Flashback bygger pepparkakshus!
2015-05-26, 20:15
Medlem
Golf är ett mystiskt spel, var i Spanien i februari och sköt knappt under 90. Kommer hem och på första rundan skjuter jag 68 (-3) trots tre över sista två hålen. Tyckte knappt att jag slog bollen bra.

Första tävlingen till helgen, ska bli kul och se hur det går. Bara spelat 18 hål en gång på 3 månader.
Citera
2015-05-27, 15:29
Medlem
PeterForsbergs avatar
Något jag försökt forska lite i men inte riktigt får fram några definitiva svar kring:

Har förstått att "det nya" på driverfronten är att det ska vara low-spinning och jag förstår grejen kring hur låg spinn ger mer längd och rull, men vad jag inte förstår är vilka nackdelar som kommer med det. För nog finns det väl alltid nackdelar? Är t.ex. dagens low-spinning drivers mindre förlåtande än min Titleist 910 D2? Låg spinn borde ju leda till mindre hook/slice? Har provslagit SLDR men tror inte jag fått iväg ett vettigt slag med den. Tror dock jag skulle kunna lära mig slå även den men att anledningen till att den går dåligt för mig är för att den är så mycket tyngre...?

Och vem ska ha 430cc istället för 460cc? Den med bra bollträff? Hög svinghastighet? För 430 spinner väl mindre och går längre men är mindre förlåtande än 460, eller?

Jag skulle säga att jag har en ganska medel svinghastighet för min ålder (21, hcp 10) men klart över medel bollträff/smash factor. Slår vanligtvis ganska höga draws om det hör till saken.
Slår med min Titleist 910 D2 240m i genomsnitt (plus/minus 10m kanske) med mina bra träffar och enda anledningen till att jag skulle byta är om jag skulle kunna få någon sorts "garanti" på att t.ex. Titleist 915 D3 skulle gå 10-15 meter längre för ibland går min spoon nästan lika långt som drivern, vilket jag tycker är lite störigt.

Hmm det var nog allt för denna gång.

Med vänlig hälsning,
Peter Forsberg
Citera
2015-05-27, 21:55
Medlem
Tänkte köpa ett nytt järnset, ligger på 25hcp men mitt set är för slitet och gammal så det är dags. Någon som har något att rekommendera? Jag kan behöva rätt så "nybörjarvänliga" klubbor. Kanske även en ny driver, jag ligger inne med en Taylor Made Burner 860 just nu, vilket jag förstått inte ska vara en så snäll nybörjarklubba... Så har ni rekommendationer så blir jag glad. Det får gärna vara på Dormy!

MVH
Citera
2015-05-28, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johankkk
Tänkte köpa ett nytt järnset, ligger på 25hcp men mitt set är för slitet och gammal så det är dags. Någon som har något att rekommendera? Jag kan behöva rätt så "nybörjarvänliga" klubbor. Kanske även en ny driver, jag ligger inne med en Taylor Made Burner 860 just nu, vilket jag förstått inte ska vara en så snäll nybörjarklubba... Så har ni rekommendationer så blir jag glad. Det får gärna vara på Dormy!

MVH

Jag rekommenderar dig i sådana fall att göra en custom fit, eftersom olika klubbor fungerar olika bra för alla. Du ska antingen välja spelförbättrande klubbor som du kan utvecklas med eller superspelförbättrande klubbor som är väldigt förlåtande.
Citera
2015-05-28, 12:19
Medlem
Slår enligt mig själv förhållandevis kort med drivern i jämförelse med en J8. Min J8 går 135m medan en drive kan ligga mellan 190-220m med 210m som snitt (och då har jag bra bollträff i mitten).

Någon som har en teori? Kanske att jag svingar mycket lugnare med drivern. Mina järn är stiff, medan drivern är regular och 11,5 grader.
Citera
2015-05-28, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8197
Slår enligt mig själv förhållandevis kort med drivern i jämförelse med en J8. Min J8 går 135m medan en drive kan ligga mellan 190-220m med 210m som snitt (och då har jag bra bollträff i mitten).

Någon som har en teori? Kanske att jag svingar mycket lugnare med drivern. Mina järn är stiff, medan drivern är regular och 11,5 grader.

Förmodligen har du för mycket spinn med en dålig bollflykt. Du vill ju ligga runt 2500 i spin med en utgångsvinkel på ca. 12-13 grader. Det är optimala värden för en lång drive. Med tanke på att du har mjukare skaft i drivern än i järnen gissar jag på att du slår antingen höga ballonger eller låga spinnare.
Citera
2015-05-29, 13:03
Medlem
Kul tråd!

Vilken är er favoritbana i Sverige? Måste nog säga Ullna och Visby. Den sistnämnda en sommarkväll är rätt oslagbart
Citera
2015-05-29, 20:01
Medlem
Rekommenderar Öijared GK där jag jobbar. Spela en runda på gamla banan, mycket bra skick.
Citera
2015-05-29, 22:28
Citat:
Ursprungligen postat av PeterForsberg
Något jag försökt forska lite i men inte riktigt får fram några definitiva svar kring:

Har förstått att "det nya" på driverfronten är att det ska vara low-spinning och jag förstår grejen kring hur låg spinn ger mer längd och rull, men vad jag inte förstår är vilka nackdelar som kommer med det. För nog finns det väl alltid nackdelar? Är t.ex. dagens low-spinning drivers mindre förlåtande än min Titleist 910 D2? Låg spinn borde ju leda till mindre hook/slice? Har provslagit SLDR men tror inte jag fått iväg ett vettigt slag med den. Tror dock jag skulle kunna lära mig slå även den men att anledningen till att den går dåligt för mig är för att den är så mycket tyngre...?

Och vem ska ha 430cc istället för 460cc? Den med bra bollträff? Hög svinghastighet? För 430 spinner väl mindre och går längre men är mindre förlåtande än 460, eller?

Jag skulle säga att jag har en ganska medel svinghastighet för min ålder (21, hcp 10) men klart över medel bollträff/smash factor. Slår vanligtvis ganska höga draws om det hör till saken.
Slår med min Titleist 910 D2 240m i genomsnitt (plus/minus 10m kanske) med mina bra träffar och enda anledningen till att jag skulle byta är om jag skulle kunna få någon sorts "garanti" på att t.ex. Titleist 915 D3 skulle gå 10-15 meter längre för ibland går min spoon nästan lika långt som drivern, vilket jag tycker är lite störigt.

Hmm det var nog allt för denna gång.

Med vänlig hälsning,
Peter Forsberg

Om du slår lika långt med din spoon så har du antagligen fel skaft på din driver, bättre uppställning med spoon eller ett lättare/tyngre huvud som gör att du får mer fart helt enkelt.

Jag hade ett 75 grams skaft på min spoon och slog den längre än min driver, sen bytte jag på drivern också och fick ut betydligt mer längd. Det finns alltid saker som man kan förbättra men det går aldrig att hitta det optimala i utrustningsväg eftersom det finns så kopiöst mycket.
Citera
2015-05-30, 11:40
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
8197 skrev

Slår du någorlunda rakt, så vet jag ju inte om det är så otroligt kort.

Man kan ju alltid kolla pga-stats:

Rory McIlroy snittar 279.3 meter på touren, och då spelar dom ju för det mesta i rätt okay väder, inte, typ, 10 grader och full blåst. Det krävs ju en del träning om man skall slå långt och någorlunda rakt med drivern, slår man snett så kan man ju lika gärna lämna den hemma:
http://www.pgatour.com/stats/stat.101.html

Bra bollträff, också bra att kolla t ex trackmandata pga:
http://blog.trackmangolf.com/pga-tour-averages-stats/

Jag tränar rätt mycket puttning för tillfället om jag inte kollade på stats skulle jag ju bli galen.

Ser man puttar 5-10 fot, den som ligger i topp: Justin Thomas rundor 66 satta 138 procent 30.7 av alla enputtar. Helt grymt bra.

Puttar 10-15 fot, den som ligger i topp: George McNeill rundor 57 satta 59 procent 14.0.

Ser man på tv tror man ju nästan att dom sätter varenda putt.
Citera
2015-06-09, 22:17
Medlem
Har svårt att tro att det finns en finare bana i skicket än Brohof Stadium course, utseendemässigt på miljön och omgivningen finns det nog finare men skicket på fairway, bunkrar och greener mm, vilken golfporr det är att spela på!
Citera
2015-06-11, 10:13
Medlem
J.Ks avatar
Dåligt drag i golftråden hittills i år, är alla Flashbackare upptagna på banan eller hur ligger det till?

Jag har nog dragit ett 10 tal rundar i år till dags dato samt 2 tävlingar, sänkt mitt handicap från 29 till 24,8 i nuläget, målet är 20 innan säsongen är slut.

Kikar även på ett Superstroke grepp till puttern, nån som har erfarenhet av detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in