Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-11, 09:59
Medlem
Som jag förstår det finns inga spår efter bråk. Som GW brukar säga skall man inte krångla till det alltför mycket och har hon inte rymt själv så tror jag hon kände GM och åkte med frivilligt i en bil.

Prylarna har ev placerats ut under natten i efterhand. Tycker det finns en hel del att reda ut som handlar om exakta tidpunkter, sista sms:et om att hon just skulle åka, att hon just denna dagen skulle åka moped själv osv. Krångla inte till det..
Medlem
trapezoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jrondon
Eller för att förvirra polisen? I.o.m att sakerna är kvar så fortsätter väl folk leta i närheten av spåren medans GM har tagit BO långt ifrån platsen.

Det känns långsökt att en potentiell GM skulle ha släppt ut massa smågrejer över hela området, och dessutom haft tid till detta. Men trots det är denna teori inte att avfärda. Det trojan sa kan ju också stämma, att alla fynd inte tillhör henne helt enkelt. Har inte läst något om det är bekräftat att alla tillhörde Lisa?
Medlem
70Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Jo, det finns teorier som är mer troliga än andra om man ser ur ett kriminalhistoriskt och kriminologiskt perspektiv. Ska vi sitta här och diskutera aliens också?

Du verkar inte speciellt insatt i hur ett polisarbete går till. Man riktar inte bara in sig på det mest sannolika scenariot utan utvärderar flera möjliga lösningar, även de som förefaller mindre sannolika. Som t ex att kollegorna skulle vara inblandade.
2015-06-11, 10:00
Medlem
Men inte kan väl BO vara kvar i närheten av försvinnandet?
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nich
De kollar honom givetvis, men de har inte "fokus" på honom. Jag tycker att de har varit tydliga med att de intresserar sig för alla relevanta tips. Sen finns det folk som tolkar detta som att han både är inplockad och skyldig.

Och det går inte att dra några egentliga slutsatser av presstalesmannens dementi.

Citat:
– Jag har kontrollerat det med spaningsledningen och det finns ingen bekräftelse från polisen att vi inriktar oss på en man.

Det vaga svaret visar att han inte är insatt i detaljerna i utredningen.

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2743305-sokomradet-utokas-kraftigt
Senast redigerad av vinbra 2015-06-11 kl. 10:02.
Medlem
Var det inte nåt fall där GM hjälpte till att leta efter BO?
Medlem
louderthanbombss avatar
Klockspännet hittades på ett fält vid medelplanas kyrka. Kan någon tala om för mig hur långt det är dit från kafét?
2015-06-11, 10:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espyon
Enligt Aftonbladet är nu ytterligare en 17-årig flicka försvunnen...
I Fagersta, 26 mil bort...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag har väldigt svårt att förstå det där om att alla teorier är lika sannolika, som man då och då läser i trådar i AB&K och Försvunna personer.

Sådana påståenden kommer från folk i den här tråden som inte har en känsla för kriminologi överhuvudtaget. Någon som hört GW säga "ja, vad som helst kan ha hänt, jag vet inte.". Tvärtom, han har med sin erfarenhet en god uppfattning i de allra flesta fall om vad som kan ha hänt. Han baserar det på sin erfarenhet och ur ett kriminalhistoriskt perspektiv.

Människor som utför mord och dylikt är inte så jävla smarta som vissa här vill tro. Det är oftast djuriska instinkter som driver dom i stundens hetta. Bara för att man inte hittat BO betyder det inte att det är en väl utförd gärning. Som jag sa, hade inte det där paret fotat Anders Eklunds bil skulle vi aldrig fått veta var Engla är eller vem Anders är och Anders Eklund är en efterbliven åsna och brottet var inte ett dugg planerat.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Så du tror inte polisen uteslutit detta scenario efter 4 dagar? Hennes kaféekollegor är alltså inblandade i en komplott och håller masken som förhärdade brottslingar inte ens skulle klara? Så jävla löjligt. Kan vi gå vidare någon gång? Finns för många konspirationsteoretiker i denna tråd, seriöst.

Nej, vi kan inte gå vidare. Tror att polisen lägger resurser på att hitta henne de första dagarna när det fortfarande finns chans att hon är i livet. Bussbiljetter kommer kanske i tredje-fjärde hand. Om allt förutom en teori är "konspiration" varför har man då inte hittat henne?
2015-06-11, 10:02
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Som jag förstår det finns inga spår efter bråk. Som GW brukar säga skall man inte krångla till det alltför mycket och har hon inte rymt själv så tror jag hon kände GM och åkte med frivilligt i en bil.

Prylarna har ev placerats ut under natten i efterhand. Tycker det finns en hel del att reda ut som handlar om exakta tidpunkter, sista sms:et om att hon just skulle åka, att hon just denna dagen skulle åka moped själv osv. Krångla inte till det..
Det känns rätt, att gm återvände för att lägga ut villospår. Då hade lisa hunnit kliva in i bil utan kollegorna hunnit se ngt o då finns hon nog en bra bit från sökområde.
2015-06-11, 10:02
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Avfärda och avfärda, så länge det inte finns anledning att rikta misstankarna mot kollegorna så tycker jag inte vi ska göra det.

Det finns saker som är mer troligt än andra. Det är mer troligt att GM är högerhänt, än att han är vänsterhänt. Det är mer troligt att GM är i åldern 20 till 40 år än 60 till 80 år. Det är väldigt mycket mer troligt att GM är en man, än att det rör sig om hennes två kollegor.

Jag har väldigt svårt att förstå det där om att alla teorier är lika sannolika, som man då och då läser i trådar i AB&K och Försvunna personer.

Jag håller med dig om att alla teorier inte är sannolika. Har man levt ett tag och läst om olika brottsfall, så ser man ju att det finns en viss statistik i det hela, att vissa scenarior är mer sannolika än andra och att det kan finnas likheter mellan personligheter som dödar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in