fan ska en enskild resenär har någon koll på den så kallade hemliga listan?! Det vi går efter är det vi ser på skyltarna, alternativt schemat. Det som är kul med schemat är ju att det alltid står "tiderna är ungefärliga", vilket antyder att plattformsskyltarna borde vara mer relevanta. Nä, jag tror inte på det snacket för att skydda dina talibanpolare.

När du inte har respekt för dina resenärer, passar du som förare då? Du ansvarar ju för alla på tåget. SL är ett av de värsta företagen i Sverige. Skitdålig kundservice, trakasserier mot resenärer, höjda avgifter, skuldbelägga resenärer varje gång ni får kritik, etc etc. Men jo du, fortsätt hävda att jag är en samhällsfara...tror nog att det är kontrollanter, spärrvakter och förare med dålig attityd som orsakar en hel del problem. Inte arga resenärer.

Det är just respekt för mina trafikanterna på mitt tåg jag har när jag inte försenar dem för en person som inte är i tid. Och vår turlista är inte hemlig då tiderna som finns anslagna på varje station är tagna ur den.

Dags för dig att vakna upp från din törnrosasömn och inse att världen inte kretsar kring dig.
Citera
2015-06-07, 23:57
Medlem
Citat:
Det är just respekt för mina trafikanterna på mitt tåg jag har när jag inte försenar dem för en person som inte är i tid. Och vår turlista är inte hemlig då tiderna som finns anslagna på varje station är tagna ur den.

Dags för dig att vakna upp från din törnrosasömn och inse att världen inte kretsar kring dig.

Men det är fortfarande så att jag faktiskt följer tabell, anslagstavla och följer SL appen för tider. Det är ju tågen som åker lite hur de vill. Det är precis det här jag menar med systemet. Tiderna är ungefärliga, så det går alltid att skylla på resenären och inte tunnelbaneföraren.
Citera
2015-06-08, 00:54
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:

Visst har vi förare respekt för resenärerna. Men vårt jobb är först och främst att framföra tågen på ett säkert sätt, i andra hand att hålla tidtabellen och i tredje hand allt annat. Vilket inkluderar kundservice, och att vänta på folk.

Personligen väntar jag ofta på folk som kommer springande exakt vid avgångstiden, om jag vet att jag har lite marginal i andra änden. Har jag inte det, väntar jag inte. Den springande dör inte av att vänta fem-tio minuter på nästa tåg och om jag inte avgår i tid kan det få effekten att mängder av tåg blir försenade, och därmed tusentals eller tiotusentals resenärer. Om jag åker ifrån dig istället, är det ju bara du som blir försenad, och det är som sagt mer respektfullt mot resenärerna än att vänta och sabba för många fler.

Sedan kan jag iofs fatta att du blir förbannad om jag åker när det står 1 minut på skylten. Det står nämligen det under hela sista minuten innan avgång, och eftersom tåget ska åka vid avgångstiden får man ju stänga dörrarna 15-20 sekunder innan. Här skulle man kanske kunna göra skyltarna lite smartare, men med SLs enorma budgetunderskott lär ju inte det finnas på kartan. Och, som ovanstående postare säger, så är alla tider på skyltarna och i SL-appen ungefärliga, det är tidtabellen och stationsklockorna som gäller. Det är inget förarna kan styra över, så det är meningslöst att bli förbannad på dem och börja slå på rutor eller liknande idiotier.
Senast redigerad av Rickenbacker69 2015-06-08 kl. 00:56.
Citera
2015-06-08, 01:12
Medlem
Vad är saken med att tåget måste stanna innan perrongen vid fruängen och sen rulla fram långsamt?
Citera
2015-06-08, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apanal
Vad är saken med att tåget måste stanna innan perrongen vid fruängen och sen rulla fram långsamt?

Säkerhet.

På röda finns det ATC i tågen som begräsar hur snabbt man får köra, och när man kommer nära en stoppunkt t.ex. en huvudsignal i stopp eller ett annat tåg får man L-signal och en maxfart på 15 km/h, dessutom när man får L-signal så börjar tåget dessutom att bromsa tills man kvitterat signalen. I Fruängen liksom vid andra slutstationer finns det just innan spåret tar slut en huvudsignal som visar stopp så tåget börjar bromsa tills man dels kvitterat signalen samt även kommit under 15 km/h och det händer just vid infarten till Fruängen.
Att tågen ibland hinner stanna helt beror på att ibland tar det tid för tågen att sluta bromsa efter att förare kvitterat samt efter att att farten kommit under 15.
Citera
2015-06-08, 12:35
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanal

Fruängen är en ändstation, d v s spåret slutar där. Även om det skulle gå att köra in i full fart och stanna normalt, så skulle det förmodligen inte sluta lyckligt om det var halt t ex. Därför finns en stoppunkt i systemet så att man inte kan köra på stoppbocken, eller köra för fort in till plattformen.

På gröna resulterar detta i en hyfsat jämn sänkning av hastighetsgränsen hela vägen fram till stoppet, man kan oftast köra in vid plattform i 30km/h och får därefter bromsa gradvis ned till 10 som man kan hålla fram till stoppunkten. På de andra två banorna sänks hastigheten direkt vid en viss punkt, därefter måste man köra fram långsamt. Båda tar väl ungefär lika lång tid i praktiken.

Edit: Nu förklarade ju Pajas det hela bättre än mig, men vafan .

Sedan kan det ibland vara tillfälliga hastighetsbegränsningar p g a att man bytt räls men inte hunnit svetsa ihop den än, då brukar man få köra i 30 några hundra meter. Kan även gälla på stationssträcka, t ex just nu vid Thorildsplan söderut.
Senast redigerad av Rickenbacker69 2015-06-08 kl. 12:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in